Bratislava 6. mája (TASR) - Zámerom návrhu novely zákona o voľbách do parlamentu je zvýrazniť zodpovednosť poslancov pred ich voličmi aj tým, že namiesto jedného by mali byť až štyri volebné kraje a náležitú váhu budú mať aj ich preferenčné hlasy. Povedal to jeden z jedenástky spoluautorov návrhu novej právnej úpravy Peter Kresák.
Vplyv voličov na zloženie zákonodarného zboru, aj na úkor rozhodovania politických strán, by sa mal podľa navrhovateľov zákona dosiahnuť zmenou doterajšieho limitu odovzdaných preferenčných hlasov pre kandidáta z 10 na 3 percentá. Tým by sa dospelo k výraznejším zmenám v poradí nominantov na kandidačných listinách podľa vôle voličov. Za dôležitú, ale z medzinárodného hľadiska nie neobvyklú úpravu považuje Kresák aj zavedenie kaucie vo výške 1 milión Sk pri vstupe politického subjektu do volieb. Touto kauciou sa má nahradiť doterajší úzus predloženia petície najmenej 10 tisíc členov alebo voličov na vstup do parlamentných volieb.
Každá politická strana, ktorá vo voľbách obstojí aspoň relatívne, dosiahne minimálne 2-percentný zisk odovzdaných hlasov, bude mať podľa novej predlohy zákona nárok na vrátenie miliónovej kaucie. Percentuálny prah na vstup politických strán a hnutí do parlamentu zostáva nezmenený. Novými volebnými orgánmi sa po prijatí novely stanú krajské volebné komisie zložené najneskôr 60 dní pred voľbami zo zástupcov kandidujúcich strán. Ich kandidačné listiny môžu obsahovať maximálne 50 mien nominantov na posty poslancov parlamentu.
Okrem technických riešení práce volebných komisií navrhuje nová právna úprava volieb do zákonodarného zboru aj otázky volebnej kampane, ktorá sa začína 23 dní a končí 48 hodín pred stanoveným termínom volieb. Každý z kandidujúcich subjektov má mať zaručené rovnaké podmienky na prístup k hromadným oznamovacím prostriedkom a k službám územnej samosprávy. Verejnoprávne elektronické médiá - Slovenská televízia a Slovenský rozhlas - podľa návrhu vyčlenia po 21 hodín vysielacieho času na prezentáciu kandidujúcich strán a hnutí, ktoré sa medzi ne rozdelia rovnomerne v poradí určenom žrebom. Do predvolebnej kampane sa na rozdiel od doterajšieho stavu budú môcť zapojiť aj elektronické médiá vysielajúce na základe pridelenej licencie. V tomto prípade každá z kandidujúcich strán môže dostať najviac 30 minút vysielajúceho času z celkových 10 hodín vyčlenených na prezentáciu pred voľbami. Politická reklama musí byť vo vysielaniach náležite oddelená od spravodajských alebo publicistických programov. Výsledky prieskumov verejnej mienky bude možno uverejňovať maximálne do siedmich dní pred konaním volieb.