SME

Vláda pripravila návrh zákona proti agresivite reklamy

Bratislava 18. januára (TASR) - Reklama ako súčasť komerčnej komunikácie musí spĺňať štyri základné princípy - legálnosť, čestnosť, pravdivosť a slušnosť. Niektoré formy reklamného pôsobenia si v celospoločenskom záujme vyžadujú aj určité formy obmedzenia

. Preto vládny kabinet rešpektujúc najnovšie úpravy tejto oblasti v Európskej únii pripravil novelu zákona o reklame, ktorá sa bude týkať predovšetkým ochrany pred klamlivou reklamou a neprípustnosti porovnávacej reklamy.

Reklama v svojej podstate nesmie zneužívať dôverčivosť spotrebiteľa, neskúsenosť alebo nevedomosť, zároveň však nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť alebo uráža jeho národnostné, či náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu. Podľa definície pripraveného zákona reklama nesmie využívať podprahové vnemy, vyvolávať pocity strachu a zneužívať vyhlásenia ľudí bez ich súhlasu. Z hľadiska formy reklama nesmie prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom a taktiež propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Reklama alkoholických nápojov nesmie tvrdiť, že majú liečivé vlastnosti alebo povzbudzujúci účinok, zdôrazňovať obsah alkoholu ako jeho kvalitu a nabádať na nestriedme pitie alkoholických nápojov. Reklama tabakových výrobkov zostáva v periodickej tlači a na veľkoplošných nosičoch zakázaná, čo platí vo všeobecnosti aj o reklame zbraní a streliva.

Novela zákona upravuje podmienky reklamy liekov, ale aj dojčenských prípravkov. Mnoho jej ustanovení sa týka maloletých osôb, ktoré nesmú byť reklamou podnecované na správanie ohrozujúce ich zdravie a morálny vývin, zobrazovať deti v nebezpečných situáciách a nabádať ich na kúpu nevhodných produktov napríklad prostredníctvom telefónu.

Za porovnávaciu reklamu je považovaná taká jej forma, keď priamo alebo nepriamo identifikuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Porovnanie je prípustné, keď sa týka overiteľných vlastností produktov - vrátane ceny, neznevažuje konkurentov a dostatočne odlišuje súťažiteľov a ich produkty tak, aby nemohlo dôjsť k zámene.

SkryťVypnúť reklamu

Dozor nad dodržiavaním zákona o reklama bude zverený Slovenskej obchodnej inšpekcii, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcii a Štátnemu ústavu na kontrolu liečiv. Aj objednávateľ reklamy bude povinný na požiadanie predložiť dôkazy o pravdivosti údajov propagovaných reklamou, pričom dozorný orgán môže udeliť šíriteľovi reklamy pokutu do 2 miliónov korún za porušenie všeobecných pravidiel a objednávateľovi reklamy do 5 miliónov Sk, ak išlo o klamlivú reklamu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 443
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 381
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 960
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 663
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 202
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 041
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 1 937
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu