Vláda pripravila návrh zákona proti agresivite reklamy

Bratislava 18. januára (TASR) - Reklama ako súčasť komerčnej komunikácie musí spĺňať štyri základné princípy - legálnosť, čestnosť, pravdivosť a slušnosť. Niektoré formy reklamného pôsobenia si v celospoločenskom záujme vyžadujú aj určité formy obmedzenia

. Preto vládny kabinet rešpektujúc najnovšie úpravy tejto oblasti v Európskej únii pripravil novelu zákona o reklame, ktorá sa bude týkať predovšetkým ochrany pred klamlivou reklamou a neprípustnosti porovnávacej reklamy.

Reklama v svojej podstate nesmie zneužívať dôverčivosť spotrebiteľa, neskúsenosť alebo nevedomosť, zároveň však nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť alebo uráža jeho národnostné, či náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu. Podľa definície pripraveného zákona reklama nesmie využívať podprahové vnemy, vyvolávať pocity strachu a zneužívať vyhlásenia ľudí bez ich súhlasu. Z hľadiska formy reklama nesmie prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom a taktiež propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť.

Reklama alkoholických nápojov nesmie tvrdiť, že majú liečivé vlastnosti alebo povzbudzujúci účinok, zdôrazňovať obsah alkoholu ako jeho kvalitu a nabádať na nestriedme pitie alkoholických nápojov. Reklama tabakových výrobkov zostáva v periodickej tlači a na veľkoplošných nosičoch zakázaná, čo platí vo všeobecnosti aj o reklame zbraní a streliva.

Novela zákona upravuje podmienky reklamy liekov, ale aj dojčenských prípravkov. Mnoho jej ustanovení sa týka maloletých osôb, ktoré nesmú byť reklamou podnecované na správanie ohrozujúce ich zdravie a morálny vývin, zobrazovať deti v nebezpečných situáciách a nabádať ich na kúpu nevhodných produktov napríklad prostredníctvom telefónu.

Za porovnávaciu reklamu je považovaná taká jej forma, keď priamo alebo nepriamo identifikuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Porovnanie je prípustné, keď sa týka overiteľných vlastností produktov - vrátane ceny, neznevažuje konkurentov a dostatočne odlišuje súťažiteľov a ich produkty tak, aby nemohlo dôjsť k zámene.

Dozor nad dodržiavaním zákona o reklama bude zverený Slovenskej obchodnej inšpekcii, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcii a Štátnemu ústavu na kontrolu liečiv. Aj objednávateľ reklamy bude povinný na požiadanie predložiť dôkazy o pravdivosti údajov propagovaných reklamou, pričom dozorný orgán môže udeliť šíriteľovi reklamy pokutu do 2 miliónov korún za porušenie všeobecných pravidiel a objednávateľovi reklamy do 5 miliónov Sk, ak išlo o klamlivú reklamu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 047
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 186
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 367
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 245
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 931
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 556
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 682
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 152
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 055

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov. Kamery sú ale v nedohľadne.

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

Politologička Világi: Sympatizanti ĽSNS návrh na jej zrušenie môžu vnímať ako sprisahanie

Samotné rozpustenie ĽSNS bude mať skôr dlhodobý dosah, než aby sa prejavilo v župných voľbách, hovorí pre SME politologička Aneta Világi.

Majiteľ TV Joj musí platiť tisícovú pokutu. Za český dabing

Rada pre vysielanie a retransmisiu tiež odňala rozhlasové frekvencie.