Vláda pripravila návrh zákona proti agresivite reklamy

Bratislava 18. januára (TASR) - Reklama ako súčasť komerčnej komunikácie musí spĺňať štyri základné princípy - legálnosť, čestnosť, pravdivosť a slušnosť. Niektoré formy reklamného pôsobenia si v celospoločenskom záujme vyžadujú aj určité formy obmedzenia

. Preto vládny kabinet rešpektujúc najnovšie úpravy tejto oblasti v Európskej únii pripravil novelu zákona o reklame, ktorá sa bude týkať predovšetkým ochrany pred klamlivou reklamou a neprípustnosti porovnávacej reklamy.

Reklama v svojej podstate nesmie zneužívať dôverčivosť spotrebiteľa, neskúsenosť alebo nevedomosť, zároveň však nesmie obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť alebo uráža jeho národnostné, či náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu. Podľa definície pripraveného zákona reklama nesmie využívať podprahové vnemy, vyvolávať pocity strachu a zneužívať vyhlásenia ľudí bez ich súhlasu. Z hľadiska formy reklama nesmie prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom a taktiež propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť.

Reklama alkoholických nápojov nesmie tvrdiť, že majú liečivé vlastnosti alebo povzbudzujúci účinok, zdôrazňovať obsah alkoholu ako jeho kvalitu a nabádať na nestriedme pitie alkoholických nápojov. Reklama tabakových výrobkov zostáva v periodickej tlači a na veľkoplošných nosičoch zakázaná, čo platí vo všeobecnosti aj o reklame zbraní a streliva.

Novela zákona upravuje podmienky reklamy liekov, ale aj dojčenských prípravkov. Mnoho jej ustanovení sa týka maloletých osôb, ktoré nesmú byť reklamou podnecované na správanie ohrozujúce ich zdravie a morálny vývin, zobrazovať deti v nebezpečných situáciách a nabádať ich na kúpu nevhodných produktov napríklad prostredníctvom telefónu.

Za porovnávaciu reklamu je považovaná taká jej forma, keď priamo alebo nepriamo identifikuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty. Porovnanie je prípustné, keď sa týka overiteľných vlastností produktov - vrátane ceny, neznevažuje konkurentov a dostatočne odlišuje súťažiteľov a ich produkty tak, aby nemohlo dôjsť k zámene.

Dozor nad dodržiavaním zákona o reklama bude zverený Slovenskej obchodnej inšpekcii, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcii a Štátnemu ústavu na kontrolu liečiv. Aj objednávateľ reklamy bude povinný na požiadanie predložiť dôkazy o pravdivosti údajov propagovaných reklamou, pričom dozorný orgán môže udeliť šíriteľovi reklamy pokutu do 2 miliónov korún za porušenie všeobecných pravidiel a objednávateľovi reklamy do 5 miliónov Sk, ak išlo o klamlivú reklamu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 744
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 046
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 911
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 291
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop