BRATISLAVA. Tri najzávažnejšie pochybenia, ktoré zistila kontrola Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pri nástenkovom tendri na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja SR (MVRR), sú podľa úradu "natoľko vážne, že by mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania."
Predseda ÚVO Béla Angyal označil najzávažnejšie zistenia za porušenie zákona o verejnom obstarávaní. Agentúru SITA o tom v utorok informovala hovorkyňa úradu Helena Fialová v reakcii na vyjadrenia nového ministra výstavby Igora Štefanova (SNS) na pondelkovej tlačovej besede.
Štefanov na nej opätovne obhajoval sporný tender na poskytovanie služieb pri čerpaní eurofondov, v ktorom uspelo konzorcium s firmami blízkymi predsedovi SNS Jánovi Slotovi. Zároveň zľahčoval zistenia kontroly ÚVO a spochybňoval porušenie zákona v tendri, hoci jeho predchodca Marian Janušek musel odstúpiť na výzvu premiéra Roberta Fica po zverejnení výsledkov kontroly.
V protokole o výsledku kontroly je podľa ÚVO uvedených šesť zistení a sú presne pomenované.
Za jedno z troch hlavných kontrolných zistení úrad považuje problematiku výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky. "Výpočet predpokladanej hodnoty je dôležitý pre určenie postupu, podľa ktorého môže obstarávateľ zadať zákazku," uviedla Fialová.
Rezort výstavby použil pri výbere dodávateľa služieb podprahovú metódu, čím sa vyhol verejnej súťaži.
Za ďalšie závažné zistenie úrad považuje to, že zmluva s vybraným konzorciom nie je v súlade so súťažnými podkladmi. Je to v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.
Významné pochybenie v tendri je aj to, že bankový výpis potrebný k podmienkam účasti bol doložený úradu až dva mesiace po začatí kontroly. "Nemožnosť zistiť splnenie podmienok účasti je takisto v rozpore so zákonom," dodala Fialová.
Podľa ÚVO neobstojí ani tvrdenie Štefanova o tom, že ak úrad neuložil ministerstvu výstavby na základe kontroly žiadnu pokutu, zákon nemohol byť porušený. ÚVO totiž postupuje podľa toho, čo mu zákon prikazuje, respektíve dovoľuje.
"Úrad môže uložiť pokutu len v prípadoch, ktoré sú vyslovene upravené v paragrafe 149 zákona o verejnom obstarávaní. ÚVO nemôže sankcionovať akékoľvek iné porušenia," vysvetlila ďalej Fialová. Pokiaľ ide o výzvu Európskej komisie o začatí konania voči SR v súvislosti s nástenkovým tendrom, ÚVO zatiaľ nikto zo zainteresovaných orgánov neoslovil so žiadosťou o vyjadrenie. Úrad je na spoluprácu ohľadom odpovede pripravený.
Prvá z dvoch kontrol ÚVO o priebehu tendra, o ktorej Štefanov hovoril, bola podľa ÚVO len stanoviskom úradu, odoslaným z odboru kontroly. Skutočná kontrola však nebola vykonaná.
O stanovisko požiadalo ministerstvo výstavby v júni minulého roku. "Kontrola v zmysle zákona o kontrole môže byť vykonaná iba z poverenia predsedu ÚVO, a v tomto prípade to tak nebolo. Na základe poverenia predsedu sa kontrola začala vykonávať 28. novembra 2008," uviedla Fialová.
Kontrola bola ukončená podpisom zápisnice o prerokovaní protokolu o výsledku kontroly nad verejným obstarávaním 8. apríla tohto roku.