Cyklistov z lesa zákaz nevytlačil

Lesná stráž udelila za bicyklovanie mimo povolených trás jedinú pokutu.

Za zákaz pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali.(Zdroj: ČTK)

Cyklistické združenia považujú zákaz jazdiť po lesných chodníkoch za nevykonateľný. Mnohí ho nerešpektujú.

BRATISLAVA. Za rok a pol od schválenia zákazu, ktorý vyvolal protesty časti cyklistickej verejnosti i opozície, uložili lesné úrady jedinú pokutu za bicyklovanie mimo povolených trás

v lese. Išlo o prípad, keď organizátor pretekov zvolil časť trasy cez súkromné lesné pozemky bez súhlasu vlastníka. Organizátor musel zaplatiť pokutu 100 eur.

Cyklistické združenia i poslanec SDKÚ Ivan Mikloš hovoria, že neudeľovanie pokút iba potvrdzuje, že ustanovenie je nevykonateľné. „Problémom je, že človek, ktorý ide na bicykli do lesa, nemá šancu vedieť, či zákon porušuje alebo nie,“ hovorí Mikloš.

Ministerstvo pôdohospodárstva a poslanec Smeru Tibor Lebocký od septembra 2007 presadili zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

Široké cesty sú nuda

Kam môžu cyklisti
  • Lesná cesta je podľa STN pozemná komunikácia, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete;
  • je určená na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel (požiarna, zdravotná služba);
  • má vybudované zemné teleso a odvodnenie.

V norme sa lesná cesta definuje ako určená „na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel“. Lesné cesty majú byť najmenej štyri metre široké. V lese však cesty označené nie sú. Nájsť sa dajú iba na mape na stránke Národného lesníckeho centra.

„Ľudia boli najmä spočiatku vystrašení, ale postupne to upadá do zabudnutia a jazdí sa ako predtým,“ hovorí organizátor Stupavského maratónu Radovan Dlouhý. „Široké lesné cesty sú pre horského cyklistu nezaujímavé. Radi si vychutnajú úzky chodníček, technickú pasáž, malý zjazd. Jazda iba po širokých cestách by popierala zmysel horskej cyklistiky.“

„Zákon sa opiera o technickú normu, ktorá nie je právne záväzná. Pokiaľ jazdíme po lesných chodníkoch, zákon neporušujeme,“ myslí si Ladislav Findl zo združenia Greenbike. „Väčšina kompetentných aj verejnosti už pochopila, že ide o omyl a nezmysel,“ hovorí Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Na stránkach viacerých cyklistických združení je zverejnená právna analýza, podľa ktorej nie je lesná cesta definovaná v žiadnom záväznom predpise a nie je ani v lese jasne rozlíšiteľná.

„Ak nie je možné pre horského cyklistu toto rozlíšiť, nie je to možné ani postihovať,“ píše právnik Gabriel Havrilla.

Na cyklistov si posvietia

Ministerstvo pôdohospodárstva aj Lebocký oponujú, že počet pokút nevypovedá o nevykonateľnosti zákazu. „Pokiaľ nebolo zistené porušenie zákona, nemohli byť ani uložené pokuty, čo vnímame ako pozitívny signál, ktorý poukazuje na dodržiavanie zákona zo strany cyklistov,“ tvrdí Jozef Dóczy z ministerstva.

Priznáva však, že o porušovaní zákazu vedia. „Z dôvodu opakujúcich sa podnetov, ako aj zistení ministerstva o pretrvávajúcom porušovaní zákona sme požiadali všetky lesné úrady v súčinnosti s policajným zborom vykonať dozor v lesoch.“ Spoločná akcia sa má konať v máji.

Lebocký: v lesoch klesol adrenalín

O zákaze sme hovorili s jeho navrhovateľom – prezidentom Slovenského poľovníckeho zväzu a poslancom Smeru TIBOROM LEBOCKÝM.

Ako po roku a pol hodnotíte zákaz?

„Zákon sme robili predovšetkým na prevenciu a nie represiu. Lesné úrady boli inštruované, že treba upozorňovať ľudí, že pri jazde na bicykloch a koňoch treba brať do úvahy aj vlastnícke vzťahy a nenarušiteľnosť biocenózy. Nehodnotil by som to podľa toho, či sa dalo päť, desať, alebo pätnásť pokút.“

Uložená bola len jedna.

„Hodnotiť to podľa počtu sankcií je úplne scestné. Práve naopak, čím ich je menej, tým lepšie. Ľudia si uvedomujú, že sú tu obmedzenia a sú oveľa opatrnejší.“

Čiže mimo lesných ciest a cyklotrás je podstatne menej cyklistov?

„Novela priniesla z hľadiska právneho vedomia porušovateľov, najmä adrenalínových cyklistov, mimoriadne pozitívum.“

Nie je problém, že lesné cesty nie sú označené a cyklotrás je veľmi málo?

„Je veľmi málo ľudí na Slovensku, ktorí nedokážu rozlíšiť chodník a lesnú cestu.“

Takže, ako to majú ľudia rozlíšiť?

„Lesná cesta je predsa pre dvojstopové motorové vozidlá a chodník je jednostopý a pre peších, veď to je úplne jasné. To sú turistické, ochranné, protipožiarne chodníky a pásy, po ktorých nemá cyklista čo jazdiť.

Michal Piško

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  10. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 441
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 032
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 997
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 12 060
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 10 215
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 457
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 5 555
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 027
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 679

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

ANALÝZA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Macron spravil, čo mohol. Zastaví protesty? Takú moc nemá ani on

S extrémistami sa nevyjednáva.

Autorská strana Tomáš Prokopčáka

Vy nie ste žiaden antisystém. Ste mainstream

Ako sa nám pod rukami zmenila Európa.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa chce vrátiť, preto útočí na médiá

Predseda Smeru chce opäť sprísniť tlačový zákon.

Eduma oceňovala školy a firmy za inkluzívny prístup

Školy by mali byť otvorené mladým ľuďom prekonávajúcim prekážky v našej spoločnosti.

Pri odovzdávaní úradu prišla exstarostu Halenára postrážiť polícia

Svojmu nástupcovi odovzdal insígnie, no ruku mu nepodal.

Stopnutú stavbu bizniscentra pri Steel Aréne rozlúskne na súde súboj právnikov

Na stavenisku je mŕtvo, podľa zhotoviteľa zmluva neplatí, investor tvrdí opak.

Známu advokátku oslobodili v kauze košického podsvetia

Róberta Niguta odsúdili, trest kvôli doživotiu nemenili.