SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Cyklistov z lesa zákaz nevytlačil

Lesná stráž udelila za bicyklovanie mimo povolených trás jedinú pokutu.

Za zákaz  pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali.Za zákaz pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali. (Zdroj: ČTK)

Cyklistické združenia považujú zákaz jazdiť po lesných chodníkoch za nevykonateľný. Mnohí ho nerešpektujú.

BRATISLAVA. Za rok a pol od schválenia zákazu, ktorý vyvolal protesty časti cyklistickej verejnosti i opozície, uložili lesné úrady jedinú pokutu za bicyklovanie mimo povolených trás

v lese. Išlo o prípad, keď organizátor pretekov zvolil časť trasy cez súkromné lesné pozemky bez súhlasu vlastníka. Organizátor musel zaplatiť pokutu 100 eur.

Cyklistické združenia i poslanec SDKÚ Ivan Mikloš hovoria, že neudeľovanie pokút iba potvrdzuje, že ustanovenie je nevykonateľné. „Problémom je, že človek, ktorý ide na bicykli do lesa, nemá šancu vedieť, či zákon porušuje alebo nie,“ hovorí Mikloš.

Ministerstvo pôdohospodárstva a poslanec Smeru Tibor Lebocký od septembra 2007 presadili zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

Široké cesty sú nuda

Kam môžu cyklisti
  • Lesná cesta je podľa STN pozemná komunikácia, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete;
  • je určená na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel (požiarna, zdravotná služba);
  • má vybudované zemné teleso a odvodnenie.

V norme sa lesná cesta definuje ako určená „na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel“. Lesné cesty majú byť najmenej štyri metre široké. V lese však cesty označené nie sú. Nájsť sa dajú iba na mape na stránke Národného lesníckeho centra.

„Ľudia boli najmä spočiatku vystrašení, ale postupne to upadá do zabudnutia a jazdí sa ako predtým,“ hovorí organizátor Stupavského maratónu Radovan Dlouhý. „Široké lesné cesty sú pre horského cyklistu nezaujímavé. Radi si vychutnajú úzky chodníček, technickú pasáž, malý zjazd. Jazda iba po širokých cestách by popierala zmysel horskej cyklistiky.“

„Zákon sa opiera o technickú normu, ktorá nie je právne záväzná. Pokiaľ jazdíme po lesných chodníkoch, zákon neporušujeme,“ myslí si Ladislav Findl zo združenia Greenbike. „Väčšina kompetentných aj verejnosti už pochopila, že ide o omyl a nezmysel,“ hovorí Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Na stránkach viacerých cyklistických združení je zverejnená právna analýza, podľa ktorej nie je lesná cesta definovaná v žiadnom záväznom predpise a nie je ani v lese jasne rozlíšiteľná.

„Ak nie je možné pre horského cyklistu toto rozlíšiť, nie je to možné ani postihovať,“ píše právnik Gabriel Havrilla.

Na cyklistov si posvietia

Ministerstvo pôdohospodárstva aj Lebocký oponujú, že počet pokút nevypovedá o nevykonateľnosti zákazu. „Pokiaľ nebolo zistené porušenie zákona, nemohli byť ani uložené pokuty, čo vnímame ako pozitívny signál, ktorý poukazuje na dodržiavanie zákona zo strany cyklistov,“ tvrdí Jozef Dóczy z ministerstva.

Priznáva však, že o porušovaní zákazu vedia. „Z dôvodu opakujúcich sa podnetov, ako aj zistení ministerstva o pretrvávajúcom porušovaní zákona sme požiadali všetky lesné úrady v súčinnosti s policajným zborom vykonať dozor v lesoch.“ Spoločná akcia sa má konať v máji.

Lebocký: v lesoch klesol adrenalín

O zákaze sme hovorili s jeho navrhovateľom – prezidentom Slovenského poľovníckeho zväzu a poslancom Smeru TIBOROM LEBOCKÝM.

Ako po roku a pol hodnotíte zákaz?

„Zákon sme robili predovšetkým na prevenciu a nie represiu. Lesné úrady boli inštruované, že treba upozorňovať ľudí, že pri jazde na bicykloch a koňoch treba brať do úvahy aj vlastnícke vzťahy a nenarušiteľnosť biocenózy. Nehodnotil by som to podľa toho, či sa dalo päť, desať, alebo pätnásť pokút.“

Uložená bola len jedna.

„Hodnotiť to podľa počtu sankcií je úplne scestné. Práve naopak, čím ich je menej, tým lepšie. Ľudia si uvedomujú, že sú tu obmedzenia a sú oveľa opatrnejší.“

Čiže mimo lesných ciest a cyklotrás je podstatne menej cyklistov?

„Novela priniesla z hľadiska právneho vedomia porušovateľov, najmä adrenalínových cyklistov, mimoriadne pozitívum.“

Nie je problém, že lesné cesty nie sú označené a cyklotrás je veľmi málo?

„Je veľmi málo ľudí na Slovensku, ktorí nedokážu rozlíšiť chodník a lesnú cestu.“

Takže, ako to majú ľudia rozlíšiť?

„Lesná cesta je predsa pre dvojstopové motorové vozidlá a chodník je jednostopý a pre peších, veď to je úplne jasné. To sú turistické, ochranné, protipožiarne chodníky a pásy, po ktorých nemá cyklista čo jazdiť.

Michal Piško
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 925
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 062
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 816
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 726
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 706
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 557
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 110
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 289
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 110
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Kollár a Kočner si v kupovaní sudcov konkurovali, hovorí sa vo Víchrici

V prospech podnikateľa údajne loboval najmä sudca Richard Molnár.

Prestížny časopis píše o testovaní na Slovensku, spomína aj úskalia

Vedci spochybňujú použitie antigénových testov.

Zamestnanci Bratislavského samosprávneho kraja čakajú na testovanie.

Most medzi Kysakom a Veľkou Lodinou sa samovoľne zrútil do Hornádu

Opravy sa nedočkal, kým na ňu čakal, spadol.

Most sa zrútil v piatok okolo 21. hodiny.