Cyklistov z lesa zákaz nevytlačil

Lesná stráž udelila za bicyklovanie mimo povolených trás jedinú pokutu.

Za zákaz pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali.(Zdroj: ČTK)

Cyklistické združenia považujú zákaz jazdiť po lesných chodníkoch za nevykonateľný. Mnohí ho nerešpektujú.

BRATISLAVA. Za rok a pol od schválenia zákazu, ktorý vyvolal protesty časti cyklistickej verejnosti i opozície, uložili lesné úrady jedinú pokutu za bicyklovanie mimo povolených trás

v lese. Išlo o prípad, keď organizátor pretekov zvolil časť trasy cez súkromné lesné pozemky bez súhlasu vlastníka. Organizátor musel zaplatiť pokutu 100 eur.

Cyklistické združenia i poslanec SDKÚ Ivan Mikloš hovoria, že neudeľovanie pokút iba potvrdzuje, že ustanovenie je nevykonateľné. „Problémom je, že človek, ktorý ide na bicykli do lesa, nemá šancu vedieť, či zákon porušuje alebo nie,“ hovorí Mikloš.

Ministerstvo pôdohospodárstva a poslanec Smeru Tibor Lebocký od septembra 2007 presadili zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

Široké cesty sú nuda

Kam môžu cyklisti
  • Lesná cesta je podľa STN pozemná komunikácia, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete;
  • je určená na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel (požiarna, zdravotná služba);
  • má vybudované zemné teleso a odvodnenie.

V norme sa lesná cesta definuje ako určená „na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel“. Lesné cesty majú byť najmenej štyri metre široké. V lese však cesty označené nie sú. Nájsť sa dajú iba na mape na stránke Národného lesníckeho centra.

„Ľudia boli najmä spočiatku vystrašení, ale postupne to upadá do zabudnutia a jazdí sa ako predtým,“ hovorí organizátor Stupavského maratónu Radovan Dlouhý. „Široké lesné cesty sú pre horského cyklistu nezaujímavé. Radi si vychutnajú úzky chodníček, technickú pasáž, malý zjazd. Jazda iba po širokých cestách by popierala zmysel horskej cyklistiky.“

„Zákon sa opiera o technickú normu, ktorá nie je právne záväzná. Pokiaľ jazdíme po lesných chodníkoch, zákon neporušujeme,“ myslí si Ladislav Findl zo združenia Greenbike. „Väčšina kompetentných aj verejnosti už pochopila, že ide o omyl a nezmysel,“ hovorí Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Na stránkach viacerých cyklistických združení je zverejnená právna analýza, podľa ktorej nie je lesná cesta definovaná v žiadnom záväznom predpise a nie je ani v lese jasne rozlíšiteľná.

„Ak nie je možné pre horského cyklistu toto rozlíšiť, nie je to možné ani postihovať,“ píše právnik Gabriel Havrilla.

Na cyklistov si posvietia

Ministerstvo pôdohospodárstva aj Lebocký oponujú, že počet pokút nevypovedá o nevykonateľnosti zákazu. „Pokiaľ nebolo zistené porušenie zákona, nemohli byť ani uložené pokuty, čo vnímame ako pozitívny signál, ktorý poukazuje na dodržiavanie zákona zo strany cyklistov,“ tvrdí Jozef Dóczy z ministerstva.

Priznáva však, že o porušovaní zákazu vedia. „Z dôvodu opakujúcich sa podnetov, ako aj zistení ministerstva o pretrvávajúcom porušovaní zákona sme požiadali všetky lesné úrady v súčinnosti s policajným zborom vykonať dozor v lesoch.“ Spoločná akcia sa má konať v máji.

Lebocký: v lesoch klesol adrenalín

O zákaze sme hovorili s jeho navrhovateľom – prezidentom Slovenského poľovníckeho zväzu a poslancom Smeru TIBOROM LEBOCKÝM.

Ako po roku a pol hodnotíte zákaz?

„Zákon sme robili predovšetkým na prevenciu a nie represiu. Lesné úrady boli inštruované, že treba upozorňovať ľudí, že pri jazde na bicykloch a koňoch treba brať do úvahy aj vlastnícke vzťahy a nenarušiteľnosť biocenózy. Nehodnotil by som to podľa toho, či sa dalo päť, desať, alebo pätnásť pokút.“

Uložená bola len jedna.

„Hodnotiť to podľa počtu sankcií je úplne scestné. Práve naopak, čím ich je menej, tým lepšie. Ľudia si uvedomujú, že sú tu obmedzenia a sú oveľa opatrnejší.“

Čiže mimo lesných ciest a cyklotrás je podstatne menej cyklistov?

„Novela priniesla z hľadiska právneho vedomia porušovateľov, najmä adrenalínových cyklistov, mimoriadne pozitívum.“

Nie je problém, že lesné cesty nie sú označené a cyklotrás je veľmi málo?

„Je veľmi málo ľudí na Slovensku, ktorí nedokážu rozlíšiť chodník a lesnú cestu.“

Takže, ako to majú ľudia rozlíšiť?

„Lesná cesta je predsa pre dvojstopové motorové vozidlá a chodník je jednostopý a pre peších, veď to je úplne jasné. To sú turistické, ochranné, protipožiarne chodníky a pásy, po ktorých nemá cyklista čo jazdiť.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 514
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 101
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 918
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 632
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 565
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 772
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 707
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 398
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera.

Neprehliadnite tiež

SaS odmieta obvinenia z užívania drog, Sulík chce Fica zažalovať

Predseda liberálov nečaká, že sa Fico ospravedlní, stačí mu, keď svoje tvrdenie zoberie späť.

Kauzu lykožrút uzavreli, trestné stíhanie exministrov životného prostredia zastavili

Prokurátor zastavil trestné stíhanie, pretože skutok nebol trestným činom.

Počet nezaradených poslancov stúpne, v pléne ich bude sedieť dvanásť

Prví nezaradení poslanci v tomto volebnom období prišli už krátko po voľbách.

Ústavný súd vlani priznal pre prieťahy odškodné viac ako 700 000 eur

Ústavný súd v minulom roku konštatoval v 263 prípadoch porušenie práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop