Cyklistov z lesa zákaz nevytlačil

Lesná stráž udelila za bicyklovanie mimo povolených trás jedinú pokutu.

Za zákaz pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali.(Zdroj: ČTK)

Cyklistické združenia považujú zákaz jazdiť po lesných chodníkoch za nevykonateľný. Mnohí ho nerešpektujú.

BRATISLAVA. Za rok a pol od schválenia zákazu, ktorý vyvolal protesty časti cyklistickej verejnosti i opozície, uložili lesné úrady jedinú pokutu za bicyklovanie mimo povolených trás

v lese. Išlo o prípad, keď organizátor pretekov zvolil časť trasy cez súkromné lesné pozemky bez súhlasu vlastníka. Organizátor musel zaplatiť pokutu 100 eur.

Cyklistické združenia i poslanec SDKÚ Ivan Mikloš hovoria, že neudeľovanie pokút iba potvrdzuje, že ustanovenie je nevykonateľné. „Problémom je, že človek, ktorý ide na bicykli do lesa, nemá šancu vedieť, či zákon porušuje alebo nie,“ hovorí Mikloš.

Ministerstvo pôdohospodárstva a poslanec Smeru Tibor Lebocký od septembra 2007 presadili zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

Široké cesty sú nuda

Kam môžu cyklisti
  • Lesná cesta je podľa STN pozemná komunikácia, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete;
  • je určená na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel (požiarna, zdravotná služba);
  • má vybudované zemné teleso a odvodnenie.

V norme sa lesná cesta definuje ako určená „na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel“. Lesné cesty majú byť najmenej štyri metre široké. V lese však cesty označené nie sú. Nájsť sa dajú iba na mape na stránke Národného lesníckeho centra.

„Ľudia boli najmä spočiatku vystrašení, ale postupne to upadá do zabudnutia a jazdí sa ako predtým,“ hovorí organizátor Stupavského maratónu Radovan Dlouhý. „Široké lesné cesty sú pre horského cyklistu nezaujímavé. Radi si vychutnajú úzky chodníček, technickú pasáž, malý zjazd. Jazda iba po širokých cestách by popierala zmysel horskej cyklistiky.“

„Zákon sa opiera o technickú normu, ktorá nie je právne záväzná. Pokiaľ jazdíme po lesných chodníkoch, zákon neporušujeme,“ myslí si Ladislav Findl zo združenia Greenbike. „Väčšina kompetentných aj verejnosti už pochopila, že ide o omyl a nezmysel,“ hovorí Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Na stránkach viacerých cyklistických združení je zverejnená právna analýza, podľa ktorej nie je lesná cesta definovaná v žiadnom záväznom predpise a nie je ani v lese jasne rozlíšiteľná.

„Ak nie je možné pre horského cyklistu toto rozlíšiť, nie je to možné ani postihovať,“ píše právnik Gabriel Havrilla.

Na cyklistov si posvietia

Ministerstvo pôdohospodárstva aj Lebocký oponujú, že počet pokút nevypovedá o nevykonateľnosti zákazu. „Pokiaľ nebolo zistené porušenie zákona, nemohli byť ani uložené pokuty, čo vnímame ako pozitívny signál, ktorý poukazuje na dodržiavanie zákona zo strany cyklistov,“ tvrdí Jozef Dóczy z ministerstva.

Priznáva však, že o porušovaní zákazu vedia. „Z dôvodu opakujúcich sa podnetov, ako aj zistení ministerstva o pretrvávajúcom porušovaní zákona sme požiadali všetky lesné úrady v súčinnosti s policajným zborom vykonať dozor v lesoch.“ Spoločná akcia sa má konať v máji.

Lebocký: v lesoch klesol adrenalín

O zákaze sme hovorili s jeho navrhovateľom – prezidentom Slovenského poľovníckeho zväzu a poslancom Smeru TIBOROM LEBOCKÝM.

Ako po roku a pol hodnotíte zákaz?

„Zákon sme robili predovšetkým na prevenciu a nie represiu. Lesné úrady boli inštruované, že treba upozorňovať ľudí, že pri jazde na bicykloch a koňoch treba brať do úvahy aj vlastnícke vzťahy a nenarušiteľnosť biocenózy. Nehodnotil by som to podľa toho, či sa dalo päť, desať, alebo pätnásť pokút.“

Uložená bola len jedna.

„Hodnotiť to podľa počtu sankcií je úplne scestné. Práve naopak, čím ich je menej, tým lepšie. Ľudia si uvedomujú, že sú tu obmedzenia a sú oveľa opatrnejší.“

Čiže mimo lesných ciest a cyklotrás je podstatne menej cyklistov?

„Novela priniesla z hľadiska právneho vedomia porušovateľov, najmä adrenalínových cyklistov, mimoriadne pozitívum.“

Nie je problém, že lesné cesty nie sú označené a cyklotrás je veľmi málo?

„Je veľmi málo ľudí na Slovensku, ktorí nedokážu rozlíšiť chodník a lesnú cestu.“

Takže, ako to majú ľudia rozlíšiť?

„Lesná cesta je predsa pre dvojstopové motorové vozidlá a chodník je jednostopý a pre peších, veď to je úplne jasné. To sú turistické, ochranné, protipožiarne chodníky a pásy, po ktorých nemá cyklista čo jazdiť.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 653
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 468
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 980
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 744
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 977
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 451
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 418
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 228
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 576
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Deti budú po boku policajtov kontrolovať vodičov na cestách

Akciou chce polícia upozorniť na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti.

Manželka šéfa NAKA pôsobí vo firme s Kollárom z mafiánskych zoznamov

Firmu ovládajú podnikatelia Zoroslav Kollár a Norbert Bödör.

Progresívne Slovensko začína zbierať podpisy na registráciu hnutia

Víziou politického hnutia je zmeniť krajinu k lepšiemu.

Žarnay: Za časté absencie by mali byť žiaci komisionálne preskúšavaní

Dochádzka žiakov na vyučovanie na stredných školách podľa Žarnaya úzko súvisí s prospechom žiakov.