Cyklistov z lesa zákaz nevytlačil

Lesná stráž udelila za bicyklovanie mimo povolených trás jedinú pokutu.

Za zákaz pre cyklistov bojoval vtedajší minister pôdohospodrástva za HZDS Miroslav Jureňa, bikeri na voľnú jazdu lesom nerezignovali.(Zdroj: ČTK)

Cyklistické združenia považujú zákaz jazdiť po lesných chodníkoch za nevykonateľný. Mnohí ho nerešpektujú.

BRATISLAVA. Za rok a pol od schválenia zákazu, ktorý vyvolal protesty časti cyklistickej verejnosti i opozície, uložili lesné úrady jedinú pokutu za bicyklovanie mimo povolených trás

v lese. Išlo o prípad, keď organizátor pretekov zvolil časť trasy cez súkromné lesné pozemky bez súhlasu vlastníka. Organizátor musel zaplatiť pokutu 100 eur.

Cyklistické združenia i poslanec SDKÚ Ivan Mikloš hovoria, že neudeľovanie pokút iba potvrdzuje, že ustanovenie je nevykonateľné. „Problémom je, že človek, ktorý ide na bicykli do lesa, nemá šancu vedieť, či zákon porušuje alebo nie,“ hovorí Mikloš.

Ministerstvo pôdohospodárstva a poslanec Smeru Tibor Lebocký od septembra 2007 presadili zákaz bicyklovania v lese mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás. Lesné cesty však v zákone nedefinovali, odvolali sa iba na technickú normu, ktorá nie je verejnosti voľne prístupná – za jej získanie treba zaplatiť.

Široké cesty sú nuda

Kam môžu cyklisti
  • Lesná cesta je podľa STN pozemná komunikácia, ktorá je súčasťou lesnej dopravnej siete;
  • je určená na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel (požiarna, zdravotná služba);
  • má vybudované zemné teleso a odvodnenie.

V norme sa lesná cesta definuje ako určená „na dopravu dreva, osôb, materiálu, na prejazd špeciálnych vozidiel“. Lesné cesty majú byť najmenej štyri metre široké. V lese však cesty označené nie sú. Nájsť sa dajú iba na mape na stránke Národného lesníckeho centra.

„Ľudia boli najmä spočiatku vystrašení, ale postupne to upadá do zabudnutia a jazdí sa ako predtým,“ hovorí organizátor Stupavského maratónu Radovan Dlouhý. „Široké lesné cesty sú pre horského cyklistu nezaujímavé. Radi si vychutnajú úzky chodníček, technickú pasáž, malý zjazd. Jazda iba po širokých cestách by popierala zmysel horskej cyklistiky.“

„Zákon sa opiera o technickú normu, ktorá nie je právne záväzná. Pokiaľ jazdíme po lesných chodníkoch, zákon neporušujeme,“ myslí si Ladislav Findl zo združenia Greenbike. „Väčšina kompetentných aj verejnosti už pochopila, že ide o omyl a nezmysel,“ hovorí Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Na stránkach viacerých cyklistických združení je zverejnená právna analýza, podľa ktorej nie je lesná cesta definovaná v žiadnom záväznom predpise a nie je ani v lese jasne rozlíšiteľná.

„Ak nie je možné pre horského cyklistu toto rozlíšiť, nie je to možné ani postihovať,“ píše právnik Gabriel Havrilla.

Na cyklistov si posvietia

Ministerstvo pôdohospodárstva aj Lebocký oponujú, že počet pokút nevypovedá o nevykonateľnosti zákazu. „Pokiaľ nebolo zistené porušenie zákona, nemohli byť ani uložené pokuty, čo vnímame ako pozitívny signál, ktorý poukazuje na dodržiavanie zákona zo strany cyklistov,“ tvrdí Jozef Dóczy z ministerstva.

Priznáva však, že o porušovaní zákazu vedia. „Z dôvodu opakujúcich sa podnetov, ako aj zistení ministerstva o pretrvávajúcom porušovaní zákona sme požiadali všetky lesné úrady v súčinnosti s policajným zborom vykonať dozor v lesoch.“ Spoločná akcia sa má konať v máji.

Lebocký: v lesoch klesol adrenalín

O zákaze sme hovorili s jeho navrhovateľom – prezidentom Slovenského poľovníckeho zväzu a poslancom Smeru TIBOROM LEBOCKÝM.

Ako po roku a pol hodnotíte zákaz?

„Zákon sme robili predovšetkým na prevenciu a nie represiu. Lesné úrady boli inštruované, že treba upozorňovať ľudí, že pri jazde na bicykloch a koňoch treba brať do úvahy aj vlastnícke vzťahy a nenarušiteľnosť biocenózy. Nehodnotil by som to podľa toho, či sa dalo päť, desať, alebo pätnásť pokút.“

Uložená bola len jedna.

„Hodnotiť to podľa počtu sankcií je úplne scestné. Práve naopak, čím ich je menej, tým lepšie. Ľudia si uvedomujú, že sú tu obmedzenia a sú oveľa opatrnejší.“

Čiže mimo lesných ciest a cyklotrás je podstatne menej cyklistov?

„Novela priniesla z hľadiska právneho vedomia porušovateľov, najmä adrenalínových cyklistov, mimoriadne pozitívum.“

Nie je problém, že lesné cesty nie sú označené a cyklotrás je veľmi málo?

„Je veľmi málo ľudí na Slovensku, ktorí nedokážu rozlíšiť chodník a lesnú cestu.“

Takže, ako to majú ľudia rozlíšiť?

„Lesná cesta je predsa pre dvojstopové motorové vozidlá a chodník je jednostopý a pre peších, veď to je úplne jasné. To sú turistické, ochranné, protipožiarne chodníky a pásy, po ktorých nemá cyklista čo jazdiť.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 142
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 826
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 460
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 667
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 625
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 287
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 061
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 058
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 992

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 248 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Domov

V parlamente pripravujú rekonštrukciu jedálne a bufetu

Kancelária Národnej rady pripravuje rekonštrukciu celého stravovacieho komplexu v parlamente.

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.