BRATISLAVA. ské debaty.
"Sme svedkami toho, že vzdelávacie organizácie nemajú vždy kontakty s podnikateľskými organizáciami, sú istým spôsobom zahľadené do seba. Cieľom však je vytvoriť platformu, aby vzdelávacie organizácie, konkrétne univerzity mali kontakty a vytvoril sa priestor, kde budú viac počúvať, čo podnikatelia a jednotlivé firmy či organizácie potrebujú, akých ľudí potrebujú, aké zručnosti," uviedol pre TASR Vladimír Šucha, riaditeľ DG EAC pre kultúru, viacjazyčnosť a komunikáciu.
Vzdelávací systém potrebuje podľa jeho slov viac inovačného a kreatívneho myslenia či kritické hodnotenie informácií, ktoré náš vzdelávací systém až tak nezdôrazňuje. Aj napriek nevyhnutnému dialógu, si však musí zachovať svoju nezávislosť. "Nemôže byť pod diktátom krátkodobých cieľov," dodal Šucha.
Začiatkom apríla tohto roka bol na pôde Európskej komisie prijatý aj návrh Európskeho fóra pre dialóg medzi univerzitami a podnikmi z dielne Jána Figeľa, člena EK pre vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a mládež. Platforma EÚ bude zabezpečovať odrazový mostík pre dialóg medzi zainteresovanými stranami o spoločných témach a problémoch. Podporovať vzájomné vzdelávanie prostredníctvom výmeny osvedčených postupov či poskytovať štátom a inštitúciám praktickú pomoc pri zavádzaní reforiem.
"Prináša niekoľko línií aj podnetov pre slovenskú verejnosť, hovorí o tom, že svet akadémie, osobitne vyššieho vzdelávania a svet podnikania by nemali byť dve oddelené cudzie prostredia, ale partneri v dialógu, kooperácii a istej spoločnej zodpovednosti," uviedol Figeľ.
Šucha zdôraznil, že slabý dialóg medzi vzdelávacími inštitúciami a podnikmi je už tradične problémom celej Európy. Naopak, dobré príklady sa podľa jeho slov dajú nájsť aj u nás. "Veľmi dobre to pochopili najmä technické univerzity na Slovensku. Napríklad Technická univerzita v Bratislave, Košiciach či v Žiline. Sú určite príklady, ktoré ukazujú, že veľmi rýchlo pochopili príležitosť automobilového priemyslu," skonštatoval Šucha.
Nejde však len o podnikateľské subjekty, ale aj organizácie a spoločnosti z oblasti humanitných a spoločenských vied. "Názov podnikateľská sféra je potrebné chápať v širokom slova zmysle," dodal.