BRATISLAVA. Nielen prezidentskí kandidáti musia odovzdať ministerstvu financií finančné správy o tom, koľko v predvolebnej kampani minuli.
Povinnosť informovať o výdavkoch kandidátov ukladá zákon aj všetkým poskytovateľom, zhotoviteľom či vysielateľom reklamy do mesiaca od konania volieb.
Ostáva len veriť
Či si povinnosť splnil každý z nich, ministerstvo financií overiť nedokáže. „Nevyzývame subjekty, aby si splnili oznamovaciu povinnosť, keďže tá im vyplýva priamo zo zákona,“ hovorí Miroslav Šmál, hovorca rezortu financií. Ak sa teda firma alebo masmédium k reklame pre prezidentského kandidáta neprizná sama, poruší síce zákon, no nikto sa o tom nemusí dozvedieť.
Ministerstvo vraj nemá kapacity to ustriehnuť. Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play je presvedčená, že zákon je bezzubý a ustanovenie zbytočné. „Zdá sa, že zákonodarcom chýbali skúsenosti a predstava o efektívnej kontrole. Preto zvolili takýto naivný mechanizmus,“ myslí si. Okrem zatajenia podľa nej existuje možnosť, že po dohode s kandidátom dá poskytovateľ reklamy ministerstvu nepravdivú informáciu o účtovanej sume.
Navrhuje vytvorenie inštitúcie, ktorá by robila náhodnú kontrolu a audit kampane v čase jej priebehu, ako to funguje inde v Európe.
„Naše politické strany nemajú záujem o nezávislú kontrolu, keď sa môžu kontrolovať samy,“ myslí si.
Skontrolujú ich v máji
Problémy môže kandidátovi spôsobiť, ak vo finančnej správe nahlási inú sumu ako poskytovateľ reklamy.
Ministerstvo financií tvrdí, že ak zistí porušenie zákona, vinníkov potrestá pokutou. „Iné po〜stihy voči kandidátovi možno vyvodiť, len ak poruší zákon, o čom však rozhoduje súd,“ hovorí Šmál. Zatiaľ eviduje 25 oznámení od poskytovateľov reklamy o tom, koľko u nich kandidáti minuli. Lehota na predloženie vyprší až 4.mája. Až potom sa správami začne zaoberať ministerstvo.

Beata
Balogová
