AKTUALIZOVANÉ 20:30

Chrbet čaká, vyhovára sa

Kto stojí za záhadnou firmou Interblue Group, nie je stále známe. V obchode s emisiami sa však pohybujú zaujímaví ľudia.

Nominant Jána Slotu, minister životného prostredia Ján Chrbet (na snímke), musí ako nútene odídený minister výstavby Marián Janušek, vysvetľovať podozrivý štátny kšeft. Chrbet zatiaľ nevysvetlil obchod, pri ktorom Slovensko mohlo prísť o peniaze.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Minister životného prostredia Ján Chrbet (SNS) stále odmieta zverejniť zmluvu s americkou firmou Interblue Group, ktorá kúpila od Slovenska 10 miliónov ton skleníkových emisií za cenu 6,05 eura za tonu. Na trhu sa v tom čase malo obchodovať s cenou okolo 10 eur za tonu. Slovensko tak možno mohlo zarobiť o 40 miliónov eur (1,2 miliardy korún) viac. Takto zarobila firma.

Chrbet tak zatiaľ nevyhovel požiadavke svojho šéfa premiéra Roberta Fica. Minister má dokázať, že predaj bol transparentný a pre Slovensko výhodný.

Minister zmluvu vraj zverejní, iba ak mu to Interblue Group dovolí. „V prípade jej nedodržania hrozia ministerstvu prípadné sankcie,“ povedala hovorkyňa rezortu životného prostredia Jana Kaplanová.

V akej výške, povedať nevedela. Štátni predstavitelia sa snažili utajiť už viac zmlúv. Naposledy pri zmluve na mýto s konzorciom Skytoll. Právnici vtedy potvrdili, že ak sa nakladá s majetkom štátu, je štát povinný podľa zákona zmluvu zverejniť. Národná diaľničná spoločnosť zmluvu nakoniec zverejnila.

Zverejnenie zmluvy môže priniesť odhalenie, kto je v pozadí podozrivého štátneho biznisu. Slovensko podľa opozície v ňom prišlo o niekoľko miliónov eur.

Kto je kto

Zaujímavou postavou v kauze môže byť istý Ján Smolen z Dunajskej Lužnej. Smolen je spoločníkom vo firme Remas Servis, kde pôsobí ako konateľ Miloš Šušoliak. Jeho syn Michal Šušoliak vytvoril internetovú stránku spoločnosti Interblue Group LLC. Smolen je zároveň spoločníkom aj vo firme WMJ Company, ktorá je druhým vlastníkom firmy Remas Servis. Remas Servis aj WMJ company sa zaoberajú obchodovaním s emisiami skleníkových plynov. Teda tou istou komoditou, akú predal Chrbet Interblue Group.

S menom Ján Smolen sa spájajú zaujímavé funkcie a kontakty. Ján Smolen je cez biznis prepojený s finančnou skupinou Istrokapitál. Okrem toho bol do marca 2007 členom Komoditnej burzy, ktorá obchoduje s emisiami skleníkových plynov.

Od marca do decembra 1994 bol istý Ján Smolen štátnym tajomníkom na ministerstve životného prostredia. Išlo o polročnú „vládu“ Jozefa Moravčíka.

V Dunajskej Lužnej žije aj Eduard Smolen. V roku 2004 kandidoval za národný blok na čele s Jánom Slotom.

Nechcú hovoriť

SME sa snažilo skontaktovať so Smolenom. Jeho zástupcovia požadovali od denníka podpis, že súhlasí s autorizáciou článkov, nielen jeho vyjadrení. Bez toho odmietli odpovedať. WMJ odpísala, že ministerstvo neakceptovalo žiadnu ponuku na spoluprácu.

Politický tlak na ministra SNS rastie

Fico zatiaľ neodpovedá na otázky, čo bude s Chrbetom, keď sa ukáže, že Slovensko predalo emisie pod cenu.

BRATISLAVA. Poslanecký prieskum a možné výhrady u koaličných partnerov. Tomu, spolu s výzvou premiéra na zverejnenie zmluvy s firmou Interblue Group čelí minister životného prostredia Ján Chrbet (SNS) pre podozrivý predaj emisných kvót.

Premiér Robert Fico trvá na tom, že Chrbet má zverejniť zmluvu, podľa ktorej sme predávali emisie firme, ktorá vznikla len dva mesiace pred tým. „Nemôže diktovať ministrovi kroky, lebo on sám vie nepochybne najlepšie, čo musí vykonať, ale je na ministrovi, aby urobil všetko na zverejnenie zmluvy,“ odkázal šéfovi svojho tlačového odboru Braňovi Ondrušovi. Fico povedal, že pokiaľ sa ukáže porušenie zákona pri zmluve, Chrbet bude musieť odísť. Premiér sa však nevyjadril na otázku SME, čo bude robiť, keď sa ukáže, že sme na kvótach mohli zarobiť viac.

Podľa poslanca HZDS Jána Kovarčíka by riešenie malo byť jasné. „Pokiaľ sa preukáže, že sa emisie dali predať lepšie, že z toho mohol mať štát vyšší zisk, že bol štát takto v úvodzovkách okradnutý, je automatické, že by mal minister odísť,“ povedal SME.

Vicepremiér Dušan Čaplovič (Smer) je opatrnejší. „Teraz sa nedá posúdiť, či štát prerobil, alebo nie,“ myslí si. Preto s rozhodnutím treba počkať.

Na ministerstvo mieria poslanci. Podľa Pavla Freša z SDKÚ idú skontrolovať, kam smerovalo 10 miliónov ton kvót Chrbetovi.

„Celý tento biznis začína zaváňať niečím, čo pripomína najhoršiu divokú privatizáciu z rokov 1994 až 1998,“ povedal Frešo.

Miroslav Kern
Otázky SDKÚ o predaji emisií

Poslanec Pavol Frešo z SDKÚ pripravil 17 otázok pre ministra Jána Chrbeta z SNS. Denník SME z nich vybral desať najdôležitejších. Minister na žiadnu otázku neodpovedal.

1. Kedy a kde zverejnila vláda zámer predávať kvóty na emisie CO2?

2. Koľko štátov a firiem prejavilo záujemcov o nákup?

3. S ktorými firmami minister rokoval, s kým presne?

4. Aké boli kritériá na výber kupujúceho?

5. Prečo vláda vybrala spoločnosť Interblue Group, ktorá je neznámou firmou a vznikla len niekoľko mesiacov pred transakciou?

6. S ktorými predstaviteľmi Interblue Group a kedy rokovali zástupcovia ministerstva. Kto podpísal zmluvu za Interblue?

7. Podľa ministra koná Interblue Group v mene niektorých štátov. Ktorých?

8. Aké ponuky boli výsledkom prieskumu trhu?

9. Dostala už Slovenská republika peniaze od Interblue Group na svoj účet? Koľko a kedy?

10. Ako postupovali pri predaji povoleniek iné okolité štáty - Maďarsko, Česko, Poľsko, Ukrajina. Kedy predávali a za koľko?

SITA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  2. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  3. Relaxačná zóna v záhrade
  4. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  5. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  6. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  7. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  8. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  9. Functional spaces for creative dwellers
  10. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 899
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 774
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 15 338
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 9 541
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 945
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 410
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 689
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 538
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 203
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 1 516

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tóth dal polícii aj Kočnerove mobily spolu s dokumentmi k Technopolu

Tóth opísal aj dovolenkovanie s Kočnerom.

Stĺpček šéfredaktorky

Tam, kde sa rola Fica končí v ústavnom príbehu

Nakoľko sa dokážu poslanci aspoň pri tejto voľbe vymaniť zo straníckej kazajky?

Neprehliadnite tiež

Na bratislavskom internáte horelo, zranilo sa desať ľudí

Hasiči z internátu vo Vlčom hrdle evakuovali 60 mladistvých.

Na výjazde s vládou v Snine

O miliónoch navyše a deduškovi Večerníčkovi. Nevážny pohľad na vážne zasadnutie.

Po diaľnici uháňal vyše dvestovkou, vraj na rokovanie

Cestný pirát zaplatil pokutu 650 eur a pokračoval v jazde.

Sledovanie áut zimnej údržby je niekde problém, inde bežná vec

Mesto Košice: Bránia tomu technické dôvody.