BRATISLAVA. Sledovanosť slovenských televízií sa od začiatku budúceho roka začne merať vo väčšom počte domácností než doposiaľ. V súčasnosti sa jeden z najdôležitejších údajov na televíznom trhu, od ktorého sa odvíjajú napríklad ceny reklamy alebo zloženie programu, zisťuje približne v 800 domácnostiach. Od februára sa ich počet zvýši na 1200. Novinárom to dnes povedali zástupcovia spoločnosti TNS SK a PMT, ktoré peoplemetrové meranie sledovanosti zabezpečujú.
Ako funguje peoplemeter
zaznamená, čo divák sleduje doma.
domácnosti sú vybrané tak, aby štatisticky zodpovedali zloženiu obyvateľstva.
Na Slovensku sa peoplemetre používajú od októbra 2004, sledovali vždy vzorku aspoň 800 domácností.
"Od budúceho roka budeme produkovať o 50 percent čísel viac. To znamená, že tie čísla sa budú dať lepšie triediť, lepšie sa budú dať analyzovať, budú detailnejšie," poznamenal šéf TNS SK Ivan Šimek. Televízie budú mať podľa neho podrobnejšie údaje napríklad aj o vzdelaní či pohlaví diváka.
Nové peoplemetre budú vyhodnocovať aj údaje z digitálneho vysielania či vysielania cez internet a mobil. "Máme skúsenosti z iných krajín, že internet naozaj významným spôsobom prispieva alebo bude prispievať k celkovej konzumácii televízneho sledovania," dodal Šimek.
TNS SK a spoločnosť PMT, ktorá združuje štyri celoplošné slovenské televízie a Asociáciu mediálnych agentúr, dnes podpísali zmluvu o zabezpečení elektronického merania sledovanosti na ďalších päť rokov.
Zvýšenie počtu domácností privítali riaditelia slovenských televízií. "Zvýšenie vzorky domácností na 1200 nám umožní (...) pri tých menších staniciach merať efektívnejšie a umožní sa nám na tých menších staniciach zacieliť na cieľové skupiny, či už je to podľa veku, pohlavia, miesta bydliska," povedal generálny riaditeľ televízie Joj Richard Flimel.
Sledovanosť je pre televízie dôležitým nástrojom, ktorý im pomáha aj pri rozhodovaní o svojej vysielacej štruktúre. "Sledovanosť programov je úplne zásadný fundament pre to, ktoré programy majú na televíznej obrazovke televízie Markízy čo hľadať," povedal ČTK šéf najsledovanejšej súkromnej televízie v krajine Václav Mika.
Viaceré televízne stanice už pre nízku sledovanosť, ktorú ukázali peoplemetre, upravili alebo stiahli niektoré svoje programy. Sledovanosť sa na Slovensku meria elektronicky od októbra 2004.
Autor: jgl

Beata
Balogová
