BRATISLAVA. Televízia Markíza opäť menila svoje spravodajstvo. Spustila víkendové večerné správy Dnes, moderátorkou sa stala Zlatica Puškárová, a upravila aj grafiku. Inšpirovala sa v CNN.
Jednou takouto zmenou je, že aj Markíza využíva logo box a box s názvom relácie. Počas správ tak na obrazovke vidno dve logá televízie – jedno tradičné, v ľavom hornom rohu, a ďalšie vpravo dole v logo boxe. Okrem toho začala využívať aj nové titulkovanie.
Dôvody CNN
Práve nové titulkovanie, logo box a box s názvom relácie pripomínajú americkú CNN. Medzinárodná sieť CNN International na túto grafickú úpravu prešla v januári, jej americká matka už v decembri. „Za posledný polrok sme predstavili novú grafiku, ktorá priamo nadväzuje na redizajn z roku 2006,“ povedal marketingový riaditeľ CNN v Európe Mark Haviland.
Box s názvom vysielaného programu neslúži len na to, aby divák vedel, na akú reláciu sa v 24-hodinovom spravodajskom cykle CNN pozerá, ale strieda sa aj s inými prvkami. Pri najdôležitejších správach ako napríklad o mexickej chrípke diváci v boxe namiesto názvu programu vidia grafiku k téme, o ktorej sa informuje. Taktiež v ňom rotuje aj najnovší stav indexov newyorskej burzy.
Markíza: Nekopírujeme
Riaditeľ Centra spravodajstva a publicistiky Markízy Tibor Búza popiera, že by svoju budúcu americkú sestru kopírovali – CNN patrí Time Warneru, o ktorom majiteľ Markízy CME v marci oznámil, že vstúpi do podniku kúpou 31 percent akcií.
„Viaceré grafické prvky sme odskúšali už v prezidentských voľbách. Ale, samozrejme, sledujeme trendy vývoja televíznej grafiky,“ hovorí Búza. Zmeny považuje za úplne prirodzené. Niektoré boli podľa neho nevyhnutné, lebo sa rozšírili technické možnosti televízie. Napríklad triple box, keď sa môže moderátor rozprávať s dvomi reportérmi naraz.
Najväčším redizajnom prešla Markíza pred niečo vyše rokom. Navrhla ho americká spoločnosť Janson Design Group, ktorá tvorila štúdiový vizuál aj pre Sky News. Britská spravodajská stanica je známa svojimi inováciami, za ktoré dostala nejedno ocenenie.
Ako sú na tom ostatní
Najväčší konkurent Markízy, televízia Joj, inovoval spravodajskú grafiku a štúdiá v roku 2007. Medzi prvými začal používať technológiu 3D Musion, keď sa môže moderátor zhovárať s holografickým zobrazením. Televízia TA3 robila najväčší redizajn v roku 2006, keď sa zmenili zvučky a pribudli nové relácie. Odvtedy sa však vizuál televízie takmer nemenil.
CNN: Pozornosť menších televízií nás teší
O zmene grafiky sme hovorili s marketingovým riaditeľom CNN International pre Európu MARKOM HAVILANDOM.
Prečo sa televízia CNN rozhodla pre poslednú úpravu grafiky?
„Vizuál nášho vysielania je neustále vo vývoji. V prvom rade sa snažíme správy prezentovať divákom tak, aby videli celý obraz a pochopili všetky udalosti priamo vtedy, keď sa dejú. Za posledný polrok sme predstavili novú grafiku, ktorá priamo nadväzuje na redizajn z roku 2006. Budeme pokračovať v inováciách pri podávaní nami vysielaných správ, odráža to rôznorodosť našich relácií a príspevkov.“
Keď pristúpite k podobnej zmene, koľko ľudí na nej pracuje?
„Zmeny tohto charakteru, ktoré práve vidíte na CNN, si vyžadujú účasť a podporu každého člena redakcie: od producentov po korešpondentov.“
Robíte si pred podobnou zmenou výskumy trhu či publika?
„Samozrejme, robíme si profil publika a jeho potrieb. Vždy tomu predchádza široký výskum, a potom to aplikujeme do našej prezentácie. Zvažujeme aj technologické záležitosti.“
Čo si myslíte o tom, že televízia Markíza na Slovensku upravila vizuál spravodajstva a v mnohých prvkoch sa inšpirovala práve u vás?
„Je potešujúce vidieť, že lokálne a regionálne spravodajské značky sledujú naše vysielanie. Nemáme s tým žiadny problém, keď naše inovácie prevezmú ďalší. Náš trik spočíva v tom, že inovujeme stále a udržujeme si tým status značky globálneho spravodajského lídra.“
Braňo Ondrášik

Beata
Balogová
