Jogurtový príbeh kandidáta Borisa Zalu

Politické strany, politici a ich programy sú tovarom strednodobej spotreby; „kupujeme“ si ich vo voľbách každé štyri či päť rokov. O tom, či si ich „kúpime“ alebo nie, nerozhodujú objektívne kritériá či racionálne faktory, ale naše subjektívne pocity a pr

edstavy.

Je to rovnaké, ako keď si vyberáte jogurt – nemáte žiadne meracie zariadenie, ktorým by ste zistili, či výrobok A má lepšie zloženie než výrobky B, C, D a E. Na čo sa spoliehate, sú: a) vaša doterajšia skúsenosť, b) intuícia či túžba vyskúšať niečo nové, c) odporúčanie známych, d) cenové zvýhodnenie alebo reklama. Záleží to na vašej nákupnej stratégii.

Isteže, politici (ale aj politickí komentátori) pri týchto slovách vždy vyjadrujú zásadný nesúhlas. Vraj dôsledky zlého výberu jogurtu a politickej strany sú neporovnateľné. Súhlasím. To však nič nemení na skutočnosti, že výber politickej strany je čisto subjektívna záležitosť.

Náš „politický mozog“ má psychologickú povahu, čo žiadna strana nechápe lepšie než Smer. Ich politiku môžeme nazvať populizmom či demagógiou, ale je to najefektívnejší politický marketing, aký kedy Slovensko zažilo. Ľudia v pozadí vedia presne určiť, ktoré emócie u cieľového publika zaberajú a ktoré nie. Ich opakovanou stimuláciou vytvárajú väzbu medzi značkou a týmito asociáciami. Od nich potom odvodia výstižné a ľahko zapamätateľné posolstvá.

Celé to vytvára súvislý, súdržný príbeh, natoľko jednoduchý a zrozumiteľný, aby ho pochopilo i malé dieťa. Musí v ňom byť nastolený problém, musí rozdeľovať hrdinov na dobrých a zlých, musia v ňom byť pomenované prekážky a celé to musí mať určité mravné ponaučenie.

Vzorovou ukážkou takéhoto „príbehu“ je predstavenie lídra kandidátky Smeru Borisa Zalu. V odpovediach na štyri otázky definuje problém: „(To,) aké bude Slovensko dnes, do veľkej miery závisí od toho, aká bude EÚ.“ Rozdeľuje hrdinov: „Pokiaľ vo voľbách do Európskeho parlamentu vyhrá pravica, budú sa zasa prijímať nesociálne opatrenia..., ak vyhráme my, zákony budú pre ľudí.“ Pomenúva prekážky: „Nesmú vyhrať politici SDKÚ či SMK,“ a „Potrebujeme každý jeden hlas.“ Ponaučenie: „Smer musí zvíťaziť. Jedine tak... prekonáme hospodársku krízu, ktorú zapríčinila protiľudová pravicová politika.“

Príbeh sa im dokonca v skrátenej, priam koncentrovanej podobe podarilo dostať na bilbordy: „Smer proti kríze.“ A pre istotu ho ešte „priklincovali“ aj Robertom Ficom – keď to fungovalo v prezidentských voľbách, prečo to nezopakovať? A „nezabudnúť na ľudí“.

Autor je marketingový poradca, United Consultants.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 174
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 935
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 977
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 330
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 994
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 865
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 398
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 590
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 870
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

Pokuta za nedodanie lieku na recept môže po novom dosiahnuť aj milión eur

Nový systém má pomôcť pacientovi dostať liek do dvoch dní, dodávatelia liekov ho kritizujú.

Kováčik sa má podľa Čižnára venovať riadeniu úradu, nie žalobám

Generálna prokuratúra reaguje na informáciu, že Kováčik za osem rokov svojho pôsobenia dozoroval 61 prípadov, no žalobu nepodal ani raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop