Jogurtový príbeh kandidáta Borisa Zalu

Politické strany, politici a ich programy sú tovarom strednodobej spotreby; „kupujeme“ si ich vo voľbách každé štyri či päť rokov. O tom, či si ich „kúpime“ alebo nie, nerozhodujú objektívne kritériá či racionálne faktory, ale naše subjektívne pocity a pr

edstavy.

Je to rovnaké, ako keď si vyberáte jogurt – nemáte žiadne meracie zariadenie, ktorým by ste zistili, či výrobok A má lepšie zloženie než výrobky B, C, D a E. Na čo sa spoliehate, sú: a) vaša doterajšia skúsenosť, b) intuícia či túžba vyskúšať niečo nové, c) odporúčanie známych, d) cenové zvýhodnenie alebo reklama. Záleží to na vašej nákupnej stratégii.

Isteže, politici (ale aj politickí komentátori) pri týchto slovách vždy vyjadrujú zásadný nesúhlas. Vraj dôsledky zlého výberu jogurtu a politickej strany sú neporovnateľné. Súhlasím. To však nič nemení na skutočnosti, že výber politickej strany je čisto subjektívna záležitosť.

Náš „politický mozog“ má psychologickú povahu, čo žiadna strana nechápe lepšie než Smer. Ich politiku môžeme nazvať populizmom či demagógiou, ale je to najefektívnejší politický marketing, aký kedy Slovensko zažilo. Ľudia v pozadí vedia presne určiť, ktoré emócie u cieľového publika zaberajú a ktoré nie. Ich opakovanou stimuláciou vytvárajú väzbu medzi značkou a týmito asociáciami. Od nich potom odvodia výstižné a ľahko zapamätateľné posolstvá.

Celé to vytvára súvislý, súdržný príbeh, natoľko jednoduchý a zrozumiteľný, aby ho pochopilo i malé dieťa. Musí v ňom byť nastolený problém, musí rozdeľovať hrdinov na dobrých a zlých, musia v ňom byť pomenované prekážky a celé to musí mať určité mravné ponaučenie.

Vzorovou ukážkou takéhoto „príbehu“ je predstavenie lídra kandidátky Smeru Borisa Zalu. V odpovediach na štyri otázky definuje problém: „(To,) aké bude Slovensko dnes, do veľkej miery závisí od toho, aká bude EÚ.“ Rozdeľuje hrdinov: „Pokiaľ vo voľbách do Európskeho parlamentu vyhrá pravica, budú sa zasa prijímať nesociálne opatrenia..., ak vyhráme my, zákony budú pre ľudí.“ Pomenúva prekážky: „Nesmú vyhrať politici SDKÚ či SMK,“ a „Potrebujeme každý jeden hlas.“ Ponaučenie: „Smer musí zvíťaziť. Jedine tak... prekonáme hospodársku krízu, ktorú zapríčinila protiľudová pravicová politika.“

Príbeh sa im dokonca v skrátenej, priam koncentrovanej podobe podarilo dostať na bilbordy: „Smer proti kríze.“ A pre istotu ho ešte „priklincovali“ aj Robertom Ficom – keď to fungovalo v prezidentských voľbách, prečo to nezopakovať? A „nezabudnúť na ľudí“.

Autor je marketingový poradca, United Consultants.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 238
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 037
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 752
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 575
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 728
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 511
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 221
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 042
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 756

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Domov

Liberáli chcú zaradiť do kalendára nový štátny sviatok

Opozičná SaS navrhuje, aby bol štátnym sviatkom 28. október.

Domov

Pochody boli bez protiprávnych konaní, doprava je v centre obnovená

Štátna aj mestská polícia dohliadali na priebeh pochodov Dúhový Pride a Hrdí na rodinu.

Domov

V Bratislave bol Dúhový pochod. Pozrite si, ako vyzeral

V približne rovnakom čase sa konal v hlavnom meste aj pochod Hrdí na rodinu.

Domov

Na Dúhový Pride prišla aj ombudsmanka Patakyová

V Bratislave bol aj pochod Hrdí na rodinu. Je za ním Anton Chromík, ktorý inicioval neúspešné referendum o rodine.