SME

Vyľakaný Brusel to skúša hororom

Jediný volený orgán únie má strach z rekordne nízkej účasti. Viac ako polovica Európanov nemá o eurovoľby záujem. Vymyslel preto strašidelné video.

BRUSEL, BRATISLAVA. Mladá žena, ktorá vo volebnej miestnosti hystericky vrieska, či muž v čiernom kabáte s maskou na tvári a sekerou v ruke. Video končí sloganom: Vždy je čas voliť.

Video: predvolebný šot Európskeho parlamentu

Európska únia má panický strach z nízkej účasti v júnových voľbách do Európskeho parlamentu a tak mobilizuje všetkými prostriedkami: aj hororovým videom. V prvých voľbách do jediného voleného orgánu EÚ odovzdalo hlas 63 percent voličov, v posledných voľbách v roku 2004 to bolo len 45,7 percenta voličov. A predpovede pred júnovými európskymi voľbami nie sú o nič optimistickejšie. Podľa jarného Eurobarometra viac ako 50 percent Európanov nemá o voľby záujem.

SkryťVypnúť reklamu

Nepomáha ani kríza Zatiaľ sa voličov mobilizovať nedarí. Internetové ohlasy na hororové video sú protichodné. Niektorí chvália, iní nadávajú, na čo sa míňajú peniaze európskych daňových poplatníkov, ale väčšina nevie, čo presne chce únia voličom odkázať. Jeden ohlas za všetkých: Choď von a zabi, ale hlavne nezabudni voliť.

„To je problém oficiálnej európskej kampane. Dáva veľa otázok, ale žiadne odpovede. Namiesto toho, aby hovorila o konkrétnych výhodách, ako napríklad, že zaviedla nižšie poplatky za mobily. To v kampani nezaznie,“ myslí si Otmar Lahodynsky z rakúskeho týždenníka Profil, ktorý sa venuje Európskej únii.

Zatiaľ nepomáha ani celosvetová hospodárska kríza. Tá v mnohých euroskeptických členských štátoch zvyšuje popularitu únii. Väčšina ľudí verí, že ak budú krajiny Európskej únie postupovať spoločne, krízu prekonajú rýchlejšie. Europarlament má po rokoch spoločnú tému pre všetky členské krajiny. Podľa Eurobarometra si 57 percent Európanov želá, aby sa v eurokampani hovorilo o ekonomickom raste (na Slovensku 66 percent). K trom najzaujímavejším témam patrí ešte nezamestnanosť a inflácia a kúpna sila. Aj tak sa odborníci nevedia zhodnúť, či kríza dokáže zvýšiť volebnú účasť. „Kríza posilnila vieru občanov, že potrebujú Európsku úniu, ale pochybujem, že ich preto príde voliť viac,“ hovorí Lahodynsky.

SkryťVypnúť reklamu

„Výrazne vyššiu účasť v celoeurópskom meradle by mohla spôsobiť iba výrazná nespokojnosť občanov s doterajším postupom únie, zatiaľ to tak nie je,“ hovorí Ivan Kuhn, analytik Konzervatívneho inštitútu M.R. Štefánika.

Nové krajiny sú na chvoste Len 28 percent Európanov podľa Eurobarometra z jesene minulého roka tvrdí, že v júni pôjde voliť. Pod európskym priemerom sa ocitla väčšina nových členských krajín, vrátane Rumunska a Bulharska, ktorí vstúpili do únie pred dvoma rokmi a voliť pôjdu prvýkrát.

Predposledné v tabuľke je Slovensko. Len 15 percent opýtaných uviedlo, že v júni pôjde voliť slovenských europoslancov. To je o dve percentá menej, než rekordne nízka účasť z roku 2004.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 85 834
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 577
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 302
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 388
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 373
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 224
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu