BRATISLAVA. Ochranárov, turistov, cyklistov, lesníkov, vlastníkov lesov, poľovníkov, aj časť motorkárov, ktorých záujmy sú často protichodné, čoraz väčšmi čosi spája. Je to zlosť na motorkárov a štvorkolkárov, ktorí sa čoraz viac preháňajú po slovenkých lesoch.
Poslanec Smeru a šéf poľovníkov Tibor Lebocký vlani na jeseň dokonca presadil v parlamente novelu trestného zákona, ktorá povýšila neoprávnenú jazdu na motorke, štvorkolke, či snežnom skútri na trestný čin, za ktorý hrozí až ročné väzenie. Zákon motorkárov z lesa zatiaľ nedostal.
Štvorkolková móda
K terénnym motorkám podľa predajcov za posledných päť rokov pribudlo veľa štvorkoliek. Vo vysokých otáčkach sa šplhajú do ťažko prístupných terénov, alebo vytvárajú svoje okruhy na členitých lúkach a stráňach, pričom ničia porasty a lesné chodníky a plašia zver.
„Majitelia motoriek a štvorkoliek používajú lesné cesty a lesné pozemky bez povolenia, bez značky a teda možnosti identifikácie a často v skupinách. Pri kontrolách dokážu uniknúť aj cez lesný porast,“ priznáva Jozef Dóczy z ministerstva pôdohospodárstva.
„Jazdia za každého počasia, čím mokrejšie, tým lepšie. Lesné cesty a chodníky sú rozrýpané, akoby po nich jazdil traktor,“ hovorí organizátor stupavského cyklomaratónu Radovan Dlouhý. „Lesníci, poľovníci a aj policajti sú na nich krátki.“
Motorkárov naháňajú aj akčné úderky. ILUSTRAČNĚ FOTO – ČTK
V niektorých chránených oblastiach vznikli proti nim dokonca „akčné úderky“. Pracovníci CHKO Strážovské vrchy zorganizovali s políciou, inšpekciou životného prostredia a dobrovoľnými strážcami prírody niekoľko akcií – za dva roky chytili v chránených územiach 39 motoristov. „Máme dobré vzťahy s políciou, ktorá nám pomáha.
Nie všade však majú dostatok ľudí, aby ustrážili veľké územia, žiadalo by si to špeciálne zložky polície, ktoré by mali terénny automobil alebo motorky,“ hovorí Martin Kostra z CHKO. Polícia sa od pondelka k téme nevyjadrila.
Motorkár Tomáš Hajdúch, ktorý má stránku motoride.sk, priznáva, že za nechuť k motorkárom si môžu aj sami. „Mnohí nedodržiavali zákazy, jazdili arogantne po turistických chodníkoch pomedzi ľudí.“
Nemajú kde jazdiť
Upozorňuje však, že dôsledkom prísneho zákona nie je vytesnenie motorkárov z lesov. Pred kontrolami utekajú a jazdia pri tom ešte nebezpečnejšie.
„Štát na jednej strane niečo zakazuje, na druhej strane nevytvára podmienky, kde to legálne vykonávať“. Nezmyselné podľa neho je, že zákaz platí aj na lesných cestách v nechránených územiach, kde jazdia ťažké lesné mechanizmy.
„Vo vyspelých krajinách sú pri väčších mestách priestory pre všetky možné aktivity na rekreáciu, vrátane jazdy na motorke. Ľudia si motorku privezú na aute, zajazdia si a vrátia sa domov,“ hovorí aj Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.

Beata
Balogová
