SME

Pri stavbe diaľnic sa kradne, tvrdí kandidát Strany zelených

Uviedol to na tlačovej besede občiansky aktivista, ochranár, publicista a nezávislý kandidát do Európskeho parlamentu za Stranu zelených Juraj Mesík.

BRATISLAVA. Pri výstavbe diaľnic na Slovensku sa kradne.

"Nie je to len záležitosť Slovenska. Pri stavebných kontraktoch sa kradne všade na svete," konštatuje Mesík. Podľa neho je to najlepšia pôda pre korupciu spolu s banským priemyslom. Výstavbu diaľnic a jej program považuje kandidát na post europoslanca za najväčšie fiasko všetkých vlád, ktoré vládli na Slovensku za uplynulých 10 rokov.

"Cez PPP projekty Robert Fico nedosiahne žiadne zo svojich politických cieľov," povedal Mesík, ktorý pochybuje o tom, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude vybudovaná do roku 2010. "To už vidí aj ten, kto je slepý, hluchý a nerozumie základným číslam, hoci to pred tromi rokmi premiér suverénne tvrdil. Hneď samozrejme narazil na kritiku ľudí, ktorí tomu trochu rozumejú," skonštatoval Mesík. Podľa neho bude realita úplne iná a výstavba väčšiny úsekov diaľnic cez PPP projekty nebude ani len otvorená. Pochybuje aj o tom, že by diaľnica z Košíc cez Žilinu bola postavená do roku 2015. "PPP projekty nemožno odmietnuť anblok, ale PPP projekty na výstavbu slovenských diaľnic a rýchlostných ciest nie sú pripravené tak, aby neumožnili veľký priestor pre korupciu a obrovské, neefektívne využívanie peňazí daňových poplatníkov," hodnotí situáciu

SkryťVypnúť reklamu

Mesík kritizuje aj to, že premiér Fico politicky používa PPP projekty na riešenie hospodárskej krízy. "PPP projekty nebudú žiadnym nástrojom proti kríze, ibaže by trvala ďalších päť rokov, čo nevieme vylúčiť. Ale zatiaľ sa ekonómovia zhodujú v tom, že v priebehu jedného, dvoch rokov by mohla odznievať," tvrdí Mesík, ktorý pôsobil aj ako špecialista vo Svetovej Banke vo Washingtone. Projekty verejno - súkromného partnerstva nepovažuje za liek proti kríze. "Nanajvýš je to liek proti kríze vo vreckách niektorých developerov," konštatuje a dodáva, že Fico presadzovaním PPP projektov legitimizuje sprostredkovateľské konzorciá firiem, ktoré sa stavajú medzi štát a samotnú výstavbu. Tieto konzorciá si tak účtujú značné čiastky za to, že "nazháňajú peniaze" na realizáciu projektov. "Ale to mohol pokojne urobiť štát, a dokonca efektívnejšie a s nižšími nákladmi, pokiaľ by si chcel požičať," konštatuje Mesík. Podľa neho sú už na PPP projekty schválené dve konzorciá. Účastníkom jedného z konzorcií je Doprastav i Váhostav, tvrdí. "O vzťahoch medzi jedným z majiteľov Váhostavu, Jurajom Širokým a vládnou stranou Smer, tu čvirikajú aj vrabce. Takže v podmienkach slovenskej politickej kultúry by bol zázrak, keby takéto vzťahy neexistovali," zhodnotil Mesík.

SkryťVypnúť reklamu

Zelení chcú presadzovať, aby EÚ na všetky projekty, ktoré podporuje, vyžadovala nezávislú analýzu nákladov a úžitkov. Nezávislosť v tomto prípade vidí Mesík v tom, že analýzy by nerobil žilinský výskumný ústav dopravný, ktorý považuje za "súčasť lobistickej mašinérie." Chcú presadzovať, aby Európska komisia, Európska banka pre obnovu a rozvoj aj Európska investičná banka podporovala finančne iba tie projekty, ktoré sú ekonomicky odôvodnené, podporia zaostalejšie regióny a budú posúdené z pohľadu vplyvu na životné prostredie.

Zelení odporúčajú od myšlienky PPP projektov pri výstavbe diaľnic úplne odstúpiť, lebo ich jediným výsledkom bude, že prežerieme peniaze potomstvu. "To je slovenský preklad skratky PPP," povedal Mesík. Projektom verejno - súkromného partnerstva pri výstavbe diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 vyčíta, že vláda sa cez ne zadĺži na budúcich 30 rokov, počas ktorých bude splácať 500 až 600 miliónov eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 91 962
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 810
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 496
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 741
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 578
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 251
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 618
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Hokejisti Nitry sa tešia z gólu.

Úradujúci majster si vybojoval tri mečbaly.


a 1 ďalší
Paríž St. Germain - Aston Villa: ONLINE prenos zo zápasu štvrťfinále Ligy majstrov.

Sledujte s nami ONLINE prenos z futbalového zápasu štvrťfinále Ligy majstrov: Paríž St. Germain - Aston Villa.


Tomáš Rigo v drese českého klubu Baník Ostrava.

Čisté konto si v bráne Baníka Ostrava udržal Dominik Holec.


TASR
Šarvátka v Spišskej Novej Vsi.

Séria má pokračovať v sobotu. Čaká sa na verdikt ligy.


SkryťZatvoriť reklamu