Najväčší tender na ministerstve obrany sa podobá diaľničnému tendru. Víťaz súťažil sám. Ministerstvo vylúčilo jeho konkurentov skôr, ako zistilo, za ich cenu.
BRATISLAVA. Ministerstvo obrany postupovalo vo svojom najväčšom tendri, na nákup lietadiel, podobne ako ministerstvo dopravy v mýtnom tendri. Zo súťaže vyradilo všetkých okrem víťaza. Víťazom sa stala talianska firma Alenia s lietadlom C-27J Spartan. Štát za kus zaplatí približne 80 miliónov eur. Ministerstvo vedené Jaroslavom Baškom zo Smeru zatiaľ tají priebeh tendra, ale denníku SME sa podarilo zistiť podrobnosti.
Tender mal niekoľko kôl, španielsku firmu EADS CASA a americký Lockheed Martin vylúčili pred posledným kolom. Znamená to, že ministerstvo malo na výber iba jedno lietadlo a jednu cenu. Hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela neodpovedal na otázku, akú istotu môže mať štát, že kúpi najlepší tovar a čo najlacnejšie, keď chýbali konkurenčné ponuky.
Ministerstvo v decembri minulého roka oznámilo, že zvíťazila Alenia, ale stále prebiehajú rokovania. „Do uzavretia týchto rokovaní nebude ministerstvo zverejňovať bližšie informácie," povedal Gemela.
Aleniu kedysi zastupoval Miroslav Výboh zo zbrojárskej firmy Willing. „Áno, je to tak," povedal o vzťahu s Aleniou. „Ale prerušilo sa to pred dvoma, troma rokmi, oni začali vystupovať sami." K tendru sa nechcel vyjadrovať. „Nemám chuť, lebo s tým nič nemám."
Zostal iba jeden
Tender mal tri kolá - predkvalifikáciu, kde účastníci odovzdajú základnú firemnú dokumentáciu a dôkaz, že sú oprávnení súťažiť. Potom kvalifikáciu, kde sa predkladajú finančné a referenčné dokumenty firiem. A na záver vyhodnotenie, kde firmy prezentujú konkrétne lietadlá a konkrétne ponuky.
EADS-CASA a Lockheed Martin boli vylúčené po druhom kole, lebo dokumenty údajne nespĺňali požiadavky ministerstva. Firmy mali dodať asi 11 dokumentov. Jeden napríklad o ich schopnosti financovať výrobu lietadiel, alebo o tom, že zákazníci boli spokojní. Lockheed sa uspokojil s krátkym vyjadrením, že sú svetoznámym výrobcom a s odkazom na ich webovú stránku. Ponuku pripravila kancelária Lockheed v Poľsku. Keď spoločnosť vylúčili, centrála spoločnosti v Amerike vraj podrobila poľskú pobočku tvrdej kritike. V prípade španielskeho výrobcu ministerstvo posúdilo, že referencie od zákazníkov boli nedostatočné, a namietalo fakt, že firma neodovzdala odporúčacie listy. CASA pritom vyhrala zákazky v Poľsku, Českej republike, Brazílii, Čile a Portugalsku.
Obrana tiež odmietla sľub, že v budúcnosti technicky podporia nakúpené lietadlá. Vraj použili zlé formulácie. Tiež sa jej nepozdávalo, že platnosť certifikátu NATO vypršala tesne pred tendrom. Obnovenie certifikátu je pritom automatické.
Mlčanie
Zbrojárske firmy sa oficiálne takmer nikdy nesťažujú, pretože si nechcú pohnevať vedenie rezortu, od ktorého by mohli dostať ďalšie zákazky. „Je to česť pre Lockheed Martin mať možnosť spolupracovať so slovenskou vládou hocijakým spôsobom," napísala hovorkyňa Lockheed Ann Van Hooydonck.
Hovorca španielskeho výrobca Eduardo Galicia povedal, že sa im tender príliš nezdal. „Vo väčšine tendrov sú všetky dáta a špecifikácie prezentované v jednom dokumente, ale v slovenskom zúčastnení nemali prístup ku všetkým dátam v jednom dokumente." Keďže zmluvu s Aleniou ministerstvo ešte nepodpísalo, neúspešní konkurenti ešte majú čas podať sťažnosť. „Zvážime všetky možnosti," povedal Galicia.
Dobré kontakty
Firma Miroslava Výboha podniká s vojenským materiálom už dlho a za akejkoľvek vlády.
BRATISLAVA. Už viac ako desať rokov je Miroslav Výboh zvučné meno v obchode s vojenským materiálom na Slovensku. Vždy si vedel nájsť cestu ku každej vláde a vždy mal dobré kontakty s ruskými zbrojármi.
Za prvej Dzurindovej vládey Výboh pomohol založiť firmu Way Industry, ktorá vyvíjala a predávala odmínovací systém Božena. Medzi zákazníkmi je aj NATO. Za druhej Dzurindovej vlády Boženy nakúpilo aj slovenské ministerstvo obrany.
V roku 2005 ministerstvo podpísalo 5-ročnú zmluvu s ruskou firmou RSK MiG, ktorá má na starosti prevádzkyschopnosť slovenských stíhačiek. RSK na Slovensku zastupuje Willing, čo znamená, že cez firmu ide prakticky celý servis stíhačiek, na ktorý štát dáva stovky miliónov korún. Výboh bol tiež slovenským zástupcom pre taliansku firmu Alenia, ktorá nedávno vyhrala tender na dodávku vojenských dopravných lietadiel pre armádu.
Počas Ficovej vlády Výboh alebo zástupcovia jeho firmy cestovali spolu s premiérom do Líbye, Izraela či do Moskvy. Willing dodáva aj vojenské prilby pre ministerstvo obrany asi za 8 miliónov eur. Spoločnosť sa zaoberá aj deblokáciami ruského dlhu.
Výboh si tyká s Ficom a ministrom vnútra Robertom Kaliňákom.
(tom)
Z predajcu investor
V biznise s vojenským materiálom sú bežné ofsety. Často sú spájané s korupciou.
BRATISLAVA. Ak sa vôbec budú nakupovať vojenské dopravné lietadlá zo spoločnosti Alenia, nebude to skôr než v roku 2010. Ministerstvo obrany pritom očakáva, že Alenia, víťaz tendra v hodnote až 160 miliónov eur, investuje rovnakú sumu na Slovensku v rámci tzv. ofsetu.
Pod ofsetom sa rozumie ekonomická kompenzácia zo strany zahraničného dodávateľa v prospech kupujúceho štátu. Prvú ofsetovú dohodu podpísala vláda v roku 2007 so spoločnosťou BAE, dodávateľom vojenského komunikačného systém MOKYS takmer za 200 miliónov eur.
Všetky ofsety musia byť vo výške 100 percent z hodnoty zákazky a 30 percent z hodnoty zákazky musia dostať priamo slovenské zbrojárske firmy, ak 70 percent ide nepriamo do iných sektorov ekonomiky.
BAE spolupracuje so slovenskými firmami Corinex, VOP Prešov, Delta B a Vývoj Martin. BAE založila spoločnú firmu s Technickou univerzitou v Košiciach. Zatiaľ minula asi 12 miliónov eur.
Ofsetové projekty sú spájané s korupciou. Aj BAE je podozrivá z podplácania a korupcie a prešetruje ju viacero európskych polícií.
Európsky obranný priemysel zistil v roku 2007, že ofsety môžu predražiť ceny v tendroch o 15 až 30 percent, pritom peniaze sa rozdeľujú medzi firmami, ktoré sú vybrané netransparentne.
(tom)

Beata
Balogová
