BRATISLAVA. Polovičnú úspešnosť, podobne ako pri matematike, dosiahli maturanti v anglickom jazyku v nižšej úrovni. Externú maturitu z nemeckého jazyka nespravili žiaci ani na polovicu, priemerná úspešnosť v slabšej úrovni bola 44 percent.
Najmenej pripravení sú podľa výsledkov z krajov maturanti z Banskobystrického kraja. Cirkevné školy pripravujú žiakov podľa výsledkov lepšie ako štátne či súkromné.
„Priemer nadol nám ťahajú odborné školy, možno bývalé učilištia,“ domnieva sa Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania. Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) nízku úspešnosť maturít nekomentoval.
Analytička Zuzana Humajová z Konzervatívneho Inštitútu M. R. Štefánika hovorí, že za neúspechom maturantov stoja pretrvávajúce problémy v školstve i fakt, že nová reforma ich nestihla.
„Je to problém s nedostatkom kvalifikovaných pedagógov na cuzdie jazyky. Veľkým nedostatkom sú aj prehustené osnovy či slabý dôraz na upevňovanie učiva, “ povedala Humajová.
Napriek tomu, že osemročné gymnázia dosiahli v testoch výrazne lepšie výsledky, Mikolaj ich nepovažuje za opodstatnené a výsledky prirovnal ku klasickým štvorročným gymnáziám.
Jednotné, štátom zadané maturitné testy písalo vyše 60tisíc žiakov. Minister ich výsledky s minuloročnými maturantmi porovnávať nechcel, keďže ani tento rok sa maturity neobišli bez zmien.

Beata
Balogová
