Kandidát Slovenskej národnej strany si na predvolebné plagáty požičal logo. Vydavateľstvu Petit Press ho na objednávku vyrobili vo Švédsku.
ŽILINA. Kandidát na europoslanca za SNS Vladimír Čečot si v kampani pomáha plagátom, na ktorom je logo týždenníkov MY, najsilnejšej regionálnej značky na Slovensku.
Lukáš Fila o logu MY v kampani SNS - KLIKNITE
„Jednoznačne je to logo regionálnych týždenníkov MY,“ hovorí Roman Schlarmann, riaditeľ divízie týždenníkov vydavateľstva Petit Press, ktoré vydáva i denník SME. MY volíme jeho! prihovára sa Čečot na plagátoch, na ktorých je sám aj s predsedom SNS Jánom Slotom.
Čečot sa v kampani opiera o podporu predsedu strany, ale aj loga, ktoré mu vôbec nepatrí.
FOTO - SME - MICHAL TRŠKO
SNS zhodné písmo nevidí„Plagát na propagáciu pripravila a vytvorila grafická firma, ktorú si riadne zaplatil zo súkromných financií, a preto jej meno zverejňovať nemá záujem. Vylučujeme akúkoľvek spojitosť s logom „MY“,“ napísala hovorkyňa SNS Jana Benková. Sám Čečot podľa nej plagát komentovať nechce a ani nebude.
Logo novín pred dvomi rokmi na objednávku vytvorilo švédske grafické štúdio zo Štokholmu. S novou grafikou pre celé noviny stálo asi pol milióna korún. Mesačný náklad periodík MY bol v marci 111 612 kusov.
„Dôvody, prečo sa logo objavilo na volebných plagátoch SNS, môžu byť viaceré. Buď si grafické štúdio zľahčilo prácu, alebo bol v tom zámer, oprieť sa o silné regionálne médium,“ hovorí Schlarmann. Čečot firmu zverejniť nechce.
Odborník totožné logo vidíSkutočnosť, že sú logá totožné, pripúšťajú aj odborníci. „Je pravda, že „MY“ sa na plagátoch zhoduje s názvom regionálnych novín,“ hovorí Karol Klavec z Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky v Banskej Bystrici.
Ak by bol súdny spor, zaváži aj to, že dlhodobým používaním značky v obchodnom styku nadobudnete právo na jej ochranu. Hovorí sa mu právo nezapísaného označenia. „Ak logo používate, ľudia ho poznajú a jednoznačne spájajú s konkrétnym vydavateľstvom,“ hovorí Klavec.
Firma a jej logo tak získa ochranu bez toho, aby bolo kdekoľvek registrované. V prípade podobných sporov dvoch firiem sa podľa neho posudzuje, či sa obe firmy niekde na trhu stretnú. Rovnako sa postupuje aj v sporoch na Úrade priemyselného vlastníctva, keď sa skúma či služby, ktoré poskytujú firmy verejnosti, sú rovnaké alebo podobné.
Vydavateľstvo Petit Press, ktoré vydáva MY, má chránené slovné označenie MY v bežnom písme.
Za vyrobenie loga ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja pod vedením Čečotovho straníckeho kolegu Mariána Janušeka zaplatilo za porovnateľné logo Regionálneho operačného programu viac ako 80–tisíc eur, teda viac ako dva a pol milióna korún.
Za tri logá ministerstvo zaplatilo dokonca päť a pol milióna korún, teda asi 180tisíc eur. Firma, ktorá robila plagát Čečotovi, štátnemu tajomníkovi ministerstva vnútra, logo zrejme našla na internete a použila ho bezplatne.
Nie je to prvá krádež SNSSNS už počas prezidentskej kampane pred druhým kolom volieb využila v antikampani proti Ivete Radičovej mapu zverejnenú v SME - prevzali ju bez súhlasu denníka aj s chybou, ktorú sme spravili pri okrese Lučenec, kde v prvom kole vyhrala Radičová a nie Ivan Gašparovič. Zhodovalo sa aj písmo vyrobené pre naše noviny.
„Uvádzate takú triviálnu záležitosť a nezmysel, že na ňu SNS nebude reagovať,“ odpovedala vtedy hovorkyňa strany Jana Benková.

Beata
Balogová
