Košice 13. mája (TASR) - Prezident SR Rudolf Schuster je presvedčený, že aj v súčasnosti má právo nepodpísať ním vrátený zákon, ktorý parlament opätovne schválil v podobe, s ktorou hlava štátu nesúhlasí. "Automaticky platí aj teraz to, že keď ho nepodpíšem, a oni ho znova schvália, už ho nemusím podpísať," uviedol prezident. Na otázku, či si uvedomuje, že takýmto postupom možno porušuje v súčasnosti platnú Ústavu SR, prezident odpovedal, "nie, je to v poriadku".
Po prvý raz od nástupu do funkcie prezidenta sa 1. mája 2001 stalo, že v Zbierke zákonov SR vyšiel zákon, neautorizovaný podpisom hlavy štátu. Nepodpísanie novely zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia zdôvodnil prezident tým, že chcel dosiahnuť, aby sa nerobili výnimky pre niektorých znečisťovateľov ovzdušia. "Ak urobíme jednu, pokazí sa pravidlo. Podľa mňa je tento zákon výnimočný v tom, že niekomu toleruje a druhým pritvrdzuje, a to nikdy nebolo dobré," konštatoval Schuster. Zároveň zdôraznil, že jeho zámerom bolo donútiť znečisťovateľov, ktorí majú dobudovať odsírovacie zariadenia, aby tak urobili čím skôr. Podľa prezidenta sa takýto postup poslancov SR vypomstí, keď v rámci prístupových rokovaní s Európskou úniou otvoríme kapitolu o ekológii.
Z kruhov prezidentskej kancelárie v neoficiálnom rozhovore odznelo, že postup hlavy štátu v prípade zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia bol iba "prvou lastovičkou". Podľa dôveryhodného zdroja možno očakávať, že prezident bude podobne postupovať aj pri ďalších právnych normách schválených parlamentom.
Takýto postup prezidenta však umožní ústava až od 1. júla 2001, keď nadobudne účinnosť jej novela v znení ústavného zákona č. 90/2001 Z. z. Výklad platnej ústavy podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR z 22. februára 1994 jednoznačne hovorí, že "ak Národná rada SR po pripomienkach prezidenta zákon schváli, či už so zapracovaním pripomienok do znenia zákona alebo bez ich zohľadnenia, právo na odmietnutie podpisu zákona by aj v tom prípade dávalo právo absolútneho veta. Preto čl. 87 ods. 3 ústavy treba vysvetľovať tak, že po opätovnom schválení zákona Národnou radou SR prezidentovi SR i predsedovi vlády SR vzniká ústavná povinnosť autorizovať zákon podpisom". Blízky spolupracovník prezidenta však na otázku, či sa prezident a jeho kancelária neobávajú možného obvinenia z vedomého porušenia platnej ústavy odpovedal: "Prezident nemôže byť obvinený. Len z velezrady alebo zo závažného porušenia ústavy a táto situácia to v žiadnom prípade nie je."