BRATISLAVA. Kladný vzťah k vyučovaniu má takmer 100 percent učiteľov s ukončeným vysokoškolským vzdelaním na druhom stupni slovenských škôl. To sú zistenia Medzinárodnej štúdie o vyučovaní a vzdelávaní TALIS (Teaching and Learning International Survey) Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj. TASR dnes informoval Odbor masmediálnej politiky Ministerstva školstva SR.
V rokoch 2007 a 2008 sa na nej zúčastnilo 23 krajín a na Slovensku sa do nej zapojilo na jar minulého roku v 187 vybraných školách 3157 pedagógov.
Štúdia potvrdila vysoké zastúpenie žien medzi učiteľmi, ktoré v priemere predstavuje 70 percent, na Slovensku až 82 percent. Väčšina učiteľov má viac ako 40 rokov. V oblasti postoja pedagógov k vzdelávaniu je na Slovensku z pohľadu riaditeľov škôl situácia omnoho lepšia ako v priemere krajín zapojených do štúdie. Podľa celkových výsledkov pôsobí každý štvrtý učiteľ na škole, kde sú časté alebo veľmi časté absencie kolegov, na Slovensku je to len 6,2 percenta. Na druhej strane vnímali riaditelia ako veľmi rozšírený negatívny jav vyrušovanie žiakov, ktoré brzdí vyučovanie až 71,6 percenta učiteľov na Slovensku pôsobí v školách s takýmto problémom.
S takmer 100-percentným zastúpením učiteľov s ukončeným vysokoškolským vzdelaním patríme medzi krajiny s najvyšším podielom kvalifikovaných pedagógov. V ich ďalšom vzdelávaní však už zaostávame. V priemere sa na nejakej forme ďalšieho vzdelávania za posledných 18 mesiacov zúčastnilo takmer 90 percent učiteľov, na Slovensku to bolo len 75 percent. Za najväčšiu prekážku pritom slovenskí učitelia označili nedostatočnú ponuku programov ďalšieho vzdelávania.