BRATISLAVA. Stĺpec teplomera ukazuje 45 stupňov Celzia. Rušňovodič Anton Paulini sa štverá po obednej pauze do kabíny starého motorového rušňa v bratislavskom nákladnom depe s obavou. Teplota ešte nie je na maxime.
Vyhláška hovorí každá práca je podľa výdaja energie zaradená do jednej zo šiestich tried, práca vodičov nákladných vozidiel, traktorov, autobusov, trolejbusov a ostatných dráhových vozidiel je v triede 1c, optimálna teplota pre takúto prácu je 20-24 stupňov, prípustná teplota je 17 až 26, na pracovisku, ktoré si vyžaduje osobitné tepelné podmienky, alebo neumožňuje technické odstránenie záťaže teplom, zamestnávateľ musí upraviť čas práce a v prípade neúnosnej záťaže poskytnúť nápoje. (joč)
V kabíne sú dve stoličky, riadiace zariadenie, vysielačka, svetlá a malý stropný ventilátor. Rušňovodič tam trávi 12-hodinovú šichtu bez klimatizácie či chladničky.
„Doniesol som si prenosnú autochladničku, tá mi ochladí aspoň vodu na dve-tri hodiny," hovorí strojvodca s 31-ročnou praxou. „S jedlom je väčší problém, všetko sa roztečie." Oblečený je v starých tesilákoch a prepotenom tričku. „Porušujem predpisy, povinné sú montérky a topánky s oceľovou špicou."
Horúca žehlička O pár minút prechádza okolo nákladná súprava. Tlačí ju modernejší - iba 30 rokov starý - elektrický rušeň, ktorý ľudia z fachu prezývajú pre netypický tvar žehlička. Pomenovanie sedí aj pre teplotu v kabíne. Zo všetkých strán sú okná a strojvodca je ako v skleníku. Teplomer, ktorý si rušňovodič Pavol Bednárik požičiava od kolegu Pauliniho, ukazuje 44 stupňov.
„Býva aj nad 50 stupňov. Nemám klímu, chladničku, načierno som si na okná zavesil aspoň záclonku," hovorí Bednárik. Prehliadka sa vzápätí končí. Novinári v areáli stanice Bratislava-východ zaujali prednostu. „Tu nemáte čo robiť ani hovoriť s vodičmi. Musíte mať povolenie," vykazuje z neohradeného areálu, ktorý nie je označený zákazom vstupu. Vysielačkou volá posily.
„Sme si vedomí, že vysoké teploty si vyžadujú opatrenia," odpovedá hovorkyňa železničnej nákladnej spoločnosti Cargo Margaréta Grecová. Vyše 1600 rušňovodičov Carga dostáva poukážky na pitný režim a má nárok oddýchnuť si v budove, ponúkajú im aj sandále. „Jedným z opatrení je aj postupná inštalácia klimatizačných jednotiek a roliet," hovorí.
Chýba klimatizácia Koľko rušňov je klimatizovaných, nevie pre dovolenky zistiť, zistila len to, že v roku 2007 ich z vyše 700 takých bolo 23 a vypracovali projekt, aká má byť postupnosť pri ich montovaní.
Jasnejšie v tom má predseda odborového zväzu zamestnancov železníc Friedrich Zdeněk. „Zatiaľ bola v rámci projektu osadená jedna chladiaca jednotka."
Prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták hovorí, že podobná situácia je aj v osobnej železničnej doprave.
„Snažíme sa s tým niečo spraviť od roku 1991, už boli na to vyčlenené aj nejaké peniaze, nakoniec sa však použili na niečo iné. Stále sa nájdu nejaké výhovorky."
Lekárka Úradu verejného zdravotníctva Ľudmila Ondrejková upozorňuje, že už teploty nad 30 stupňov môžu spôsobiť zdravotné problémy. „Pri teplotách nad 40 stupňov hrozí infarkt, človek môže odpadnúť. Rozhodne to nie sú podmienky keď sa dá bezpečne pracovať, o to viac, ak ide o profesiu, kde sú ohrozené aj životy iných."

Beata
Balogová
