BRATISLAVA. Nápad ministra pôdohospodárstva Stanislava Becíka brázdiť vidiek na voze ťahanom koňmi pritiahol v prázdninovom čase veľkú pozornosť. Časť verejnosti sa dozvedela, ako sa dovtedy nie veľmi známy minister volá.
Originálna kampaň, ktorú minister odštartoval básničkou ospevujúcou roľnícky stav, vyvolala rôznorodé reakcie. Od sympatií, úsmevu, uťahovania, až po poznámky o podliezaní hraníc dobrého vkusu.
Rozlične túto kampaň vnímajú aj politici a odborníci. Hoci Becík opakoval, že nejde o politickú akciu a jej cieľom je podpora roľníkov od roľníka, k nápadu sa hrdo hlási aj jeho materské HZDS.
„Je sympatické, že sa snaží pozdvihnúť sebavedomie roľníkov. Viac ako polovica občanov Slovenska žije na vidieku, a preto treba túto oblasť podporiť. Pôdohospodárstvo je jedna z našich priorít, a preto aj takéto aktivity ministra naši členovia vítajú,“ povedala tajomníčka HZDS Ivana Kapráliková.
Pochopenie má aj premiér Robert Fico. „Predseda vlády považuje osobné stretnutia s obyčajnými ľuďmi za neoddeliteľnú súčasť politickej práce a považuje za prirodzené, ak to robia aj iní ministri jeho vlády,“ tvrdí Braňo Ondruš z Úradu vlády.
„Priame stretnutia s radovými občanmi nemôžu nikdy poškodiť vážnosť politika, práve naopak. Robert Fico absolvoval desiatky takýchto výjazdov pri otváraní športových ihrísk alebo súťaží mladých stavbárov.“
Originalitu na kolegovi oceňuje minister vnútra Robert Kaliňák (Smer), ktorý podľa hovorkyne rezortu Silvie Mihálikovej tiež pravidelne vyráža za svojimi, aj keď iba autom. „Navštevuje policajtov a hasičov v regiónoch. Je to jeho najobľúbenejšia činnosť.“
Menej pochopenia pre Becíkovu kampaň majú odborníci. „Jej dôsledkom nebude nič veľmi viditeľné a merateľné. Jemu ani strane nepomôže, je to veľmi okrajové a bezvýznamné,“ myslí si sociológ Pavel Haulík.
Podobná kampaň by podľa neho mohla voličov ovplyvniť iba ako súčasť širšej a premyslenejšej stratégie. „Ako doplnková aktivita by to mohlo fungovať. Nie však ako sólo akcia, kde predtým nie je nič, potom príde takáto zvláštna aktivita, a zase nič.“
Marketingový poradca Marián Timoracký považuje cestu za ďalšiu aktivitu HZDS z rovnakého súdka, ako bola predvolebná pieseň Vivat Slovakia alebo tlačová konferencia Becíkovho predchodcu Miroslava Jureňu v maštali. „Adekvátne sa prihovárajú cieľovej skupine prostriedkami, obsahom a formou, ktorá sa najlepšie hodí k ich voličom.“

Beata
Balogová
