SME

Väčšina obyvateľov EÚ pri kúpe tovaru sa správa ekologicky

BRAOsemdesiattri percent obyvateľov Európskej únie tvrdí, že pri kúpe výrobkov zohľadňujú ich vplyv na životné prostredie.

BRATISLAVA. Osemdesiattri percent obyvateľov Európskej únie tvrdí, že pri kúpe výrobkov zohľadňujú ich vplyv na životné prostredie. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometra o postoji k udržateľnej spotrebe a výrobe, ktorého výsledky dnes poskytla Lucia Chovanová z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Podľa výskumu majú najsilnejšie environmentálne uvažovanie v Grécku, kde 92 percent opýtaných povedalo, že vplyv výrobku na životné prostredie hrá dôležitú úlohu pri ich rozhodovaní sa o kúpe. Na opačnom konci skončili Česi, tento atribút pri kúpe zaujíma 62 percent populácie. Pri prieskume, ktorý uskutočnila Európska komisia koncom apríla, anketári náhodne oslovili vyše 26 500 občanov 27 členských krajín Európskej únie a Chorvátska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takmer polovica - 46 percent respondentov si myslí, že ekologické výrobky by najlepšie podporovala kombinácia zvýšeného zdaňovania výrobkov poškodzujúcich životné prostredie a zníženého zdaňovania výrobkov šetrných voči životnému prostrediu. Dvojakému zdaňovaniu sú najviac naklonení Briti, zatiaľ čo Malťania uprednostňujú znížené zdaňovanie výrobkov šetrných voči životnému prostrediu.

Všetci opýtaní boli výrazne naklonení myšlienke, aby maloobchodníci propagovali výrobky šetrné voči životnému prostrediu. Približne polovica (49 %) si myslí, že maloobchodníci by mali zvýšiť viditeľnosť takýchto výrobkov na policiach alebo mať v obchode zriadený zelený kútik. Tretina (31 %) respondentov si myslí, že maloobchodníci by najlepšie podporili zelené výrobky, keby spotrebiteľom poskytovali kvalitnejšie informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa komisára EÚ pre životné prostredie Stavrosa Dimasa by sa mali do boja proti klimatickým zmenám zapojiť nielen vlády a spoločnosti, ale aj spotrebitelia. Práve zákazníci kúpou výrobkov šetrných voči životnému prostrediu a klíme vysielajú signály výrobcom, na ktoré reagujú výrobou ekologickejších výrobkov. Opýtaní občania EÚ a Chorvátska boli vo svojich názoroch na vyhlásenia výrobcov o účinku ich výrobkov na životné prostredie rovnomerne rozdelení – 49 % verí takýmto vyhláseniam a 48 % nie. Najskôr týmto vyhláseniam uveria Holanďania - 78 %, zatiaľ čo Bulhari sú voči takýmto vyhláseniam najviac skeptickí - 26 %. Približne 72 % obyvateľov Európskej únie si myslí, že v budúcnosti by sa mala povinne označovať tzv. uhlíková stopa výrobku. Postoj k tejto téme bol v jednotlivých členských štátoch veľmi odlišný, pričom Česi sú takémuto označovaniu najmenej naklonení (47 %) a Gréci túto myšlienku podporujú jasnou väčšinou (90 %). Na značke uhlíkovej stopy by sa uvádzalo celkové množstvo skleníkových plynov – vrátane oxidu uhličitého – vyprodukované počas životnosti výrobku, počnúc jeho výrobou a končiac jeho likvidáciou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 999
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 312
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 979
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 003
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 518
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 479
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 242
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu