Väčšina obyvateľov EÚ pri kúpe tovaru sa správa ekologicky

BRAOsemdesiattri percent obyvateľov Európskej únie tvrdí, že pri kúpe výrobkov zohľadňujú ich vplyv na životné prostredie.

BRATISLAVA. Osemdesiattri percent obyvateľov Európskej únie tvrdí, že pri kúpe výrobkov zohľadňujú ich vplyv na životné prostredie. Vyplýva to z prieskumu Eurobarometra o postoji k udržateľnej spotrebe a výrobe, ktorého výsledky dnes poskytla Lucia Chovanová z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Podľa výskumu majú najsilnejšie environmentálne uvažovanie v Grécku, kde 92 percent opýtaných povedalo, že vplyv výrobku na životné prostredie hrá dôležitú úlohu pri ich rozhodovaní sa o kúpe. Na opačnom konci skončili Česi, tento atribút pri kúpe zaujíma 62 percent populácie. Pri prieskume, ktorý uskutočnila Európska komisia koncom apríla, anketári náhodne oslovili vyše 26 500 občanov 27 členských krajín Európskej únie a Chorvátska.

Takmer polovica - 46 percent respondentov si myslí, že ekologické výrobky by najlepšie podporovala kombinácia zvýšeného zdaňovania výrobkov poškodzujúcich životné prostredie a zníženého zdaňovania výrobkov šetrných voči životnému prostrediu. Dvojakému zdaňovaniu sú najviac naklonení Briti, zatiaľ čo Malťania uprednostňujú znížené zdaňovanie výrobkov šetrných voči životnému prostrediu.

Všetci opýtaní boli výrazne naklonení myšlienke, aby maloobchodníci propagovali výrobky šetrné voči životnému prostrediu. Približne polovica (49 %) si myslí, že maloobchodníci by mali zvýšiť viditeľnosť takýchto výrobkov na policiach alebo mať v obchode zriadený zelený kútik. Tretina (31 %) respondentov si myslí, že maloobchodníci by najlepšie podporili zelené výrobky, keby spotrebiteľom poskytovali kvalitnejšie informácie.

Podľa komisára EÚ pre životné prostredie Stavrosa Dimasa by sa mali do boja proti klimatickým zmenám zapojiť nielen vlády a spoločnosti, ale aj spotrebitelia. Práve zákazníci kúpou výrobkov šetrných voči životnému prostrediu a klíme vysielajú signály výrobcom, na ktoré reagujú výrobou ekologickejších výrobkov. Opýtaní občania EÚ a Chorvátska boli vo svojich názoroch na vyhlásenia výrobcov o účinku ich výrobkov na životné prostredie rovnomerne rozdelení – 49 % verí takýmto vyhláseniam a 48 % nie. Najskôr týmto vyhláseniam uveria Holanďania - 78 %, zatiaľ čo Bulhari sú voči takýmto vyhláseniam najviac skeptickí - 26 %. Približne 72 % obyvateľov Európskej únie si myslí, že v budúcnosti by sa mala povinne označovať tzv. uhlíková stopa výrobku. Postoj k tejto téme bol v jednotlivých členských štátoch veľmi odlišný, pričom Česi sú takémuto označovaniu najmenej naklonení (47 %) a Gréci túto myšlienku podporujú jasnou väčšinou (90 %). Na značke uhlíkovej stopy by sa uvádzalo celkové množstvo skleníkových plynov – vrátane oxidu uhličitého – vyprodukované počas životnosti výrobku, počnúc jeho výrobou a končiac jeho likvidáciou.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 559
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 105
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 450
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 632
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 279
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop