BRATISLAVA. Tá mu ju udelila za jeho nedávne rozhodnutie zrušiť zastávky pre výletné autobusy a historické vláčiky na Rázusovom nábreží. Po pár dňoch mesto rozhodnutie načas zrušilo. "Zrušenie týchto zastávok by znamenalo absolútny kolaps autobusovej dopravy pre návštevníkov mesta," povedal na dnešnej tlačovej besede predseda spoločnosti Marián Bilačič. V súčasnosti sú totiž v meste len štyri takéto miesta - na Rázusovom nábreží, na Fajnorovom nábreží, na Hurbanovom námestí a pod Hradom. Práve Rázusovo nábrežie má však najväčšiu kapacitu. Podľa Bilačiča si preto nevedia predstaviť, ako by mesto chcelo vzniknutú situáciu bez adekvátnej náhrady riešiť. Udelenú žltú kartu označil za akési varovanie pred podobnými lapsusmi. Zároveň má však predstavovať výzvu na "konštruktívny, principiálny a pravidelný dialóg všetkých zainteresovaných strán", ktorý tu podľa predstaviteľov spoločnosti doteraz chýbal.
Mesto pôvodne chcelo zrušiť zastávky výletných autobusov a historických vláčikov v oboch smeroch od 1. augusta. Argumentovalo tým, že opakované porušovanie pravidiel niektorými šoférmi spôsobovalo "permanentné" problémy v doprave pri jazde do mesta, do Karlovej Vsi či pri odbočovaní na Staromestskú ulicu. Šoféri majú povolenie "len" na päťminútové státie, mnohí to opakovane nedodržiavajú. Sprievodcovia však oponujú, že situáciu komplikujú najmä veľké zahraničné lode, ktorých príchod sa nedá úplne presne načasovať. Nepriaznivej situácii "dopomáhajú" aj historické vláčiky, ktoré nerešpektujú nariadenia o dĺžke státia a počte súprav na danom mieste. "Mesto by si malo brať príklad od iných miest," povedal člen predstavenstva spoločnosti Pavel Šimove. Ako príklad uviedol Viedeň, kde síce na tabuliach takýchto zastávok nie je uvedená dĺžka státia autobusov, prípadné nedodržiavanie pravidiel a zákonov sa však môže skončiť udelením pokuty, prípadne aj zhabaním autobusu a "konzultáciou" s majiteľom. Spoločnosť nesúhlasí ani s tvrdením, že ide o neustály problém pre dopravu. Kritických je podľa nej maximálne šesť hodín v rámci celého dňa.
Sprievodcovia okrem dialógu, ktorý im o probléme chýba, navrhujú aj predĺženie termínu na riešenie tejto problematiky do konca roka. Mesto totiž síce svoje pôvodné rozhodnutie zrušilo, situáciu však chce vyriešiť do 15. septembra. Podľa spoločnosti je to však veľmi krátky čas na skoordinovanie všetkých kompetentných zložiek. "Šoková terapia v cestovnom ruchu nemá zmysel," myslí si Bilačič. Spoločnosť vidí riešenie skôr v dôkladnej príprave a dialógu. Podľa nej by sa mala do konca septembra vypracovať stratégia dopravy pre cestovný ruch a zároveň "model zastávok a parkovania pre rok 2010".
Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu na http://audio.sita.sk.