Pokazenú dovolenku napraví reklamácia na mieste

Sťažnosti dovolenkárov ukazujú aj neochotu cestoviek. Treba zapojiť aj inšpekciu.

Je preplnená pláž dôvodom na odškodné za pokazenú dovolenku? Posúdi cestovná kancelária.(Zdroj: TASR/AP)

Cestovné kancelárie tvrdia, že sa sťažuje len mizivé percento dovolenkárov. A z neho je iba pár sťažovateľov úspešných.

BRATISLAVA. Príliš slané more, ktoré pri odlive „cúva“, žiadne slovenské jedlá, páchnuca mŕtvola zvieraťa na pláži a namiesto štvorhviezdičkového hotela špinavé stavenisko. Aj na to sa sťažujú slovenskí dovolenkári cestovným kanceláriám. Hoci mnohí majú nárok na odškodné, ich sťažnosti uspejú iba občas.

Cestovné kancelárie hovoria, že počet sťažovateľov neprekračuje dve percentá ich klientov. Zaoberať sa pritom podľa zákona musia každou sťažnosťou – písomne ju musia vybaviť do 30 dní.

Portál sťažnosti.sme.sk však svedčí o tom, že toto „vybavenie“ sa väčšinou končí v neprospech dovolenkára.

Delegát zrejme nič neurobí so sťažnosťou, že voda v mori je natoľko slaná, že deti ju nemôžu piť. Ak ale máte vážnejší problém, je podľa cestovných kancelárií lepšie sťažovať sa priamo na mieste, ako čakať na návrat domov. „Väčšina nedostatkov sa dá odstrániť priamo na mieste a klient môže stráviť dovolenku v pohode. Ale napríklad v prípade odlivu v Egypte, keď sa more stiahne ďaleko od pláže, toho veľa nenarobíme,“ hovorí šéfka marketingu Saturu Mária Gallová.

Sťažujte sa na mieste

Klient sa môže sťažovať do troch mesiacov od návratu. No ak o probléme napríklad s ubytovaním, nefungujúcou klimatizáciou či nevymenenou posteľnou bielizňou mlčal celú dovolenku, pravdepodobnosť úspechu je minimálna.

„Treba sa ozvať hneď, klient nám musí dať priestor, aby sme problém odstránili,“ hovorí Gallová. Aj Peter Érsek z Kartago Tours hovorí, že riešiť oneskorenú sťažnosť, ktorá nejde cez delegáta, je zložitejšie.

Cez delegáta však cesta k bezproblémovej dovolenke často nevedie. „Delegátka mi odmietla vybaviť spustenie klimatizácie – vraj som si nezaplatil dovolenku v kategórii ,baby city hotel',“ píše napríklad o dovolenke v Grécku Ján Kubina na sťažnosti.sme.sk.

V Chorvátsku zasa na ženu v sprche takmer spadol strop. „Manželka sa išla sťažovať slovenskej zástupkyni v hosteli – dostalo sa jej však rozčúleného poučenia, že stropy padajú aj v novostavbách,“ píše Dušan K.

Ako postupovať

Na sťažnosť má pritom každý turista právo. Priamo na mieste je potrebné spísať reklamačný protokol, ktorý okrem klienta podpíše zástupca cestovnej kancelárie a aj hotel, ak sa ho to týka.

Cestovná kancelária musí reklamáciu prijať aj v prípade, ak napríklad nie je delegát ochotný protokol podpísať, alebo nie je na mieste prítomný, hovorí Danuša Krkošová z Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Anežka Hrabovská z FIRO-touru ale upozorňuje, že ak klient reklamačný protokol na mieste nespíše, je na cestovnej kancelárii, či mu sťažnosť uzná.

Pri probléme s delegátom radí Josef Lounek zo Združenia slovenských spotrebiteľov urobiť si na mieste vlastný záznam, najlepšie s fotografiami, ktorý podpíšu ďalší dvaja svedkovia. „Odporúčame klientom v reklamácii uviesť požadovanú kompenzáciu, inak vám môže cestovka uznať reklamáciu vo výške symbolických pár eur,“ hovorí Lounek.

Pre väčšie šance na úspech je dobré poslať kópiu reklamácie zároveň krajskému inšpektorátu obchodnej inšpekcie aj Združeniu spotrebiteľov, prípadne, ak je cestovka členom, aj Asociácii cestovných kancelárií.
Ak cestovka reklamáciu uzná, najčastejšie ponúkne finančnú náhradu, prípadne na mieste výlet či inú službu zadarmo, alebo špeciálnu zľavu pri nákupe ďalšej dovolenky.

Väčšinou však turisti nepochodia, ak ich namiesto hotela z obrázka v katalógu ubytujú v inom hoteli, rovnakého či vyššieho štandardu a s rovnakými službami. Na meškajúce lietadlo sa zasa treba sťažovať u prepravcu. A sťažovať sa na zlé počasie je úplnou stratou času – v lepšom prípade sa čoskoro vyjasní.

Leto termín prázdnin nezmení

Školáci nemusia mať prázdniny iba v júli a auguste. Podnikatelia i cestovné kancelárie by privítali ich predĺženie.

BRATISLAVA. Letné prázdniny, ktoré sa začínajú aj končia rozdielne – podľa krajov. Realita v Nemecku či Rakúsku, aktuálna téma v Česku. Aj u nás sa takýto nápad pravidelne vracia, štát ho však prijíma rozpačito.

Diskusiu o „plávajúcich prázdninách“ v Česku otvorila Asociácia cestovných kancelárií. Prázdniny by aj ďalej trvali dva mesiace, v niektorých krajoch by sa však začali v polovici júna, v iných by sa ich začiatok zasa posunul až na polovicu júla.

Výhodou by bolo predĺženie sezóny v cestovnom ruchu, rodiny by mohli cestovať v lacnejších termínoch.

Mikolaj hovorí nie

Na Slovensku o plávajúcich prázdninách naposledy diskutoval minister školstva Ján Mikolaj z SNS s podnikateľmi v cestovnom ruchu pred dvomi rokmi. „V súčasnosti považujeme túto tému za uzavretú a neuvažujeme o zmene termínu letných prázdnin,“ napísalo ministerstvo teraz.

Ekonóm SAV Viliam Páleník by plávajúce prázdniny nezavrhoval. „Jarné prázdniny boli pred rokmi tiež v jednom termíne a dnes už o tom nikto neuvažuje.“ Zmena by podľa neho priniesla rovnomernejšie vyťaženie rekreačných zariadení a zaťaženie cestnej siete. „Hoci Slovensko je konzervatívne, z ekonomického hľadiska by som odporúčal pridať sa k českej diskusii.“

Dlhšie o dva týždne

Priaznivcov má však u nás iný český návrh: predĺžiť prázdniny celoplošne o týždeň v júni a o týždeň v septembri, podľa vzoru Španielska, Talianska a Chorvátska.

Pozdáva sa aj našej Asociácii cestovných kancelárií. „Nemôžeme sa zrovnávať s Nemeckom, kde si každá spolková krajina určuje svoj termín prázdnin. Celoplošné predĺženie prázdnin by bolo konštruktívnejšie,“ vraví viceprezident Stanislav Macko.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 417
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 327
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 338
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 042
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 986
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 156
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 015
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 571
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 885
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Diabetická noha izoluje od spoločnosti

O živote pacienta s diabetickou nohou sa denník SME rozprával s viceprezidentkou Zväzu diabetikov Slovenska ANNOU LALIKOVOU.

Blíži sa voľba šéfa RTVS, Rezník z TASR by bol pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

Kotlebov galavečer v Rimavskej Sobote nebude, vyhlásil primátor

Kotlebovci chystali podujatie v deň vzniku slovenského vojnového štátu.

Zmeny vo fungovaní zdravotnej služby môžu podľa Slovak Business Agency ušetriť milióny

Úprava legislatívy má znížiť náklady malým a stredným podnikateľom vrátane živnostníkov so zamestnancami v prvej a druhej kategórii prác.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop