Železnice chcú oživiť staré stanice. Takmer zadarmo

Na rekonštrukcie nemá ísť jediné štátne euro. Platiť chcú prenájmom.

Najmä železničné stanice postavené za socializmu turistov pri prvom kontakte s mestom vydesia. Zmeniť sa to má napríklad v Žiline.(Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Železničná stanica, kde sa dá dobre najesť, nakúpiť si, alebo sa zabaviť. To je obraz vzdialený od slovenského cestovania vlakom. Kým v západnej Európe sú súčasťou staníc často potraviny, kníhkupectvá či posedenia so záhradou, u nás väčšina bojuje s hygienou a poskytuje len úbohé alebo žiadne služby. Stanice sú pritom často prvým miestom, ktoré v meste turisti uvidia.

Vedenie zadlžených Železníc SR hovorí, že na rekonštrukciu asi štyristo staníc a zastávok nemá peniaze. Pilotne chce však pomôcť štyrom staniciam, z peňazí súkromných investorov.

Namiesto peňazí priestory

V rámci projektu „moderná stanica“ si železnice vytypovali štyri mestá, kde na rekonštrukciu staníc vypísali verejnú súťaž. Investori by mali zmodernizovať stanice v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a v bratislavskom Novom Meste. Ako protihodnotu im železnice núkajú zvýhodnený dlhodobý prenájom časti priestorov.

„Na staniciach sme urobili prieskum, akú časť potrebujeme pre naše potreby a zvyšné priestory by sme poskytli investorom na obdobie zhruba tridsať rokov,“ vysvetľuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. „Každá stanica je miestom pohybu veľkého množstva cestujúcich, ktorí sú pre podnikateľov určite zaujímaví,“ hovorí.

ba.jpg

trencin.jpg

Zmeny na staniciach by mali prebehnúť aj v Bratislave (hore) a v Trenčíne (dole). FOTO - LADISLAV KAVECKÝ, ELA SKALSKÁ

Modernizáciou chcú prilákať aj ďalších cestujúcich a znížiť náklady na údržbu a prevádzku staníc. Pri voľbe prvých štyroch staníc boli rozhodujúce aj možnosti areálov na podnikateľské využitie. V opise trenčianskej stanice železnice napríklad píšu, že „v predstaničnom priestore by sa mohla uskutočniť nová výstavba“. V Prievidzi by zas investor mohol „využiť chránenú technickú pamiatku historického železničného depa“.

Za stanice sa mestá hanbia

Projekt železníc vítajú aj mestá. „Budovu aj vnútorné priestory považujeme z hľadiska dnešných štandardov za nevyhovujúce,“ hovorí primátor Žiliny Ivan Harman. „Boli by sme radi, aby bolo vytvorené predstaničné námestie, vzniklo prepojenie na blízke centrum, pešiu zónu a autobusovú stanicu.“

„Súčasný stav stanice i predstaničných priestorov je dlhodobý problém, ktorý nie je pre krajské mesto najlepšou vizitkou,“ priznáva aj Martina Dušová z trenčianskej radnice.

Či budú mať investori o projekt záujem, železnice zistia najneskôr 17. septembra. Dovtedy si záujemcovia môžu vyzdvihnúť súťažné podklady. Návrhy potom musia spracovať do 7. decembra. Víťazi by mal byť známi na prelome roka. „Ak sa pilotný projekt osvedčí, pripravujeme aj ďalšie kolá,“ hovorí Pavlíková.

Vyhliadnutých už majú asi dvadsať vhodných staníc, medzi nimi napríklad banskobystrickú, zvolenskú, či považskobystrickú stanicu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 926
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 388
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 487
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 374
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 998
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 477
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 903
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 088
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 858
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 648

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sládok: Kvalitu vieme zaručiť len po bránu pivovaru

Pivná kultúra Slovákov sa zlepšuje, ale pomalým tempom, myslí si skúsený sládok.

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Kazašský lovec pôjde radšej do hôr ako na otcov pohreb

Bashahan, kazašský lovec, ktorý používa na lov orly skalné.

Neprehliadnite tiež

Komisárke pre ľudí so zdravotným postihnutím prišli vlani stovky podaní

Zuzana Stavrovská navrhuje zlepšenia pre viacero oblastí.

Štátny tajomník: Bezpečnostná stratégia je dobrá, treba ju však aktualizovať

Lukáš Parízek dúfa, že nová stratégia sa nestane predmetom sporu.

Sme rodina navrhuje pre dlžníkov exekučnú amnestiu

Opustenie úrokov a zastavenie exekúcie navrhuje Sme rodina pre občanov, ktorí splatia svoj dlh.

Na Slovensku možno vzniknú ďalšie politické strany, začali zbierať podpisy

Na Slovensku máme podľa ministerstva vnútra zaregistrovaných 153 politických strán a hnutí. Aktívnych je z nich okolo 60.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop