BRATISLAVA. Predseda SNS Ján Slota bude zrejme musieť vysvetľovať, či platil za let súkromným aerotaxi do chorvátskej Rijeky. Podľa TV Markíza bol jediným pasažierom na palube stroja s dvojčlennou posádkou, ktorý sa 23. júla vybral k Jadranu. Či za let platil Slota, on ani SNS zatiaľ nevysvetlili. Má vypnutý mobil a stranícka hovorkyňa prípad odmieta komentovať.
Slotovým letom sa bude v septembri zaoberať parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií. Podnet naň podala Transparency Internatonal Slovensko (TIS). „Zákon o konflikte záujmov píše, že jednou z povinností a obmedzení verejných funkcionárov je zákaz prijímať dary a iné výhody v súvislosti s výkonom funkcie. A používanie lietadla by si mal verejný funkcionár platiť,“ povedal Pavel Nechala z TIS.
Čítajte komentáre:
Organizácia už raz na Slotu podobný podnet podala. Výbor potom zisťoval, či si Slota zaplatil za vrtuľník, ktorý ho doviezol na jednu zo straníckych akcií. SNS však nakoniec predložilo faktúru k letu.
V hre je ročný plat
Nechala si myslí, že keby sa chcel výbor prípadom vážne zaoberať, mal by sa Slotu pýtať aj na iné prípadné lety s aerotaxi a chcieť od neho nielen, koľko zaplatil, ale aj či mu to umožňujú jeho majetkové pomery.
Pokiaľ to nebude vedieť zdokladovať, mal by podľa zákona prísť o ročný plat. Členka výboru Darina Gabániová (Smer) povedala, že ju informácie o tom, že Slota takto lieta, neprekvapujú. Pokiaľ sa preukážu indície médií, bolo by to podľa nej „šokujúce“.
„Transparency International má tak rada predsedu Slotu a celú SNS, že keď Slota pôjde na cudzí záchod prepytujem urobiť potrebu, tak ešte od toho budú pýtať doklad, či zaplatil,“ povedal ďalší člen výboru Jozef Ďuračka (SNS). Výbor zatiaľ za podozrivé dary či čudné majetkové pomery nikdy žiadnemu poslancovi pokutu nedal. Momentálne je v ňom desať koaličných a osem opozičných poslancov.
Na letisku v Rijeke SME povedali, že 23. júla k nim priletelo jediné lietadlo zo Žiliny. Malo slovenskú poznávaciu značku OM–ALE. Podľa internetového registra lietadiel Leteckého úradu SR tento stroj patrí spoločnosti Financial Public Service.
Jej majiteľkou je manželka podnikateľa Norberta Havalca, ktorý pre ministerstvo životného prostredia ovládané SNS vypracoval analýzu predaja emisných limitov. Havalec je na dovolenke a na odkazy nereaguje.
Polícia a letisko hrajú ďalej pingpong o vine
Ostro a draho strážená schengenská hranica platí takmer po celom obvode únie. Zo Žiliny však lietadlo s posádkou uniklo.
BRATISLAVA. Ako sa mohlo stať, že z letiska v Žiline odletelo lietadlo mimo územia schengenského priestoru bez policajnej kontroly? Ide o nedbalosť, úmysel či systémovú chybu? Môže sa to opakovať? Odpovede na tieto otázky nie sú jasné, hoci prípad sa stal už 23. júla a polícia i ministerstvo dopravy ho vyšetrujú.
Šéf hraničnej a cudzineckej polície Tibor Mako tvrdí, že oni chybu nespravili. „S najväčšou pravdepodobnosťou zlyhalo letisko Žilina.“ Hovorí, že existujúce systémové riešenie na malých letiskách doteraz fungovalo a ide o prvý príklad, keď sa niečo také stalo. Na letiskách, z ktorých sa mimo schengenu lieta len občas, policajti na požiadanie dochádzajú.
„Pre nejaký náhodný let predsa nemôžeme mať policajtov, aby brali plat za to, že si tam odsedia osem hodín,“ povedal Mako. Hoci polícia dostala informácie neskôr, ako dohodnutých 24 hodín vopred, na letisko išla. „Boli na ceste, ale prišli 15 minút po odlete.“ Podľa Maka je „logické“, že letisko nepustí lietadlo do vzduchu bez toho, že by bolo skontrolované pasovou službou.
Prípad teraz vyšetruje polícia ako priestupok. Podľa žilinskej policajnej hovorkyne má na to 30 dní.
„Prebieha vyšetrovanie toho prípadu. Kým sa to nezavrie, nebudem cez médiá polemizovať s pánom Makom,“ povedal Ivan Hečko z predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina.
Lietadlo, v ktorom podľa TV Markíza sedel šéf SNS Ján Slota, odletelo do chorvátskej Rijeky po tom, ako ho skontrolovali colníci. Na hraničnú políciu však lietadlo nepočkalo a okolo deviatej ráno mu riadiaca veža povolila vzlietnuť.
knm
Je pri peniazoch
SNS a jej predseda majú veľký vplyv na ministerstvách, kde sa točia veľké peniaze.
BRATISLAVA. Ján Slota je neobyčajný politik. Jeho strana nemá prakticky žiaden program okrem vyvolávania strachu pred Maďarmi. Správa sa vulgárne a žije akoby neexistovalo nič, čo by si nemohol dovoliť. Jeho koaličný šéf, predseda Smeru a premiér Robert Fico o ňom nedávno povedal, že sa v politike nabalil.
Slota nikdy nepodnikal a od roku 1990 má oficiálne príjmy len z politiky, spolu s vysúdenými peniazmi zarobil asi 19 miliónov korún.
Slota sa prezentuje mimoriadne luxusným životom aj počas sociálne orientovanej vlády Roberta Fica. Premiér dal jeho strane na starosť miliardy korún v eurofondoch, cez ministerstvo výstavby a ďalší miliardový biznis s emisiami cez ministerstvo životného prostredia. V oboch rezortoch sa potom začalo mimoriadne dobre dariť na úkor štátu firmám, ktoré majú blízko k Slotovi.
Vplyv vo víťaznej firme
Sám priznal, že má silný vplyv na žilinskú spoločnosť Zamedia, v ktorej nechal vymeniť šéfa. Táto spoločnosť, spolu s firmou Avocat, ktorá Slotu zastupuje v súdnych sporoch, vyhrala takzvaný nástenkový tender na ministerstve výstavby v hodnote 3,6 miliardy korún.
Európska komisia odmietla preplatiť už minutých asi 350 miliónov korún. Firmy blízke Slotovi si účtovali predražené sumy za logá či právne služby. Len na jednom logu Zamedia mohla zarobiť 2 milióny korún. Toľko vyúčtovala ministerstvu výstavby, hoci jeho výroba stojí niekoľko desiatok tisíc.
Avocat si zasa podľa NKÚ účtoval za právne služby, hoci ministerstvo výstavby nevie dokázať, že mu boli poskytnuté.
Emisie a lietadlo
Emisie predalo Slovensko hlboko pod cenu americkej garážovej firme Interblue Group. Na analýze predaja emisií pre ministerstvo životného prostredia pracoval obchodník so zbraňami Norbert Havalec. Práve lietadlom, ktoré podľa mesiac starého výpisu z registra patrí jemu blízkej firme, sa podľa TV Markíza Slota nechal odviezť do Chorvátska.
Slovensko predalo emisie za 5,05 eura za tonu. Spolu zinkasovalo 75 miliónov eur (2,3 miliardy korún), Česi ich predali za nie menej ako dvojnásobok. Záhadná firma, v prípade ak ich predala tretej strane len za dvojnásobok, zarobila na obchode viac ako 2 miliardy korún.
jk
Ako zarába
Mal by žiť len z toho, čo zarobil v politike od roku 1990 a vysúdil. Ide asi o 19 miliónov korún. Nikdy netvrdil, že by dobre zarábala jeho bývalá alebo súčasná manželka. Jeho nevlastná dcéra vlastní dom v centre Žiliny. Synovia stavajú bytový komplex asi za pol miliardy korún.
Autá
Autopark, v ktorom sa vozil alebo vozí, mu môžu závidieť aj hviezdy NHL s miliónovými kontraktmi, v dolároch. Používal: Mercedes McLaren, Bentley Continental GTm, Lexus LS 600h L, Porsche Cayenne, kabriolet Audi a mnoho ďalších. Niektoré autá vlastnil, iné mal požičané.
Domy
Býva v centre Žiliny. Dom patrí firme Slovben, rovnako ako byt v Bratislave, ktorý využíva. Firmu vlastní jeho nevlastná dcéra. Ako domov chodí na chorvátsky ostrov Rab, do vily, ktorá mu nepatrí. Nikdy nepovedal, koľko za „prenájom platí“. Vlastní trojizbový byt v Novej Lesnej.
Lietadlá
Vlastní lietadlo DA 42 Twin Star. Stojí asi desať miliónov korún, on ho vraj kúpil havarované za necelý milión. Denník Pravda zverejnil, že rovnaký typ lietadla, ale mladší ročník výroby, parkuje v Žiline na jeho mieste. Patrí firme blízkej podnikateľovi Norbertovi Havalcovi.
Jachta
V Chorvátsku na ostrove Rab kotví jachta Sealine SC 39. Jej trhová hodnota je minimálne osem miliónov korún. Predseda SNS jej cenu už niekoľko rokov odmieta zverejniť. Na jachtu chodieva niekoľkokrát do roka.
Autor: Miroslav Kern

Beata
Balogová
