BRATISLAVA. Na vysoké školy sa stále dostane iba malá časť detí z detských domovov. Hoci v minulom akademickom roku sa ich počet mierne zvýšil na 76, rok predtým zas klesol z 80 na 63 študentov. Vyplynulo to zo štatistík Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Najčastejšou voľbou ďalšieho štúdia detí z domovov bola sociálna práca, pedagogika či vychovávateľstvo. Na Slovensku existuje zhruba 80 štátnych a dve desiatky neštátnych domovov, v ktorých žijú asi štyri tisícky detí.
Prezident najstaršej mimovládnej organizácie pre podporu detí v domovoch Úsmev ako dar Jozef Mikloško pripustil, že čísla nie sú vysoké. Zároveň však tvrdil, že v skutočnosti študuje na vysokých školách viac detí ako uvádzajú oficiálne štatistiky. "Mnohé z nich sa pre štúdium rozhodnú až po odchode z domova, keď osobnostne dozrejú," dodal. Upozornil tiež na to, že v domovoch pribúdajú deti s postihom. "Zdravé deti v nižšom veku idú na adopciu či do náhradných rodín, a v domovoch tak zostávajú najmä staršie deti a deti s fyzickým či psychickým postihnutím," doplnil.
Klienti domovov majú podľa Mikloška dobré predpoklady na prácu s deťmi; po skončení štúdia pôsobia ako sociálni pracovníci, vychovávatelia či učitelia. Potvrdil to aj prorektor pre pedagogickú činnosť zo súkromnej Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave Štefan Galbavý, podľa ktorého si deti z domovov väčšinou vyberajú odbor sociálna práca. "Ich vlastná životná skúsenosť je silnou motiváciou pre prácu s deťmi či minoritnými skupinami," zhodnotil. Väčšina z nich podľa neho štúdium ukončí, škola už má aj svojich prvých magisterských absolventov z radov klientov domovov.
Z neštátneho domova v Banskej Bystrici študuje na vysokej škole podľa tamojšej sociálnej pracovníčky jedno dieťa z 24; ďalší ich klient už získal bakalársky titul z prevádzky strojov a zariadení na Technickej univerzite vo Zvolene. "Dve deti zas nastúpia na vybrané školy v nastávajúcom akademickom roku," uviedla. Jedno z nich bude študovať na Katolíckej univerzite v Ružomberku predškolskú a elementárnu pedagogiku, druhé bolo prijaté na sociálnu prácu na Vysokú školu zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety.
Deti z domovov musia podľa Mikloška počas vysokoškolského štúdia prekonať pre ne charakteristickú nízku sebadôveru a nedostatočnú vytrvalosť. "Aj keď sa pripravia na prijímacie skúšky, pre stres ich nakoniec nezvládnu. Pred ťažkými skúškami sa zas vzdajú pre chýbajúcu vytrvalosť," priblížil. Upozornil preto, že podpora zo strany vychovávateľov a riaditeľov domovov je nevyhnutná.
Deti z detských domovov na stredných a vysokých školách | ||
školský rok | stredoškolské štúdium | nadstavbové a vysokoškolské štúdium |
2006/2007 | 897 | 80 |
2007/2008 | 923 | 63 |
2008/2009 | 927 | 76 |
Zdroj: Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny