BRATISLAVA. Inštitút pre verejné otázky (IVO) odštartoval v poradí už tretí ročník analyticko-monitorovacieho projektu Digitálna gramotnosť na Slovensku. Výskumný projekt mapuje jeden z kľúčových predpokladov úspešnej transformácie na informačnú spoločnosť a znalostnú ekonomiku pripravenosť širokých vrstiev obyvateľstva na používanie moderných informačných a komunikačných technológií (IKT). Výsledky projektu inštitút avizuje na prelom novembra a decembra.
V predchádzajúcich dvoch ročníkoch, v roku 2005 a 2007, poskytli výskumné údaje z tohto projektu odpovede na okruhy ako vybavenosť domácností modernou technikou, úroveň (index) digitálnej gramotnosti, hĺbka "digitálnej priepasti" v spoločnosti, či využívanie elektronických služieb vo verejnej správe.
Okrem štandardného mapovania úrovne digitálnej gramotnosti obyvateľstva sa projekt tento rok zameriava najmä na znevýhodnené sociálne skupiny obyvateľstva, teda na tých, ktorí sú digitálne negramotní, alebo disponujú nízkou úrovňou tejto gramotnosti. Zámerom je vytvoriť praktický manuál či návod, ktorý by zjednodušil a zefektívnil prípravu projektov organizácií angažujúcich sa v oblasti rozvoja digitálnej gramotnosti alebo zlepšovania prístupu k moderným IKT, čiže potláčaním fenoménu "digitálnej priepasti" v spoločnosti.
Výstupom projektu bude okrem výskumnej správy tzv. interaktívna mapa digitálnej (ne)gramotnosti, ktorá má umožniť definovať rizikové sociálne skupiny obyvateľstva, ktoré sú v pozícii "digitálne znevýhodnených", ako aj identifikovať mieru adapability a motivácie rizikových sociálnych skupín. Cieľom mapy je tiež navrhnúť metódy, nástroje a podmienky, ktoré je potrebné vytvoriť pre pozitívny posun v motivácii, v zmene postojov, v správaní alebo návykoch týchto sociálnych skupín.