SME

Tragédie sú v médiách populárne

Správy z miesta nešťastia a osudy pozostalých priťahujú divákov aj čitateľov. Špeciálne vysielanie, živé vstupy či titulky novín však často ešte viac traumatizujú pozostalých.

Nie každý túži byť v televízii.Nie každý túži byť v televízii. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Zrážka autobusu s vlakom v Polomke, pád stanu na festivale Pohoda či výbuch v bani Handlová. Hromadné tragédie zmenili aj v tomto roku bežný deň v redakciách.

Otázku, či majú médiá vyhovieť celospoločenskej požiadavke na informácie, alebo brať ohľad na pozostalých a informovať o udalostiach stručne, odborník nevie rozhodnúť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Médiá sú v prvých chvíľach veľmi dôležité. Informácie majú takmer okamžite, ešte skôr ako viaceré inštitúcie. Pre členov tímu, ktorí prichádzajú na miesto nešťastia, sú často jediným zdrojom informácií,“ hovorí Radovan Bránik, šéf Tímu krízovej intervencie Modrý anjel. S novinármi sa stretáva pri všetkých väčších tragických udalostiach, a preto ich prácu dobre pozná.

SkryťVypnúť reklamu

Nešťastie predáva

Keď médiá vyčerpajú základné informácie o udalosti, mnohé začnú vyhľadávať pozostalých obetí.

„Keď desiati novinári naháňajú malého desaťročného chlapca, ako sa cíti, keď mu umrel otec, nie je to v poriadku,“ hovorí Bránik. „Je to však výsledkom tlaku z vedenia redakcie na redaktora v teréne. Iné je byť priamo na mieste a iné je, keď šéfredaktor potrebuje dostať na titulku krv a slzy.“

Mimoriadna diskusia televízie Markíza s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom o banskom nešťastí v Handlovej dosiahla nadpriemerný podiel na trhu 36,2 percenta.

Najsledovanejším programom televízie Joj pred dvomi týždňami boli pondelkové Noviny, ktoré si vybralo štyridsať percent divákov pri obrazovkách. Nadpriemerný záujem bol aj o nasledujúce Noviny Plus venované iba handlovskej tragédii. Zvýšený záujem o tragédie je aj na serveri sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najpopulárnejšie sú podľa Bránika zábery konkrétnych ľudí, detailné fotografie plačúcich pozostalých a priame emotívne výpovede.

Do spravodajstva pribúdajú publicistické žánre, subjektívnosť a emócie. Ako príklad spomenul titulné strany niektorých denníkov, ktoré zverejňujú utrápených ľudí.

Trauma sa šíri

„Dotknuté osoby, keď sa vidia na titulke denníka, kde neplačú, sa ešte viac rozcitlivejú. Hovoria, čo si teraz celé Slovensko o nich myslí, keď neplačú za nebohým mužom. Platí to aj naopak, keď sa vidia, ako zle vyzerajú uplakane a vedia, že takto ich vidia všetci,“ hovorí Bránik.

„Sú však aj prípady, keď sa ľudia potrebujú vyrozprávať, nebránia sa ani kamerám. Vtedy sami sprostredkujeme kontakt s novinármi, lebo vieme, že sa tomu človeku uľaví.“

SkryťVypnúť reklamu

Traumatizovaní sú aj niektorí novinári, mnohí z nich nie sú pripravení na emotívne situácie, konflikty a stres v neštandardných podmienkach.

Médiá rady hľadajú vinníka

Záchranár hovorí, že rovnako ako pozostalých musia pred novinármi chrániť aj ľudí, ktorí nesú zodpovednosť za nešťastie. „Či už je to vodič autobusu, alebo riaditeľ podniku, stále platí prezumpcia neviny, ktorú médiá nie vždy dodržiavajú. Je dobré, ak aj ony hľadajú príčiny tragédie, snažia sa zistiť, prečo sa to stalo, ale popritom zvyknú súdiť ľudí.“

Vyostruje to komunikáciu medzi pozostalými a vedením spoločnosti, ktorej to boli zamestnanci alebo jej patril autobus. Ľudia na druhej strane sa zväčša odmlčia. „Médiám to stačí, aby ich označili za tých, ktorí nekomunikujú, neospravedlňujú sa a mali by,“ povedal Bránik.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä ostro bulvárne médiá si takto samy podľa Bránika škodia. Ak pozostalí zistia, že preháňajú, uprednostnia mienkotvorných novinárov, ktorí sa snažia prinášať kvalitné analytické materiály.

Čertík: Pozostalí ma neberú ako hyenu

peklo.jpgZa sedem rokov reportér PAVOL ČERTÍK informoval o výbuchoch v baniach Nováky a Handlová, vo Vojenskom opravárenskom podniku či o nehode autobusu pri Trenčíne.

Od koho získavate prvotné informácie o nešťastí?

„Od miestnych, ľudí, ktorí ma poznajú. V prípade baní tam pracuje veľa mojich známych či baníkov, ktorí mi hneď volajú. Pri výbuchu v opravárenskom podniku bola explózia taká silná, že som vedel, čo sa asi stalo.“

Aký postup volíte pri reportáži o nešťastí?

„Zo začiatku vyselektovať prvé informácie od kompetentných, overiť informácie od miestnych. Tie sa často rozchádzajú. Prvý deň treba zachytiť, čo sa stalo, aké to má následky, čo sa deje na tom mieste. Ďalšie dni navštevujem pozostalých. Niektorí sa odmlčia, iní sa vyrozprávajú a uľaví sa im. Treťou fázou je informovanie o príčinách a dôsledkoch tragédie.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo považujte príbehy zúfalých ľudí za dôležitú súčasť pri informovaní o tragédii?

„Pretože diváci majú veľký záujem. Po druhé preto, že veľká časť pozostalých sa chce vyrozprávať, čo sa stalo. Im sa obete za života sťažovali, čo bolo v tom podniku zlé. Nemajú už čo stratiť, keď prišli o najbližších, a preto veľmi otvorene povedia, čo im hovorili ich blízki. To vám už obete nepovedia, a tí, čo prežili, majú, prirodzene, strach. Ide im o zamestnanie.“

Ako profesionálne zvládate rozhovory s pozostalými?

„Dá sa to, ak ste k ľuďom empatický a ukážete im, že vám to nie je ľahostajné. Cez deň ani nemám príliš veľa času, pretože beháme, zisťujeme informácie a pripravujeme príspevky. Večer mi však nie je všetko jedno, cítim obrovskú záťaž na psychiku. Niektorých napríklad z baníkov som poznal, mal som tam spolužiaka, kamarátov. Nie je to ľahké ísť za ich príbuznými. Ak však vidia, že ste úprimní a nehľadáte iba senzácie, tak sa vám otvoria. S odstupom času som v kontakte s viacerými pozostalými, vymieňame si informácie. Neberú ma ako hyenu, aj keď sa to často takto vníma.“

SkryťVypnúť reklamu

Stalo sa vám, že ste v práci podľahli emóciám?

„Hýbu človekom. Sú momenty, keď plačete, keď cítite zúfalstvo aj za siroty a vdovy. Je to však práca a tú niekto musí spraviť. Po nej to na mňa doľahne a premýšľam, aké malichernosti sa na svete riešia. Pomáha mi rodina, tam si oddýchnem.“

Kde je vaša hranica etiky, ktorú už neprekročíte?

„V záberoch nikdy neukážem mŕtvolu, pokiaľ nie je prikrytá. Teraz sme napríklad riešili v redakcii, či ísť na súkromné pohreby baníkov. Ja som proti. Bola oficiálna rozlúčka, táto posledná by mala patriť rodine a známym. Tiež sa mi raz stalo, že som prišiel robiť reportáž o chlapcovi, ktorému zlomila väzy futbalová bránka. Neurobil som to. Nechodím nakrúcať mŕtvoly, chcem ľuďom ukázať, prečo ten človek umrel. Či plával opitý a utopil sa, alebo išiel rýchlo na aute, dostal šmyk a zomrel. Chcem aby to bolo pre nich varovaním.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 053
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 132
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 095
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 347
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 084
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 529
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

HC Dynamo Pardubice - HC Komena Brno: ONLINE prenos z 2. zápasu finále play-off českej Tipsport extraligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. zápasu finále play-off českej Tipsport extraligy: HC Dynamo Pardubice - HC Komena Brno.


Remco Evenepoel zdolal Wouta van Aerta v závere klasiky Brabantský šíp 2025.

Remco Evenepoel dosiahol 60. profesionálne víťazstvo.


Obranca Montrealu Canadiens David Savard sa teší z gólu.

V NHL odohral 14 sezón.


TASR
Futbalisti Bodö/Glimt sa tešia po postupe do semifinále Európskej ligy.

Klub Bodö/Glimt dosiahol historický úspech.


SkryťZatvoriť reklamu