BRATISLAVA. Vláde SR bude od dnešného dňa vo sfére odborného vzdelávania a prípravy pomáhať nový poradný orgán. Členovia exekutívy totiž na dnešnom zasadnutí schválili štatút Rady vlády pre odborné vzdelávania a prípravu s tým, že na jej čele bude stáť minister školstva Ján Mikolaj (SNS). So vznikom tohto orgánu počítal zákon o odbornom vzdelávaní a príprave schválený v apríli 2009.
Rada vlády bude najmä posudzovať strategické a koncepčné dokumenty v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v nadväznosti na hospodárske a sociálne potreby SR, plán potrieb trhu práce v oblasti odborného vzdelávania a prípravy, či vypracúvať plán propagácie odborného vzdelávania a prípravy. Rada zároveň prerokúva a odporúča ministerstvu školstva vyradenie existujúceho študijného odboru alebo učebného odboru a ich zamerania zo sústavy odborov vzdelávania a vyjadruje sa k normatívom priestorovej, materiálnej a prístrojovej vybavenosti. Slovo bude mať aj pri financovaní odborného vzdelávania a prípravy.
Cieľom samotného zákona o odbornom vzdelávaní, na základe ktorého táto Rada vznikla, je prepojiť odborné vzdelávanie s trhom práce a zapojiť do procesu vzdelávania aj zamestnávateľov. Právna norma zároveň sľubuje daňové stimuly pre zamestnávateľov, ktorí preukázateľne vynaložia prostriedky na odborné vzdelávanie.
Zamestnávateľ by sa mohol podieľať na príprave a určovaní požadovaných vedomostí, zručností či pracovných návykov potrebných pre prax. Podľa zákona by tiež mohol vytvárať podmienky a poskytnúť materiálno-technické zabezpečenie na praktické vyučovanie v strednej odbornej škole, stredisku praktického vyučovania, pracovisku praktického vyučovania, stredisku odbornej praxe, školskom hospodárstve, zdravotníckom zariadení.
Samosprávny kraj môže podľa právnej normy predkladať ministerstvu školstva návrh na zaradenie nového študijného odboru alebo učebného odboru do sústavy odborov vzdelávania. Rovnako by mohol navrhnúť vyradenie existujúceho odboru.
Zákon tiež umožňuje, aby sa žiakovi strednej odbornej školy mohlo poskytnúť finančné zabezpečenie, ktorým by bolo motivačné štipendium a odmena za produktívnu prácu. Motivačné štipendium bude žiak dostávať mesačne v období školského vyučovania najviac do výšky 65 percent sumy životného minima. Pri jeho určovaní sa má prihliadať najmä na prospech žiaka a jeho pravidelnú účasť na výchove a vzdelávaní.