Bratislava 28. marca (TASR) - Minister školstva Milan Ftáčnik sa svojím odchodom zo SDĽ, ktorý bude znamenať pravdepodobne aj ukončenie jeho pôsobenia vo vláde, usiluje uniknúť zodpovednosti za stav v rezorte. Pred novinármi to dnes povedal podpredseda strany Smer pre školstvo, menšiny, kultúru a šport Dušan Čaplovič. Jediné, čo sa podľa neho Ftáčnikovi podarilo v tomto volebnom období splniť, je starostlivosť o vzdelávanie národnostných menšín.
Minister Ftáčnik podľa Čaploviča nenaplnil vládny program vo svojom rezorte a nezastavil úpadok v školstve. Naopak, v priebehu tohto volebného obdobia sa naďalej prehlbovala kríza školstva, znižovala úroveň vzdelávania a zhoršovalo sa spoločenské postavenie učiteľov. "Ftáčnik opustí Dzurindov hostinec a zanechá tam niekoľkomiliónovú sekeru," vyhlásil dnes Čaplovič.
Aj keď sa sústavne hovorí o zvyšovaní statusu učiteľov, priemerná mzda v školstve bola vlani 9450 korún, kým priemer v národnom hospodárstve predstavuje 12 365 korún, argumentoval. V školstve naďalej absentuje motivácia pedagogických pracovníkov a zvyšuje sa prestárnutosť učiteľského stavu. Ak na slovenských školách učí približne sedem percent učiteľov do 25 rokov, penzijný vek dosahuje 12 percent. O tom, že sa do roku 2005 podarí prijať 19 tisíc nových učiteľov, Čaplovič za takýchto podmienok pochybuje.
Kritike podrobil aj materiálne vybavenie škôl - absentujú podľa neho viaceré učebnice, kabinety na školách sú technickými múzeami a internetizácia stredných a základných škôl nedosahuje ani priemernú úroveň. Ak v školách v západnej Európe pripadá na jeden multimediálny počítač 5 až 15 žiakov, v Poľsku a v Maďarsku je to asi 40 žiakov a na Slovensku až 150 - 300, povedal Čaplovič. Čiastka 265 miliónov, ktorá bola vyčlenená na vybavenie škôl výpočtovou technikou zo štátneho rozpočtu v rámci projektu Infovek, nie je podľa neho dostatočná. Ftáčnik nesie podľa neho zodpovednosť aj za to, že k 1. júlu sa na samosprávy presunú školy s 5-miliónovými dlhmi. Podpredseda Smeru Milan Murgaš dodal, že nový zákon o vysokých školách prehlbuje rozdiely medzi slovenským vysokým školstvom a školami v Európskej únii. Základným nedostatkom je pritom podľa neho fakt, že nezavádza ich viaczdrojové financovanie.
*ds pa