Vytiahnutie potopeného člna by mal hradiť majiteľ motorovej lode

Bratislava 29. marca (TASR) - Kým vlečný čln, ktorý sa v noci zo štvrtka na piatok potopil pri prvom pilieri bratislavského Starého mosta, nebude vytiahnutý, ...

Bratislava 29. marca (TASR) - Kým vlečný čln, ktorý sa v noci zo štvrtka na piatok potopil pri prvom pilieri bratislavského Starého mosta, nebude vytiahnutý, stále hrozí poškodenie piliera mosta, o ktorý je potopené plavidlo pritlačené.

K mimoriadnej udalosti došlo po havárii rakúskej motorovej lode Greifenstein, ktorá proti prúdu tlačila dva člny. Kým jeden - prázdny čln sa pri kolízii odtrhol a voľne odplával dolu prúdom, druhý - plný obilia - sa potopil a "prilepil" na spomínaný pilier.

Podľa informácie z kapitanátu Štátnej plavebnej správy v Bratislave hneď po havárii sa nedalo presne určiť, kedy bude potopený vlečný čln vytiahnutý.

Túto náročnú operáciu jednak sťažuje ešte stále zvýšená hladina Dunaja a jednak náklad obilia, ktorý je v člne. Preto spôsob jeho vyslobodenia môžu odborníci hľadať aj dva-tri mesiace.

Experti odhadujú, že prvý pilier Starého mosta z petržalskej strany ohrozuje zdemolovaný kolos, ktorý spolu s nákladom a nabratou vodou váži 1500 až 1800 ton.

Tlak vody na potopený čln však postupne zoslabne, lebo hladina Dunaja v Bratislave každý deň klesá v priemere o 40 centimetrov. Keď sa jej výška ustáli, odborníci na statiku budú môcť presnejšie zdokumentovať poškodenie oboch pilierov Starého mosta.

Pri prvej štvrtkovej obhliadke osadili na pilieri signálne vlajky, vďaka ktorým postupne - po poklese vodnej hladiny a zafixovaní člna - zistia, či nebolo porušené aj podložie nosných pilierov. Ďalšia obhliadka piliera bude v utorok 2. apríla o 9.00 hodine. Pozorovania komplexne vyhodnotia a odborný posudok napíšu v priebehu ďalších dní.

Preto automobilová doprava cez Starý most bude vylúčená dovtedy, kým statici neoznámia, že prvý pilier, o ktorý je potopené plavidlo veľkým tlakom vody pritlačené, nie je bezpečný.

Kým statici nedajú posudok o tom, že pilier nie je tak narušený, že by mohol ohroziť životy cestujúcej verejnosti, dovtedy verejnosti slúžiť nebude.

Keďže vyťahovacie práce bude hradiť rakúsky majiteľ potopeného člna, vyšetrovateľ Okresného oddelenia Policajného zboru Bratislava I vo štvrtok vypočúval celú posádku rakúskej motorovej lode. Potreboval zistiť, prečo pri Starom moste došlo k pretočeniu celej zostavy a k samotnej havárii, ktorá na niekoľko hodín zastavila plavbu po Dunaji.

Vývoj po havárii na Dunaji smeruje k tomu, že celá mimoriadna udalosť bude mať dohru na súde. Podľa námestníka primátora Bratislavy Františka Deja všetky náklady spojené s odstraňovaním dôsledkov havárie v podobných prípadoch hradí vlastník plavidla. Preto experti z rôznych oblastí musia vypracovať odborné posudky a zmapovať rozsah a výšku škody. Až po ich expertízach budú na magistráte Bratislavy vedieť, či postačí opraviť iba poškodené piliere, alebo bude treba rekonštruovať celý Starý most. Ak bude potrebné opraviť celý most, doprava v Bratislave - v súčasnosti značne zložitá - sa výraznejšie skomplikuje.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 551
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 658
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 274
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 101
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 375
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 004
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 958
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 926
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 365
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 178

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

ŠPORT

Bora upokojuje fanúšikov: Sagan je v poriadku a má veľkú motiváciu

Môže získať tretí titul majstra sveta.

Neprehliadnite tiež

Domov

Novela infozákona by mala znamenať vyvrcholenie transparentnosti

Návrh ministerstva spravodlivosti má vyše 70 novelizačných bodov.

Domov

Dvoch poslancov ĽSNS naďalej stíhajú, rozhodnutie ešte nepadlo

Stanislava Mizíka obvinili z výroby extrémistických materiálov, Milana Mazureka za výroky o imigrantoch či Rómoch.

Domov

Jeden z obžalovaných v kauze výbuchu v Novákoch zomrel

Termín hlavného pojednávania s obžalovanými ešte neurčili.

Domov

Most-Híd navrhuje zlúčenie rôznych škôl do vzdelávacích centier

Zabezpečil by sa tak jednotný manažment vzdelávania či efektívnejšie nakladanie s financiami.