BRATISLAVA. Poslanci Národnej rady SR dnes totiž odmietli posunúť do druhého čítania návrh novely zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorý pripravil poslanec za SDKÚ-DS Tomáš Galbavý.
Ten totiž tvrdil, že pedagógovia v súčasnosti nemajú dostatočné podmienky na celoživotné vzdelávanie, s ktorým počíta súčasný zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. Výška spomínaného príspevku mala dosahovať polovicu priemernej mzdy v národnom hospodárstve a učiteľovi by mal stačiť na jeden rok. Vyplácať ho mal zriaďovateľ školy.
"Povolanie pedagóga vyžaduje prakticky celodenný prístup k informáciám, možnosť vyhľadávania v literatúre, ale aj na informačných sieťach. Teda tieto možnosti by mali byť učiteľovi celodenne k dispozícii," vysvetľoval použitie peňazí Galbavý.
Ďalším dôvodom je podľa neho skutočnosť, že už teraz sa do škôl zavádzajú interaktívne programy ako elektronická žiacka knižka. "V praxi to znamená, že by učiteľ mal mať celodenný prístup k internetu. Pre pedagóga to nie je prepych, ale podmienka výkonu povolania podobne, ako aj štúdium odbornej literatúry," argumentuje v dôvodovej správe svojho návrhu.
Galbavý je presvedčený, že povolanie pedagóga má z hľadiska spoločnosti kľúčový význam. "Sú to učitelia na rôznom stupni škôl, ktorí vychovávajú budúce generácie. Preto je v záujme spoločnosti, aby mali vytvorené podmienky, ktorí im naplno umožnia venovať sa svojmu povolaniu. To sa v prvom rade týka finančného ocenenia ich práce," konštatoval.
V súčasnosti sa priemerná mzda pedagogických a odborných zamestnancov s výnimkou vysokoškolských učiteľov pohybuje pod úrovňou priemerných miezd v národnom hospodárstve. "To spôsobuje klesajúci záujem o toto povolanie, jeho prefeminizovanosť, prestarnutosť pedagogických zborov, nedostatočnú kvalifikáciu pedagógov a únik už vyštudovaných pedagógov do iných profesií, kde sú lepšie platovo ohodnotení," vyhlásil Galbavý. Je pritom presvedčený, že ak bude tento trend pokračovať, dôjde k postupnému degradovaniu celého školského systému, k poklesu vzdelanostnej úrovne budúcich generácií a teda k úpadku celej spoločnosti.
Schválený zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch vytvára systém hodnotení kreditov a atestácií, ktoré majú motivovať pedagógov k prehlbovaniu si vedomostí. Od tohto totiž závisí finančné ohodnotenie učiteľa.
Peter Dubravay (SNS) okrem iného Galbavému oponoval aj tým, že celoplošné poskytovanie takéhoto príspevku zhruba pre 94.000 pedagogických a odborných zamestnancov je nesystémový návrh, ktorý by vytvoril priestor pre jeho zneužívanie. Na margo prístupu učiteľov k informačným technológiám pripomenul, že ministerstvo školstva už schválilo stratégiu informatizácie regionálneho školstva, ktoré je v súlade so strategickými dokumentmi a politikami SR.