BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady SR Martin Fronc (KDH) ani tretíkrát neuspel na pôde Národnej rady SR so svojím návrhom zákona, ktorým sa mali zaviesť žlté školské autobusy. Poslanci parlamentu totiž odmietli jeho návrh posunúť do druhého čítania. S podobnou iniciatívou neuspel v júni 2008 a vo februári 2009, no je pripravený ho o pol roka predložiť opäť.
Autobusy mali od nového roka slúžiť na prepravu žiakov a študentov na školské vyučovanie a späť domov, ako aj na prepravu v rámci školských aktivít mimo vyučovania. Ich prevádzkovateľom mal byť zriaďovateľ školy, ktorému mala byť poskytnutá dotácia na kúpu autobusu ministerstvom školstva. Jej výška by však nepresiahla 2/3 oprávnených nákladov. Fronc tak odhadoval záťaž na štátny rozpočet v objeme sedem miliónov eur (210,7 milióna Sk) ročne a 3,5 milióna eur (105,4 milióna Sk) každý rok z rozpočtov samosprávnych krajov a obcí počas päťročného obdobia zavádzania školských autobusov. "Celkový predpokladaný nárok na štátny rozpočet počas päťročného obdobia je 35 miliónov eur (1,05 miliardy Sk) a na rozpočet obcí a samosprávnych krajov 17,5 milióna eur (527,2 milióna Sk)," vysvetľoval exminister školstva.
Na druhej strane mala právna norma zvýšiť zamestnanosť vo verejnej správe o 50 až 100 osôb ročne počas päťročného obdobia, teda celkovo 250 až 500 ľudí. Podľa Fronca zavedenie školských autobusov mohlo urýchliť proces rušenia málotriednych škôl, čo by malo pozitívny dopad na štátny rozpočet. "Odhadujeme, že zrušenie jednej málotriednej školy po zavedení školského autobusu by znížilo náklady na školstvo asi o 5000 až 7000 eur (150.630 až 210.882 Sk) ročne," argumentoval ďalší spoluautor návrh Július Brocka (KDH).
Obaja pripomínali, že v súčasnosti je doprava do škôl v rámci školského vyučovania zabezpečovaná individuálne alebo verejnou dopravou. "Zosúladiť grafikon dopravy s potrebami žiakov je neraz problémové a aj finančné náročné. Dopravcovia požadujú od samosprávy financie za spoje, ktoré sú pre nich z ekonomického hľadiska stratové," uviedli.
Upozornili tiež, že systém školských autobusov je zavedený vo viacerých vyspelých krajinách, a to nielen z hľadiska ekonomického a dopravnej obslužnosti, ale najmä z hľadiska bezpečnosti dopravy školskej mládeže. "Treba povedať, že aj z pohľadu etického má systém školských autobusov nemalý význam, pretože vo verejnej doprave sa mládež neraz stretáva s nežiaducimi javmi, ako je napríklad alkoholizmus či vulgárne slovné prejavy," konštatujú v materiáli.