Pôvodný text tlačových agentúr sme o 21:25 nahradili autorským článkom SME
BRATISLAVA. „Syn premiéra Roberta Fica navštevuje jednu z najdrahších súkromných škôl v Bratislave. Mesačný poplatok za štúdium je takmer deväťsto eur, podstatne viac, ako zarobí priemerný Slovák,“ napísal v najnovšom vydaní týždenník Plus 7 dní.
Fica článok tak rozčúlil, že zvolal tlačovú besedu, na ktorej oznámil, že sa pokúsi presadiť sprísnenie kritizovaného tlačového zákona, ktorý vládna koalícia presadila vlani.
Premiér aj škola potvrdili, že mesačný poplatok za štúdium Michala Fica je 89 eur, nie takmer 900, ako naznačoval týždenník. Fico chce teraz na základe článkov „v bulvárnej tlači“ presadiť takú zmenu tlačového zákona, ktorá by podľa vydavateľov mohla byť pre noviny likvidačná.
„Michal Fico má prospechové štipendium, je to výborný študent,“ povedala SME riaditeľka školy Zarin Buckingham. Testy podľa nej urobil na 90 percent, preto premiér za syna platí desať percent z bežnej ceny.
Fico aj škola tvrdia, že Plus 7 dní ich s otázkou, aká je výška školného, neoslovil. Na internetovej stránke pod cenníkom školy je aj informácia o tom, že výborní žiaci môžu získať štipendium. Týždenník Fica ani svoju prácu nechcel komentovať.
Urýchlenie odpovede
Premiér chce v tlačovom zákone skrátiť lehotu, dokedy musia noviny zverejniť odpoveď. Teraz sú to tri dni. Premiér presadzuje dva, alebo jeden. Na 24 hodín navrhne skrátiť lehotu počas volebnej kampane, „kedy politik naozaj nemá šancu sa brániť“.
Ak noviny odpoveď nezverejnia, dotknutá osoba sa môže obrátiť na súd a ten rozhodne, či udelí novinám pokutu. Fico navrhuje, aby pokutu dostávali automaticky zo zákona bez toho, aby o tom rozhodol súd. Fica tiež hnevá, že bulvárni novinári sa mu vraj hrabú v odpadkovom koši, aby na základe toho skúmali jeho život alebo naňho striehnu, či uprace po svojom psovi, keď je s ním na prechádzke.
Ak by chcel Fico takúto zmenu presadiť, potreboval by podporu koaličných HZDS a SNS. Poslanec Ján Kovarčík z HZDS si myslí, že politikovi by mala stačiť možnosť obrátiť sa na súd. S pokutovaním novín bez súhlasu súdu nesúhlasí. „To by bol subjektívny pohľad, keby to robil orgán štátnej správy,“ myslí si Kovarčík.
Takáto zmena by mohla byť pre médiá absolútne likvidačná,“ myslí si aj podpredsedníčka SDKÚ Lucia Žitňanská. „Médiá musia mať právo odoprieť odpoveď, ak majú pocit, že sú v práve a to je spor, ktorý môže rozhodnúť len súd,“ povedala.
Žitňanská nesúhlasí s argumentom Fica, že rozhodnutia súdov prichádzajú po dlhom čase. „Mám pocit, že rozhodnutia súdov v prospech vládnej koalície idú veľmi rýchlo.“ Situáciu v justícii podľa nej treba riešiť, ale nevie, prečo by malo byť právo politikov uprednostnené pred právami iných občanov.
Proti sú aj médiá
Tlačový zákon v súčasnom znení kritizujú slovenské tlačové médiá aj medzinárodné inštitúcie. S pokutami bez rozhodnutia súdu nesúhlasia.
Premiér podľa predsedu Združenia vydavateľov periodickej tlače Miloša Nemečka včera reagoval emotívne. „Pokiaľ pri prijímaní tlačového zákona hovoril, že je to zákon, ktorý je pre občana, tak by aj ako občan k nemu mal pristupovať a nemal by sa pokúšať využiť výnimočnú pozíciu premiéra.“
„Už pri prijatí tlačového zákona bol všeobecne považovaný za pomerne tvrdý v porovnaní s inými a jeho ďalšie pritvrdzovanie by určite nevyvolalo priaznivý ohlas ani doma, ani v zahraničí.“
Varoval televízie
BRATISLAVA. Premiér Robert Fico včera vyzval elektronické médiá, aby prestali vysielať upútavky na bulvár.
„Prestaňte s tým, lebo tak, ako podám žaloby na Plus 7 dní, použijem všetky právne prostriedky aj na to, aby som ochránil svoju osobu pred elektronickými médiami, ktoré robia reklamu na Plus 7 dní alebo Plus 1 deň, ktoré šíria nehorázne klamstvá.“
Televízie reagovali odmerane. JOJ tvrdí, že zodpovednosť za informácie v reklamách nesie ich zadávateľ. TA3 zas vraj neodvysiela taký spot, ktorý bude v rozpore so zákonom, etikou či mravmi.
STV považuje premiérov apel za neaktuálny, pretože s vydavateľstvom Plus 7 dní nemá žiadne obchodné vzťahy. Jasne sa ohradila iba Markíza. „Sme nezávislá komerčná stanica, ktorá nekoná v kontexte vyjadrení ktoréhokoľvek politika,“ reagovala jej PR manažérka Miroslava Labašová.
Michal Piško
Článok o školnom syna Roberta Fica v Plus sedem dní

Beata
Balogová
