Americké krídla nad Slovenskom

Dejiny druhej svetovej vojny po dlhé roky cenzurovali komunisti. Privlastnili si zásluhy na víťazstve nad fašistami natoľko, že úplne vyškrtli niektoré kapitoly, utajili nám množstvo osudov ľudí, ktorí mali tiež významný podiel na tom, že tisícročná ríša

(Zdroj: Marian Jaslovský a archív Petra Kaššáka.)

sa nestala realitou.

Roky sme nevedeli o pôsobení amerických letcov, ktorí lietali nad slovenským štátom, aby bombardovali strategicky významné ciele vo východnom Nemecku, protektoráte Čechy a Morava, v Rakúsku, Poľsku Maďarsku aj na Slovensku.

Niektorí nebezpečné akcie neprežili a zahynuli na našom území. Iní sa po zoskoku padákom dostali do zajatia a ich záchranná misia je hodná filmu. Predvčerom, 17. septembra, uplynulo 65 rokov od prvého riskantného transportu z letiska Tri duby.

Desaťhodinové lety

Nemecká armáda bola výrazne mechanizovaná a cieľmi bombardovania sa teda logicky stali rafinérie, továrne na výrobu guľôčkových ložísk, letecké továrne a podobne. Bombardéry 15. USAAF štartovali od jari 1944 zo základní v Taliansku. Ťažko si dnes vieme predstaviť, s akými pocitmi sa muži vyberali aj na vyše päťhodinové lety.

Ďalších päť hodín bola spiatočná cesta. V lepšom prípade. Počas celej trasy ich buď ostreľovali, alebo hrozilo ostreľovanie a ktokoľvek mohol kedykoľvek zomrieť v horiacom bombardéri, alebo zoskočiť na nepriateľské územie, kde ho čakal neistý osud zajatca. Pred cieľmi ich navyše čakali flaky, teda protilietadlové kanóny s dostrelom až desať kilometrov do výšky.

Prípad Zohor

Najdôkladnejšiu protileteckú obranu mala Viedeň, a práve pri útoku na ciele blízko nej zahynuli 17. októbra 1944 pri Zohore dvaja americkí letci z posádky bombardéra White - A - pilot John Fastnacht a Merton Haigh. „Lietadlo dostalo zásah. Haigh zahynul ešte v lietadle, Fastnacht skákal z lietadla ako posledný, lebo bol kapitán, a už sa mu nestihol otvoriť padák," hovorí Ján Babinčák, mladistvo vyzerajúci šesťdesiatnik, živý dejepis tohto obdobia.

Bol členom Klubu leteckej histórie pri Slovenskom národnom múzeu. Ten podrobne mapoval aktivity amerických letcov za druhej svetovej vojny, čo nebola za totality veľmi žiaduca aktivita. A tiež stavali pamätníky padlým letcom. Napríklad ten v Zohore v tvare poškodenej smerovky, ale aj vo Svätom Jure.

Greg

Sme v Zohore a čakáme na Grega. Gregory Marra je americký sochár, ktorý sa priženil na Slovensko. Pomáha svokrovi v jeho stavebnej firme. Práve pri stavebných prácach objavil pamätník dvom padlým letcom. Okolie bolo zanedbané, v burinovej džungli nebol ani vidieť.

Greg je vlastenec, v USA sa špecializoval na bronzové monumenty. „Mám rád históriu a vážim si vojakov na oboch stranách, pretože sú to politici, čo robia chyby a vedú vojny, nie vojaci," hovorí. To sme už pri pamätníku.

greg.jpg

Greg Marra.

Je v ňom vsadená bronzová tabuľa z pôvodného hrobu, pretože Američania neskôr telá exhumovali a odviezli do hrobu vo Francúzsku. Tabuľu zachránil bezmenný obyvateľ Zohora, riskujúc problém. Boli päťdesiate roky a postih za prechovávanie takéhoto výbušného materiálu mohol byť naozaj vážny.

Okolie pamätníka je úhľadné. „Greg mi povedal - Poď trhať burinu, a ja som nemala na výber," smeje sa manželka Jana Marra. „Potom som zasa išla požičiavať slovenskú vlajku z obecného úradu."

Greg mi hovorí o svojich ďalších plánoch - urobiť súsošie slovenského partizána a amerického letca, pri ktorom by bol použitý autentický hliníkový plech z trosiek lietadla. Vydať turistickú mapu, kde by boli pamätné miesta, či knižku.

Hovorí nadšene a človek si uvedomí, ako veľmi komunisti (a tiež nacionalisti) uškodili normálnemu patriotizmu. Ktovie, či budú generácie nepoznačené sochami Gottwalda a Lenina niekedy veriť zmyslu bronzových monumentov. Gregory pôsobí vo svete zbrúsenom ideológiami veľmi autenticky a úplne normálne.

Konečná zastávka

Pred dvoma rokmi vyšla kniha Konečná zastávka: Slovensko!, ktorá sa venuje práve osudom amerických letcov lietajúcich nad územím Slovenska. Jej autormi sú dvaja fanatici na toto obdobie, Peter Kaššák a Marian Hrodegh.

Nadšenci pre takúto čiastkovú problematiku majú vždy väčšie šance nazbierať viac materiálov ako profesionálni historici, ktorí predsa len vždy zachytávajú širšie obdobie. Autori sa okrem našich zdrojov desať rokov „ňúrali" aj v archívoch v USA a Nemecku. Spolupracovali s kolegami z Čiech, Maďarska, Poľska, Chorvátska, Talianska, Ameriky, Nemecka, Rakúska a ďalšími nadšencami a záujemcami o leteckú techniku a históriu z celého sveta.

„Bolo to ako skladať pazl, drobné informácie sa zlievali do väčších celkov poznania," hovorí Peter Kaššák.

„Samozrejme, informácie sme mali aj od samotných letcov, veteránov a ich rodinných príslušníkov, ktorých sa nám podarilo nakontaktovať. Bolo ich spolu viac ako 150. Niektorí vedeli málo, niektorí ani to, že dopadli a boli zajatí na Slovensku. Iní zase poskytli cenné svedectvá."

Príbehy

Všetky príbehy piatich stoviek letcov, ktorí majú do činenia so Slovenskom, sú silné. „Netýkajú sa však len pilotov, ale aj obyvateľov slovenských obcí a kopaníc, ktorí im nezištne pomáhali," podotýka Kaššák. Ktoré z nich sa mu vryli do pamäti najsilnejšie? „Tie, ktorých aktérov som osobne mal možnosť stretnúť. Či už šlo o stíhača Allena Wisnera, s ktorým sme za pomoci priateľa preleteli nad miestom jeho dopadu a on spomínal, ako to bolo pred 65 rokmi, alebo stretnutie s posádkou bombardéra Ten Men Bak na mieste dopadu ich stroja a smrti jedného ich kamaráta v obci Omšenie.

Všetkých týchto letcov obdivujem," hovorí Peter Kaššák. „Nasadili svoje životy aj pre našu budúcnosť, aj keď mnohí ani nevedeli, že Slovensko existuje."

liet2.jpg

Americkí letci v číslach

Na Slovensku sa počas desiatich mesiacov zrútilo 48 bombardérov a 8 stíhačiek 15. USAAF. 106 letcov zahynulo. Ďalších minimálne 370 bolo zajatých na území dnešného Slovenska a putovalo do zajateckých táborov. Niekoľkým sa podarilo vyhnúť zajatiu. Z ďalších 13 posádok lietadiel na Slovensku zoskočili alebo prešli hranicami z Poľska a protektorátu viacerí letci. Celkovo evidujeme 499 mien letcov, ktorých osudy sú spojené so Slovenskom.

Ako ich zachraňovali

Na povstaleckom letisku Tri duby stoja s bežiacimi motormi, aby mohli v prípade nebezpečenstva okamžite odštartovať, dva americké bombardéry B-17. Jeden posádka pomenovala Big Yank. Druhému jeho piloti dali meno Crazy House - tento výraz sa dá preložiť aj ako blázinec. Pokojne by sa tak dalo v tej chvíli nazvať celé letisko, nad ktorým neustále v nízkej výške prelietavajú štyri desiatky amerických stíhačov. Dvaja z nich museli pre poruchy núdzovo pristáť, jeden z pilotov skončil v nemocnici.

Takto vyzeral 17. september 1944 neďaleko Zvolena, kde práve prebiehala jedna z najpozoruhodnejších operácií z obdobia Slovenského národného povstania. V ten deň Američania vyslali zo základní v Taliansku nad ciele v strednej Európe stovky bombardérov. Dva z nich s nákladom zbraní a s príslušníkmi amerických spravodajských jednotiek, ktorí mali sledovať priebeh Povstania, sa nad Maďarskom oddelili a so silným sprievodom leteli na Slovensko. Cestou späť mali so sebou zobrať u nás zajatých spojeneckých letcov. Vďaka Povstaniu dostali neočakávanú šancu na návrat.

Operácia bola veľmi riskantná. Letisko Tri duby bolo vystavené náletom nemeckej Luftwaffe. Tá mala svoje lietadlá napríklad v Piešťanoch. Ak by ďalší nálet prišiel práve v čase záchrannej akcie, nielenže by sa dvanásti letci a jeden utečenec nemuseli dostať domov, ale pravdepodobne by k nim pribudli ďalší Američania uviaznutí na Slovensku.

Mali by síce šancu, že ich evakuujú 7. októbra, keď k nám priletelo ďalších šesť lietajúcich pevností, ktorými do Talianska odletelo 29 oslobodených zajatcov, ale na útek ešte čakali ďalší. Viac evakuácií sa však už potom zorganizovať nepodarilo, viacerí Američania sa tak po potlačení Povstania opäť dostali do nemeckého zajatia. Časť spravodajcov pôsobiacich u nás bola dokonca v januári 1945 popravená.

Autor clanku

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 923
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 803
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 814
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 459
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 356
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 585
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 035
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 724
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 066
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 832

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Kováčik sa má podľa Čižnára venovať riadeniu úradu, nie žalobám

Generálna prokuratúra reaguje na informáciu, že Kováčik za osem rokov svojho pôsobenia dozoroval 61 prípadov, no žalobu nepodal ani raz.

Slovensko ľudské práva prezentovalo ako prekážku bezpečnosti, tvrdí Amnesty

Slováci podľa organizácie nezaostávajú v nenávistnej rétorike za ostatnými národmi.

Minister Lajčák si nedokáže predstaviť, že Británia opustí Úniu bez dohody

Lajčák považuje v súvislosti s brexitom za hlavné, aby Slováci v Británii neboli diskriminovaní.

Prečo k nám dodávajú horšie potraviny než do Rakúska?

Top desať správ zo Spectatora za uplynulý týždeň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop