Americké krídla nad Slovenskom

Dejiny druhej svetovej vojny po dlhé roky cenzurovali komunisti. Privlastnili si zásluhy na víťazstve nad fašistami natoľko, že úplne vyškrtli niektoré kapitoly, utajili nám množstvo osudov ľudí, ktorí mali tiež významný podiel na tom, že tisícročná ríša

(Zdroj: Marian Jaslovský a archív Petra Kaššáka.)

sa nestala realitou.

Roky sme nevedeli o pôsobení amerických letcov, ktorí lietali nad slovenským štátom, aby bombardovali strategicky významné ciele vo východnom Nemecku, protektoráte Čechy a Morava, v Rakúsku, Poľsku Maďarsku aj na Slovensku.

Niektorí nebezpečné akcie neprežili a zahynuli na našom území. Iní sa po zoskoku padákom dostali do zajatia a ich záchranná misia je hodná filmu. Predvčerom, 17. septembra, uplynulo 65 rokov od prvého riskantného transportu z letiska Tri duby.

Desaťhodinové lety

Nemecká armáda bola výrazne mechanizovaná a cieľmi bombardovania sa teda logicky stali rafinérie, továrne na výrobu guľôčkových ložísk, letecké továrne a podobne. Bombardéry 15. USAAF štartovali od jari 1944 zo základní v Taliansku. Ťažko si dnes vieme predstaviť, s akými pocitmi sa muži vyberali aj na vyše päťhodinové lety.

Ďalších päť hodín bola spiatočná cesta. V lepšom prípade. Počas celej trasy ich buď ostreľovali, alebo hrozilo ostreľovanie a ktokoľvek mohol kedykoľvek zomrieť v horiacom bombardéri, alebo zoskočiť na nepriateľské územie, kde ho čakal neistý osud zajatca. Pred cieľmi ich navyše čakali flaky, teda protilietadlové kanóny s dostrelom až desať kilometrov do výšky.

Prípad Zohor

Najdôkladnejšiu protileteckú obranu mala Viedeň, a práve pri útoku na ciele blízko nej zahynuli 17. októbra 1944 pri Zohore dvaja americkí letci z posádky bombardéra White - A - pilot John Fastnacht a Merton Haigh. „Lietadlo dostalo zásah. Haigh zahynul ešte v lietadle, Fastnacht skákal z lietadla ako posledný, lebo bol kapitán, a už sa mu nestihol otvoriť padák," hovorí Ján Babinčák, mladistvo vyzerajúci šesťdesiatnik, živý dejepis tohto obdobia.

Bol členom Klubu leteckej histórie pri Slovenskom národnom múzeu. Ten podrobne mapoval aktivity amerických letcov za druhej svetovej vojny, čo nebola za totality veľmi žiaduca aktivita. A tiež stavali pamätníky padlým letcom. Napríklad ten v Zohore v tvare poškodenej smerovky, ale aj vo Svätom Jure.

Greg

Sme v Zohore a čakáme na Grega. Gregory Marra je americký sochár, ktorý sa priženil na Slovensko. Pomáha svokrovi v jeho stavebnej firme. Práve pri stavebných prácach objavil pamätník dvom padlým letcom. Okolie bolo zanedbané, v burinovej džungli nebol ani vidieť.

Greg je vlastenec, v USA sa špecializoval na bronzové monumenty. „Mám rád históriu a vážim si vojakov na oboch stranách, pretože sú to politici, čo robia chyby a vedú vojny, nie vojaci," hovorí. To sme už pri pamätníku.

greg.jpg

Greg Marra.

Je v ňom vsadená bronzová tabuľa z pôvodného hrobu, pretože Američania neskôr telá exhumovali a odviezli do hrobu vo Francúzsku. Tabuľu zachránil bezmenný obyvateľ Zohora, riskujúc problém. Boli päťdesiate roky a postih za prechovávanie takéhoto výbušného materiálu mohol byť naozaj vážny.

Okolie pamätníka je úhľadné. „Greg mi povedal - Poď trhať burinu, a ja som nemala na výber," smeje sa manželka Jana Marra. „Potom som zasa išla požičiavať slovenskú vlajku z obecného úradu."

Greg mi hovorí o svojich ďalších plánoch - urobiť súsošie slovenského partizána a amerického letca, pri ktorom by bol použitý autentický hliníkový plech z trosiek lietadla. Vydať turistickú mapu, kde by boli pamätné miesta, či knižku.

Hovorí nadšene a človek si uvedomí, ako veľmi komunisti (a tiež nacionalisti) uškodili normálnemu patriotizmu. Ktovie, či budú generácie nepoznačené sochami Gottwalda a Lenina niekedy veriť zmyslu bronzových monumentov. Gregory pôsobí vo svete zbrúsenom ideológiami veľmi autenticky a úplne normálne.

Konečná zastávka

Pred dvoma rokmi vyšla kniha Konečná zastávka: Slovensko!, ktorá sa venuje práve osudom amerických letcov lietajúcich nad územím Slovenska. Jej autormi sú dvaja fanatici na toto obdobie, Peter Kaššák a Marian Hrodegh.

Nadšenci pre takúto čiastkovú problematiku majú vždy väčšie šance nazbierať viac materiálov ako profesionálni historici, ktorí predsa len vždy zachytávajú širšie obdobie. Autori sa okrem našich zdrojov desať rokov „ňúrali" aj v archívoch v USA a Nemecku. Spolupracovali s kolegami z Čiech, Maďarska, Poľska, Chorvátska, Talianska, Ameriky, Nemecka, Rakúska a ďalšími nadšencami a záujemcami o leteckú techniku a históriu z celého sveta.

„Bolo to ako skladať pazl, drobné informácie sa zlievali do väčších celkov poznania," hovorí Peter Kaššák.

„Samozrejme, informácie sme mali aj od samotných letcov, veteránov a ich rodinných príslušníkov, ktorých sa nám podarilo nakontaktovať. Bolo ich spolu viac ako 150. Niektorí vedeli málo, niektorí ani to, že dopadli a boli zajatí na Slovensku. Iní zase poskytli cenné svedectvá."

Príbehy

Všetky príbehy piatich stoviek letcov, ktorí majú do činenia so Slovenskom, sú silné. „Netýkajú sa však len pilotov, ale aj obyvateľov slovenských obcí a kopaníc, ktorí im nezištne pomáhali," podotýka Kaššák. Ktoré z nich sa mu vryli do pamäti najsilnejšie? „Tie, ktorých aktérov som osobne mal možnosť stretnúť. Či už šlo o stíhača Allena Wisnera, s ktorým sme za pomoci priateľa preleteli nad miestom jeho dopadu a on spomínal, ako to bolo pred 65 rokmi, alebo stretnutie s posádkou bombardéra Ten Men Bak na mieste dopadu ich stroja a smrti jedného ich kamaráta v obci Omšenie.

Všetkých týchto letcov obdivujem," hovorí Peter Kaššák. „Nasadili svoje životy aj pre našu budúcnosť, aj keď mnohí ani nevedeli, že Slovensko existuje."

liet2.jpg

Americkí letci v číslach

Na Slovensku sa počas desiatich mesiacov zrútilo 48 bombardérov a 8 stíhačiek 15. USAAF. 106 letcov zahynulo. Ďalších minimálne 370 bolo zajatých na území dnešného Slovenska a putovalo do zajateckých táborov. Niekoľkým sa podarilo vyhnúť zajatiu. Z ďalších 13 posádok lietadiel na Slovensku zoskočili alebo prešli hranicami z Poľska a protektorátu viacerí letci. Celkovo evidujeme 499 mien letcov, ktorých osudy sú spojené so Slovenskom.

Ako ich zachraňovali

Na povstaleckom letisku Tri duby stoja s bežiacimi motormi, aby mohli v prípade nebezpečenstva okamžite odštartovať, dva americké bombardéry B-17. Jeden posádka pomenovala Big Yank. Druhému jeho piloti dali meno Crazy House - tento výraz sa dá preložiť aj ako blázinec. Pokojne by sa tak dalo v tej chvíli nazvať celé letisko, nad ktorým neustále v nízkej výške prelietavajú štyri desiatky amerických stíhačov. Dvaja z nich museli pre poruchy núdzovo pristáť, jeden z pilotov skončil v nemocnici.

Takto vyzeral 17. september 1944 neďaleko Zvolena, kde práve prebiehala jedna z najpozoruhodnejších operácií z obdobia Slovenského národného povstania. V ten deň Američania vyslali zo základní v Taliansku nad ciele v strednej Európe stovky bombardérov. Dva z nich s nákladom zbraní a s príslušníkmi amerických spravodajských jednotiek, ktorí mali sledovať priebeh Povstania, sa nad Maďarskom oddelili a so silným sprievodom leteli na Slovensko. Cestou späť mali so sebou zobrať u nás zajatých spojeneckých letcov. Vďaka Povstaniu dostali neočakávanú šancu na návrat.

Operácia bola veľmi riskantná. Letisko Tri duby bolo vystavené náletom nemeckej Luftwaffe. Tá mala svoje lietadlá napríklad v Piešťanoch. Ak by ďalší nálet prišiel práve v čase záchrannej akcie, nielenže by sa dvanásti letci a jeden utečenec nemuseli dostať domov, ale pravdepodobne by k nim pribudli ďalší Američania uviaznutí na Slovensku.

Mali by síce šancu, že ich evakuujú 7. októbra, keď k nám priletelo ďalších šesť lietajúcich pevností, ktorými do Talianska odletelo 29 oslobodených zajatcov, ale na útek ešte čakali ďalší. Viac evakuácií sa však už potom zorganizovať nepodarilo, viacerí Američania sa tak po potlačení Povstania opäť dostali do nemeckého zajatia. Časť spravodajcov pôsobiacich u nás bola dokonca v januári 1945 popravená.

Autor clanku

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 928
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 847
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 402
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 644
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 535
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 509
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 063
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 663
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 645
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 263

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

KULTÚRA

Trúfal si na európske Hviezdne vojny. Uvidel však Avatara a stiahol chvost

Výročie Piateho elementu oslávi Besson najdrahším európskym filmom.

PRIMÁR

Light cigarety škodia viac ako klasické, tvrdí nová štúdia

Filtre light cigariet vedci spojili s nárastom rakoviny pľúc.

Neprehliadnite tiež

Na východe Slovenska hrozia búrky s krúpami a intenzívne lejaky

Meteorológovia varujú, že pri búrkach hrozí riziko lokálnych povodní.

SaS chce uľahčiť rozvody, navrhne zaviesť ukončenie manželstva dohodou

Jana Kiššová si myslí, že rozvody dohodou by odbremenili preťažené súdy.