Komerčné televízie myslia dopredu. Drahé akvizičné filmy a seriály nakupujú aj podľa súkromného života ich tvorcov.
BRATISLAVA. Čas sú peniaze a pre televízie to platí ešte dvojnásobne. Nielenže kalkulujú, čo ponúknu divákom v hlavnom vysielacom čase. Zároveň musia vedieť odhadnúť ten správny moment, kedy nakúpiť zahraničné akvizície.
Ak by napríklad ignorovali správy o vážnej chorobe herca Patrika Swayzeho, len ťažko by mohli iba pár dní po jeho smrti lákať divákov na jeho filmy.
O tom, čo budú diváci sledovať, rozhoduje iba pár ľudí, ktorí sa dajú spočítať na dvoch rukách.
odborník na televízne akvizície
Smrť očakávali „Niekedy to vyzerá ako bulvárny hyenizmus, ale vzhľadom na jeho zdravotný stav sa televízie na to pripravili s predstihom. Je to komerčná kalkulácia,“ hovorí odborník na nákup zahraničných akvizícii. V tomto televíznom biznise rozhodujú aj zákulisné informácie, nákupcovia o ňom nemôžu hovoriť verejne, zväčša sa držia v anonymite. Je to preto, že najmä medzi komerčnými televíziami vládne pri nákupoch licencií na vysielanie zo zahraničia veľká rivalita.
Prvá prišla so Swayzem televízia Markíza. Ešte v utorok minulého týždňa, teda jeden deň po jeho smrti, nasadila ľúbostný príbeh Duch. „Vlastníme práva aj na ďalšie tituly, okrem iného aj na kriminálny seriál The Beast, kde sa Patrick Swayze predstavil vo svojej poslednej hereckej úlohe,“ odkázali programové riaditeľky Markízy Martina Lišková a TV Doma Silvia Porubská. Porubská donedávna zabezpečovala pre Markízu práve nákup akvizícií.
Boj o najznámejší Swayzeho film Hriešny tanec však vyhrala konkurenčná televízia Joj. Do programu ho zaradila na včerajší večer.
Programový riaditeľ STV Roman Lipták o jednorazovom nákupe Swayzeho filmov neuvažuje, STV aktuálne nemá k dispozícii žiadny z jeho známych filmov.
VIDEO: Patrick Swayze vo filme Hriešny tanec
Rozhoduje sila televízie O zdravotnom stave, škandáloch či výročiach slávnych hercov sa akviziční manažéri dozvedajú cez rôzne zahraničné časopisy. Napríklad veľmi nápomocný pri nákupe licencií na program je magazín Variety venujúci sa filmu a televízii.
„Smerodajné pri nakupovaní sú peniaze, kontakty, pôvod a veľkosť televízie. Markíza je market leader – teda hlavný hráč na trhu. Podobne je to aj v Česku, kde má televízia Nova prednostné práva nákupu a lepšie podmienky ako trhová dvojka Prima,“ hovorí odborník.
„Líder má často prednosť vo výbere a dostáva možnosť kúpiť si najnovšie filmy a seriály. Zároveň však platí najviac za licencie.“
Ceny za licencie, ktoré akviziční manažéri nakupujú zväčša na veľtrhoch, sa pohybujú v desiatkach až státisícoch eur.
„V deväťdesiatych rokoch sa platilo ešte v dolároch a štandardná cena za televízne vysielanie bola v každom čase zhruba desaťtisíc dolárov. No za legendárny Titanic platili televízie paušálne 280tisíc dolárov,“ hovorí jeden z akvizičných manažérov.
Najdrahšie vyjdú kinohity. Veľmi drahí boli napríklad Piráti z Karibiku, ktorých divákom ponúkla STV. Ťahákom bola aj trilógia Pán prsteňov či séria Harry Potter.
Neúspechy priznala iba STV Výsledok pritom nie je nikdy vopred jasný – aj úspešný celovečerný film môže v televízii prepadnúť. Dôležité je pritom jediné – sledovanosť. Ak je výrazne nižšia oproti očakávaniam, televízie dokonca sťahujú i celý seriál. Dopredu musia byť na takúto možnosť pripravené, nakupujú aj do zásoby.
„O tom, na čo sa budú diváci na Slovensku pozerať, rozhoduje len minimum ľudí, ktorí by sa dali spočítať na dvoch rukách,“ hovorí odborník na akvizície.
Komerčné Markíza a Joj nechcú prezradiť, kedy sa pri svojom výbere netrafili do vkusu diváka.
Iba STV priznala, že urobili aj chyby. Očakávaný úspech nepriniesli seriály 24 hodín s Kieferom Sutheralandom či Bratia a sestry. Sledoval ich iba zlomok divákov.
Americké filmy a seriály k nám putujú roky
Zahraničnú produkciu u nás často predbehne jej povesť. Tie najobľúbenejšie seriály si diváci sťahujú z internetu skôr, ako dorazia na obrazovku.
BRATISLAVA. S čakaním na premiérové seriály alebo ich nové série sa slovenskí diváci vyrovnávajú svojsky. Poctiví čakajú na slovenské verzie, ale veľká časť seriálových nadšencov sťahuje novinky na webe.
Televízie sa spoločne bránia, že za meškanie nemôžu. Prednosť vraj majú televízne stanice v krajine, kde sa seriály nakrúcali.
„Termín predaja určuje majiteľ práv, na väčšinu amerických seriálov sa vzťahuje holdback, teda predaj po konkrétne vymedzenom časovom odstupe,“ vysvetľuje televízia Markíza. Súhlasí aj STV.
Kto zaplatí viac Ako rýchlo sa k nám akvizície dostanú, však závisí aj od ceny, ktorú sú ochotní vysielatelia zaplatiť. Slovenské televízie nechcú platiť za drahé novinky niekoľkonásobne vyššie sumy. Radšej vyčkávajú, aký úspešný je seriál v zahraničí. Aj tu sa odrazila hospodárska kríza, prinútila televízie radikálne škrtať
z nákupov a šetriť.
Slovenské televízie sa zúčastňujú na všetkých dôležitých veľtrhoch ako napríklad v Cannes, Los Angeles alebo na regionálnejšie orientovanom Discop v Budapešti.
Piráti smer neurčujú Hovorkyňa komerčnej dvojky na trhu – televízie Joj Tatiana Tóthová hovorí, že ich výber titulov veľmi internetová komunita neovplyvňuje. Seriály vraj pre pirátov nemeškajú. „Individuálny záujem úzkej skupiny fanúšikov o nejaký seriál, ak aj hovoríme o stovkách ľudí, pretože viac ich nie je, neznamená, že konkrétny titul má i televízny potenciál,“ povedala Tóthová.
Televízia Joj aj so svojím druhým kanálom Joj Plus pri výbere stavili na „vyrovaný pomer medzi cenou a výkonom“. Markíza a Doma hovoria aj o komerčnom aspekte.
STV si zasa musí dať pozor aj na to, či vysiela dostatok európskej produkcie. Prikazuje jej to zákon. Slovenská televízia však tvrdí, že do akvizičného súboja so súkromnými televíziami sa púšťať nebude.
Ján Glovičko

Beata
Balogová
