SME

Televízie sa o Swayzeho pobili

Práva na filmy s Patrikom Swayzem mali televízie kúpené aj rok pred jeho smrťou.

Film Hriešny tanec, ktorý urobil z Patrika Swayzeho hviezdu, by teraz chcela každá televízia. Licencia to umožní jedinej.Film Hriešny tanec, ktorý urobil z Patrika Swayzeho hviezdu, by teraz chcela každá televízia. Licencia to umožní jedinej. (Zdroj: ČTK)

Komerčné televízie myslia dopredu. Drahé akvizičné filmy a seriály nakupujú aj podľa súkromného života ich tvorcov.

BRATISLAVA. Čas sú peniaze a pre televízie to platí ešte dvojnásobne. Nielenže kalkulujú, čo ponúknu divákom v hlavnom vysielacom čase. Zároveň musia vedieť odhadnúť ten správny moment, kedy nakúpiť zahraničné akvizície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak by napríklad ignorovali správy o vážnej chorobe herca Patrika Swayzeho, len ťažko by mohli iba pár dní po jeho smrti lákať divákov na jeho filmy.

O tom, čo budú diváci sledovať, rozhoduje iba pár ľudí, ktorí sa dajú spočítať na dvoch rukách.

SkryťVypnúť reklamu

odborník na televízne akvizície

Smrť očakávali „Niekedy to vyzerá ako bulvárny hyenizmus, ale vzhľadom na jeho zdravotný stav sa televízie na to pripravili s predstihom. Je to komerčná kalkulácia,“ hovorí odborník na nákup zahraničných akvizícii. V tomto televíznom biznise rozhodujú aj zákulisné informácie, nákupcovia o ňom nemôžu hovoriť verejne, zväčša sa držia v anonymite. Je to preto, že najmä medzi komerčnými televíziami vládne pri nákupoch licencií na vysielanie zo zahraničia veľká rivalita.

Prvá prišla so Swayzem televízia Markíza. Ešte v utorok minulého týždňa, teda jeden deň po jeho smrti, nasadila ľúbostný príbeh Duch. „Vlastníme práva aj na ďalšie tituly, okrem iného aj na kriminálny seriál The Beast, kde sa Patrick Swayze predstavil vo svojej poslednej hereckej úlohe,“ odkázali programové riaditeľky Markízy Martina Lišková a TV Doma Silvia Porubská. Porubská donedávna zabezpečovala pre Markízu práve nákup akvizícií.

SkryťVypnúť reklamu

Boj o najznámejší Swayzeho film Hriešny tanec však vyhrala konkurenčná televízia Joj. Do programu ho zaradila na včerajší večer.

Programový riaditeľ STV Roman Lipták o jednorazovom nákupe Swayzeho filmov neuvažuje, STV aktuálne nemá k dispozícii žiadny z jeho známych filmov.

VIDEO: Patrick Swayze vo filme Hriešny tanec

Rozhoduje sila televízie O zdravotnom stave, škandáloch či výročiach slávnych hercov sa akviziční manažéri dozvedajú cez rôzne zahraničné časopisy. Napríklad veľmi nápomocný pri nákupe licencií na program je magazín Variety venujúci sa filmu a televízii.

„Smerodajné pri nakupovaní sú peniaze, kontakty, pôvod a veľkosť televízie. Markíza je market leader – teda hlavný hráč na trhu. Podobne je to aj v Česku, kde má televízia Nova prednostné práva nákupu a lepšie podmienky ako trhová dvojka Prima,“ hovorí odborník.

SkryťVypnúť reklamu

„Líder má často prednosť vo výbere a dostáva možnosť kúpiť si najnovšie filmy a seriály. Zároveň však platí najviac za licencie.“

Ceny za licencie, ktoré akviziční manažéri nakupujú zväčša na veľtrhoch, sa pohybujú v desiatkach až státisícoch eur.

„V deväťdesiatych rokoch sa platilo ešte v dolároch a štandardná cena za televízne vysielanie bola v každom čase zhruba desaťtisíc dolárov. No za legendárny Titanic platili televízie paušálne 280­tisíc dolárov,“ hovorí jeden z akvizičných manažérov.

Najdrahšie vyjdú kinohity. Veľmi drahí boli napríklad Piráti z Karibiku, ktorých divákom ponúkla STV. Ťahákom bola aj trilógia Pán prsteňov či séria Harry Potter.

Neúspechy priznala iba STV Výsledok pritom nie je nikdy vopred jasný – aj úspešný celovečerný film môže v televízii prepadnúť. Dôležité je pritom jediné – sledovanosť. Ak je výrazne nižšia oproti očakávaniam, televízie dokonca sťahujú i celý seriál. Dopredu musia byť na takúto možnosť pripravené, nakupujú aj do zásoby.

SkryťVypnúť reklamu

„O tom, na čo sa budú diváci na Slovensku pozerať, rozhoduje len minimum ľudí, ktorí by sa dali spočítať na dvoch rukách,“ hovorí odborník na akvizície.

Komerčné Markíza a Joj nechcú prezradiť, kedy sa pri svojom výbere netrafili do vkusu diváka.

Iba STV priznala, že urobili aj chyby. Očakávaný úspech nepriniesli seriály 24 hodín s Kieferom Sutheralandom či Bratia a sestry. Sledoval ich iba zlomok divákov.

Americké filmy a seriály k nám putujú roky

Zahraničnú produkciu u nás často predbehne jej povesť. Tie najobľúbenejšie seriály si diváci sťahujú z internetu skôr, ako dorazia na obrazovku.

BRATISLAVA. S čakaním na premiérové seriály alebo ich nové série sa slovenskí diváci vyrovnávajú svojsky. Poctiví čakajú na slovenské verzie, ale veľká časť seriálových nadšencov sťahuje novinky na webe.

SkryťVypnúť reklamu

Televízie sa spoločne bránia, že za meškanie nemôžu. Prednosť vraj majú televízne stanice v krajine, kde sa seriály nakrúcali.

„Termín predaja určuje majiteľ práv, na väčšinu amerických seriálov sa vzťahuje holdback, teda predaj po konkrétne vymedzenom časovom odstupe,“ vysvetľuje televízia Markíza. Súhlasí aj STV.

Kto zaplatí viac Ako rýchlo sa k nám akvizície dostanú, však závisí aj od ceny, ktorú sú ochotní vysielatelia zaplatiť. Slovenské televízie nechcú platiť za drahé novinky niekoľkonásobne vyššie sumy. Radšej vyčkávajú, aký úspešný je seriál v zahraničí. Aj tu sa odrazila hospodárska kríza, prinútila televízie radikálne škrtať

z nákupov a šetriť.

Slovenské televízie sa zúčastňujú na všetkých dôležitých veľtrhoch ako napríklad v Cannes, Los Angeles alebo na regionálnejšie orientovanom Discop v Budapešti.

SkryťVypnúť reklamu

Piráti smer neurčujú Hovorkyňa komerčnej dvojky na trhu – televízie Joj Tatiana Tóthová hovorí, že ich výber titulov veľmi internetová komunita neovplyvňuje. Seriály vraj pre pirátov nemeškajú. „Individuálny záujem úzkej skupiny fanúšikov o nejaký seriál, ak aj hovoríme o stovkách ľudí, pretože viac ich nie je, neznamená, že konkrétny titul má i televízny potenciál,“ povedala Tóthová.

Televízia Joj aj so svojím druhým kanálom Joj Plus pri výbere stavili na „vyrovaný pomer medzi cenou a výkonom“. Markíza a Doma hovoria aj o komerčnom aspekte.

STV si zasa musí dať pozor aj na to, či vysiela dostatok európskej produkcie. Prikazuje jej to zákon. Slovenská televízia však tvrdí, že do akvizičného súboja so súkromnými televíziami sa púšťať nebude.

SkryťVypnúť reklamu

Ján Glovičko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 148
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 020
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 925
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 931
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 637
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 291
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brankár Ľubomír Belko v zápase DAC Dunajská Streda - MŠK Žilina v 10. kole Niké ligy.

Ktorý mladík je mužom číslo jedna?


Carlo Ancelotti na lavičke Brazílie

Brazília remizovala na pôde Ekvádoru.


TASR
Tyrese Haliburton strieľa víťazný kôš v prvom zápase finále NBA

Vedenia v sérii sa ujala Indiana.


TASR
Róbert Boženík.

Róbert Boženík má síce zmluvu v Boaviste ešte na jeden rok, no už potvrdil, že sa v lete bude sťahovať.


SkryťZatvoriť reklamu