BRATISLAVA. Nízke platy, chýbajúce pomôcky či priveľa vyučovacích hodín. Aj to sú dôvody, pre ktoré na školách chýbajú kvalifikovaní učitelia cudzích jazykov. Prebiehajúce školenia pre pedagógov základných škôl či jazykové rýchlokurzy vraj problém nevyriešia, utrpí údajne kvalita. Vyplynulo to z ankety medzi učiteľmi cudzích jazykov, ktorí dnes získali titul Európsky učiteľ jazykov roka 2009.
Práve cudzie jazyky pritom patria ku kľúčovým predmetom prebiehajúcej školskej reformy, ktorá počíta s výučbou prvého cudzieho jazyka v treťom a druhého cudzieho jazyka v šiestom ročníku; Európska únia presadzuje dva cudzie jazyky okrem materinského už od raného veku. Slovenské školy ponúkajú okrem jazykov národnostných menšín šesť svetových jazykov; najžiadanejšia medzi školákmi je dlhodobo angličtina.
Súkromní firmy platia učiteľom jazykov lepšie
"Pre jazykárov sú pozície v súkromných firmách finančne atraktívnejšie ako výučba na školách," povedala ČTK angličtinárka Eva Radótzyová z rožňavského gymnázia Pavla Jozefa Šafárika. Za výnimočné aktivity pri výučbe získala titul európsky učiteľ jazykov, ktorý udelila národná komisia po piaty raz pätici jazykárov.
Potvrdila to aj ďalšia ocenená angličtinárka Mária Fabuľová z trenčianskeho gymnázia Ľudovíta Štúra. "Treba zlepšiť pozíciu učiteľa, aby sa vyštudovaní jazykári vrátili do škôl," dodala. Priemerný plat učiteľov za prvých šesť mesiacov tohto roka mierne prekročil priemernú mzdu 721,4 eura (21.733 Sk) v hospodárstve; menej zarobili učiteľky materských škôl. Nízke mzdy sú pritom najväčším problémom najmä v Bratislavskom kraji, kde sú vysoké životné náklady.
Jazykárom chýbajú pomôcky
Školenia pre učiteľov základných škôl, ktoré organizuje ministerstvo školstva prostredníctvom vysokých škôl, však nie sú podľa Fabuľovej riešením. "Naháňanie nových jazykárov rekvalifikáciou nestojí za to," tvrdila. Rozdiely medzi žiakmi, ktorých na základnej škole učil kvalifikovaný učiteľ a ktorých rekvalifikant, sú vraj citeľné.
"Kurzy by mali byť intenzívnejšie, skončili začiatkom júna a odvtedy je ticho," priznala vyštudovaná angličtinárka Radótzyová. Budúci jazykári z radov učiteľov musia výučbu zvládnuť za niekoľko semestrov, zaškoliť sa má niekoľko tisíc učiteľov. Okrem výučby pritom podľa médií meškali aj učebnice či notebooky.
Oceneným jazykárom prekážal tiež údajne vysoký počet vyučovacích hodín, ktoré musia týždenne odučiť. "Keď má človek odučiť 28 až 29 hodín týždenne a popri tom vyrábať pomôcky či organizovať mimoškolské aktivity, je to náročné," priblížila situáciu Radótzyová. Jej kolegyňa z Trenčína Fabuľová pripomenula, že učitelia potrebujú čas aj na prácu s novými pomôckami ako sú napríklad interaktívne tabule. Nezriedka však jazykárom chýbajú aj pomôcky. "Zišli by sa nám časopisy v ruštine či zaujímavé materiály, ktorých sme mali v minulosti dostatok," uviedla ocenená ruštinárka Anna Petričková z bardejovskej strednej priemyselnej školy. Mnohé pomôcky si preto učitelia objednávajú za vlastné peniaze alebo vyrábajú vo voľnom čase; angličtinári to vraj majú ľahšie, keďže veľa vecí je na internete.