Bratislava 5. apríla (TASR) - Zblížiť komunitu Rómov a Nerómov a pomôcť vytvárať atmosféru tolerantného spolunažívania je cieľom mediálnej kampane, ktorú na apríl pripravil Sekretariát splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity.
V rámci kampane "Čačipen-Pravda" Slovenská televízia odvysiela 13-dielny seriál Deti vetra o rómskych aktivistoch a dvojminútové šoty o názoroch obyvateľov na Rómov. Splnomocnenkyňa vlády pre rómske komunity Klára Orgovánová dnes ďalej na stretnutí s novinármi informovala, že projekt pri príležitosti Medzinárodného dňa Rómov začína v pondelok 8. apríla a potrvá do konca mesiaca.
Mediálnu kampaň sprevádza séria projektov a podujatí po celom Slovensku. Do 150 rôznych aktivít sa pritom zapojilo takmer 100 mimovládnych a štátnych organizácií. Orgovánová konštatovala, že v posledných rokoch sa v SR vyhrotilo spolunažívanie Rómov a Nerómov. Zámerom kampane je preto prezentovať Rómov v reálnom svetle a predstaviť úspešné projekty, ktoré realizovali rómske i nerómske organizácie v prospech zlepšenia životných, ekonomických, sociálnych i kultúrnych podmienok života Rómov na Slovensku.
V rámci podujatí sa napríklad v Bratislave od 7. apríla do 7. mája uskutoční výstava Rómskej putovnej galérie, na ktorej sa predstaví 21 amatérskych rómskych výtvarníkov. V hlavnom meste vystúpi 19. a 20. apríla Divadlo Romathan z Košíc a 26. a 27. apríla sa tu bude konať hudobný festival Cesty so zameraním na jazz, folk a rom-pop.
Podľa Daniely Šilanovej z občianskeho združenia Jekhetane-spolu, ktoré sa výrazne podieľa na kampani, je nevyhnutnou potrebou odbúravať strach Nerómov z Rómov a naopak. "Sedemsto rokov sa vyvíja história negatívneho vzťahu k Rómom. História omylov, mýtických predstáv, exotiky a strachu z nepoznania. Iba 12 rokov sa vyvíja história odklínania stereotypu," konštatovala.
*hol ir