SME

Akrobat Slota je rarita

Šéf SNS musí byť vo výbornom zdravotnom stave. Lieta na stroji, ktorý používajú najčastejšie bývalí stíhači.

Ján Slota sa rád chváli svojou schopnosťou pilotovať tryskáč.Ján Slota sa rád chváli svojou schopnosťou pilotovať tryskáč. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Lieta na stíhačke L­29 Delfín akrobaciu, má 56 rokov, nadváhu, netají sa, že si pred verejným vystúpením vypije. Ján Slota, predseda SNS, sa podľa obyvateľov jeho rodnej Lietavskej Lúčky so svojimi leteckými kúskami predvádzal dvakrát aj minulý týždeň.

S podobnými strojmi lietajú väčšinou bývalí vojenskí piloti, ktorí letectvo študovali na vysokej škole, prešli náročnými testmi a majú odlietané tisíce hodín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lekárske kontroly

Vidieť 56-ročného amatérskeho pilota pri akrobacii na lietadle určenom pre armádu, ktoré zvládne rýchlosť viac ako 800 kilometrov za hodinu, je veľmi zriedkavým javom nielen na Slovensku. Slota je predsedom koaličnej strany, ktorá sa pasuje so škandálmi. To znamená stresový život.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby mohol lietať, musel prejsť prísnymi zdravotnými testmi. Zdravotnú spôsobilosť pilotov na Slovensku posudzuje jediné zariadenie – Letecká vojenská nemocnica v Košiciach. Pilot, ktorý lieta akrobaciu na takomto stroji, musí mať podľa nemocnice potvrdenie, že má 2. triedu zdravotnej spôsobilosti. Nesmie mať žiadne srdcovo-cievne ani iné vážnejšie ochorenie. Na dôkladnú prehliadku musí chodiť raz ročne.

Video zverejnené na mojevideo.sk v ktorom autor tvrdí, že ide o prelet Jána Slotu.

„Nikdy som nespravil dopravnú nehodu, že by som mal niečo vypité. Lietam na stíhačke L­29 Delfín, akrobaciu. A stále mi tu niekto predhadzuje, ako pijem alebo nepijem,“ sťažoval sa vlani v týždenníku Život Slota. Akrobatické kúsky Slotu pokračujú druhý rok.

SkryťVypnúť reklamu

To, že by nad Lietavskou Lúčkou letel zamávať krídlami iný pilot na ľahko rozpoznateľnom červenom lietadle, nie je veľmi pravdepodobné. Ide o jediné prúdové lietadlo na Slovensku, ktoré sa používa na súkromné lety.

Let za pol platu

Opakované lety Jána Slotu museli stáť tisíce eur. Hoci majiteľ lietadla Alexander Moskalina tvrdí, že lietadlo požičiava zadarmo, šéf SNS zrejme utratil veľa peňazí na pohonné látky.

„Je pravda, že Jano na ňom lieta. Zalietať si na ňom môže, keď si naleje benzín. Sme kamoši, to je normálne, aj autá sa požičiavajú,“ tvrdil podnikateľ Moskalina.

Kliknite pre zväčšenia infografu.

Podľa prepočtov SME by Slota za jediný hodinový let mal minúť len na benzíne 700 až 1000 eur, čo je tretina až polovica mesačného platu poslanca. Za minútu stroj pri akrobacii spotrebuje aj 25 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Lety nad Lietavskou Lúčkou paradoxne zmenšujú šance, že ho parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií potrestá odňatím ročného platu. Poslanec totiž nesmie v súvislosti s funkciou prijímať dary, za čo by mu mohli odňať ročný plat. Pokiaľ preukáže, že platí aspoň benzín, hodnota daru sa tým znižuje.

Za celý minulý rok Slota oficiálne zarobil 28 355 eur, ale v majetkovom priznaní mu pribudlo lietadlo DA-42 Twinstar, ktoré sa ako nové predáva za sumy vyššie než 300-tisíc eur. Šéf SNS tvrdí, že ho kúpil za necelý milión korún (menej ako 33-tisíc eur).

V roku 2008 si navyše k luxusnému Bentley kúpil aj ďalšie auto.

Pilot: Na Delfína treba byť fit

Bývalý štátny tajomník ministerstva obrany JOZEF PIVARČI na prúdových lietadlách nalietal vyše tritisíc hodín. L­29 Delfín pilotoval približne 800 hodín. Riadil aj stroj, s ktorým lieta Ján Slota. Teraz je komerčným pilotom Boeingu 737.

SkryťVypnúť reklamu

Je Delfín náročný na pilotáž?

„Lietadlo je veľmi príjemné a jednoduché na riadenie. Je určené na základný výcvik a má veľmi dobré autostabilné vlastnosti. Jedinou nevýhodou je, že má slabý motor, s čím treba počítať pri akrobacii v malých výškach.“

Je fyzicky náročné robiť akrobaciu s týmto strojom?

„Pri akrobacii je možné dosiahnuť aj preťaženie 7G. To už je hodnota, pri ktorej sa vyžaduje značná fyzická i psychická odolnosť pilota, pretože už pri 5G dochádza k čiastočnej strate videnia. Vtedy sa odkrvuje hlava a prekrvujú dolné končatiny. Pri ďalšom zvyšovaní preťaženia človek stráca vizuálnu kontrolu a preto sa od pilota vyžaduje dobrá fyzická odolnosť.

Lietadlo má len štvorbodové pásy a tak človek občas doslova vypadáva zo sedačky. V lietadle pána Moskalinu nie je vystreľovacie sedadlo, takže by malo mať dosť výrazné obmedzenia nielen povoleného preťaženia, ale aj vyššiu minimálnu výšku, asi tisíc metrov na akrobaciu. Z neho sa totiž nekatapultuje, ale pilot musí z lietadla vyskočiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo musí človek absolvovať, aby mohol samostatne lietať s L­29?

„Na zvládnutie jednoduchej pilotáže, štartov a pristátí veľa netreba. Najskôr treba byť preškolený a preskúšaný z ovládania systémov lietadla. Potom sa absolvujú lety. Priemerne nadanému človeku stačí 15 až 25 štartov a pristátí, aby lietadlo bezpečne ovládal pri jednoduchej pilotáži.“

Akrobacia si určite vyžaduje viac.

„Áno, je potrebné ďalej precvičovať a dokonale zvládnuť jednoduchú pilotáž a potom vykonať lety s prvkami vyššej pilotáže.“

Koľko hodín treba na licenciu na akrobaciu?

„Na zvládnutie základných akrobatických prvkov stačí päť až desať hodín. Nie je to však dostatočné na predvádzanie lietadla na verejnosti, na leteckých dňoch.“

Čo to stojí?

„Tona paliva stojí okolo 700 eur. O ostatných nákladoch sa musíte porozprávať s majiteľom lietadla.“

SkryťVypnúť reklamu

Delfín spotrebuje okolo 800 kilogramov za hodinu.

„Pri akrobacii spotrebuje približne 25 litrov za minútu, teda za hodinu aj okolo 1500 litrov. A to je len palivo.“

Ako na tom musí byť človek zdravotne, aby mohol lietať akrobaciu s Delfínom?

„Zdravý človek by to mal zvládnuť. Ale pri preťažení 8G krv váži rovnako ako ortuť. S tým všetkým musia lekári, keď niekomu dávajú posudok, počítať. Pri zápornom preťažení zasa človek nevidí farebne, ale iba červeno. Pri menej odolných jedincoch môže dôjsť k prasknutiu cievky a výronu krvi do očí či do mozgu.“

Človek, ktorý má problémy s tlakom a so srdcom, môže pri akrobacii skolabovať?

„Samozrejme. Preto sa za pilotov vyberali ľudia po veľkom množstve rôznych testov. Teraz je to oveľa benevolentnejšie. Podľa tvrdých noriem sa vyberajú už iba vojenskí piloti. U civilných pilotov sú zdravotné kritériá veľmi slabé.“

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku je imatrikulovaný jeden Delfín, v Česku dva. Kto s nimi lieta?

„Sú to väčšinou len bývalí vojenskí piloti, ktorí však lietajú pre tých, ktorí si to môžu dovoliť zaplatiť, pretože oni sami na to nemajú prostriedky. Tých, ktorí na to majú, je veľmi málo.“

knm

Z lietadla do politiky a naopak

BRATISLAVA. Ján Slota sa najprv presadil v politike a potom si mohol dopriať svoju vášeň, lietať na lietadlách. Pilotovanie lietadiel politikmi poznajú aj v Spojených štátoch. Tam je postup často opačný. Z vojakov nasadených v lietadlách do bojových akcií sa stávajú špičkoví politici, ktorí majú vďaka kariére v armáde vysoký kredit.

Leteckou hviezdou politiky je porazený republikánsky kandidát na prezidenta John McCain, ktorého počas vojny vo Vietname pri bombardovaní Hanoja zostrelili a on sa dostal na päť rokov do zajatia, kde ho aj mučili. Arizonský senátor bol pilotom námorných síl, denník Los Angeles Times však vlani upozornil, že často chybujúcim.

SkryťVypnúť reklamu

George W. Bush v kokpite ako letec gardy. FOTO – ARCHÍV ČTK/AP

Počas leteckej kariéry mal tri nehody, v roku 1961 sa vraj zabával s lietadlom Skyraider nad južným Španielskom a vletel do elektrického vedenia, čím spôsobil výpadok v oblasti. Správa dodáva, že v roku 1965 sa McCain vo Virgínii zrútil s cvičným strojom T-2.

Bývalý prezident George Bush starší (v rokoch 1989 až 1993) je ďalším príkladom pilota úspešného aj v politike. Tento rok oslávil svoje 85. narodeniny zoskokom s padákom.

Oslavy okrúhlych narodenín si takto zopakoval už niekoľkokrát, pripomína si tak aj jeden z najdramatickejších chvíľ života, keď počas druhej svetovej vojny musel v roku 1944 s padákom vyskočiť z horiaceho bombardéra po zásahu japonskej protilietadlovej paľby.

SkryťVypnúť reklamu

Dvaja členovia posádky zahynuli, Busha zachránila ponorka. Dovedna absolvoval 58 bojových letov. Pilotom vojenských lietadiel F-102 v texaskej Národnej leteckej garde bol aj jeho syn a ďalší prezident George W. Bush. Službou v garde sa vyhol vojne vo Vietname, čo mu pred prezidentskými voľbami v roku 2004 vyčítali.

mch, tasr

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 741
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 916
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 352
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 839
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 806
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 454
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu