Akrobat Slota je rarita

Šéf SNS musí byť vo výbornom zdravotnom stave. Lieta na stroji, ktorý používajú najčastejšie bývalí stíhači.

Ján Slota sa rád chváli svojou schopnosťou pilotovať tryskáč.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Lieta na stíhačke L­29 Delfín akrobaciu, má 56 rokov, nadváhu, netají sa, že si pred verejným vystúpením vypije. Ján Slota, predseda SNS, sa podľa obyvateľov jeho rodnej Lietavskej Lúčky so svojimi leteckými kúskami predvádzal dvakrát aj minulý týždeň.

S podobnými strojmi lietajú väčšinou bývalí vojenskí piloti, ktorí letectvo študovali na vysokej škole, prešli náročnými testmi a majú odlietané tisíce hodín.

Lekárske kontroly

Vidieť 56-ročného amatérskeho pilota pri akrobacii na lietadle určenom pre armádu, ktoré zvládne rýchlosť viac ako 800 kilometrov za hodinu, je veľmi zriedkavým javom nielen na Slovensku. Slota je predsedom koaličnej strany, ktorá sa pasuje so škandálmi. To znamená stresový život.

Na to, aby mohol lietať, musel prejsť prísnymi zdravotnými testmi. Zdravotnú spôsobilosť pilotov na Slovensku posudzuje jediné zariadenie – Letecká vojenská nemocnica v Košiciach. Pilot, ktorý lieta akrobaciu na takomto stroji, musí mať podľa nemocnice potvrdenie, že má 2. triedu zdravotnej spôsobilosti. Nesmie mať žiadne srdcovo-cievne ani iné vážnejšie ochorenie. Na dôkladnú prehliadku musí chodiť raz ročne.

Video zverejnené na mojevideo.sk v ktorom autor tvrdí, že ide o prelet Jána Slotu.

„Nikdy som nespravil dopravnú nehodu, že by som mal niečo vypité. Lietam na stíhačke L­29 Delfín, akrobaciu. A stále mi tu niekto predhadzuje, ako pijem alebo nepijem,“ sťažoval sa vlani v týždenníku Život Slota. Akrobatické kúsky Slotu pokračujú druhý rok.

To, že by nad Lietavskou Lúčkou letel zamávať krídlami iný pilot na ľahko rozpoznateľnom červenom lietadle, nie je veľmi pravdepodobné. Ide o jediné prúdové lietadlo na Slovensku, ktoré sa používa na súkromné lety.

Let za pol platu

Opakované lety Jána Slotu museli stáť tisíce eur. Hoci majiteľ lietadla Alexander Moskalina tvrdí, že lietadlo požičiava zadarmo, šéf SNS zrejme utratil veľa peňazí na pohonné látky.

„Je pravda, že Jano na ňom lieta. Zalietať si na ňom môže, keď si naleje benzín. Sme kamoši, to je normálne, aj autá sa požičiavajú,“ tvrdil podnikateľ Moskalina.

small.jpg

Kliknite pre zväčšenia infografu.

Podľa prepočtov SME by Slota za jediný hodinový let mal minúť len na benzíne 700 až 1000 eur, čo je tretina až polovica mesačného platu poslanca. Za minútu stroj pri akrobacii spotrebuje aj 25 litrov.

Lety nad Lietavskou Lúčkou paradoxne zmenšujú šance, že ho parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií potrestá odňatím ročného platu. Poslanec totiž nesmie v súvislosti s funkciou prijímať dary, za čo by mu mohli odňať ročný plat. Pokiaľ preukáže, že platí aspoň benzín, hodnota daru sa tým znižuje.

Za celý minulý rok Slota oficiálne zarobil 28 355 eur, ale v majetkovom priznaní mu pribudlo lietadlo DA-42 Twinstar, ktoré sa ako nové predáva za sumy vyššie než 300-tisíc eur. Šéf SNS tvrdí, že ho kúpil za necelý milión korún (menej ako 33-tisíc eur).

V roku 2008 si navyše k luxusnému Bentley kúpil aj ďalšie auto.

Pilot: Na Delfína treba byť fit

piv.jpgBývalý štátny tajomník ministerstva obrany JOZEF PIVARČI na prúdových lietadlách nalietal vyše tritisíc hodín. L­29 Delfín pilotoval približne 800 hodín. Riadil aj stroj, s ktorým lieta Ján Slota. Teraz je komerčným pilotom Boeingu 737.

Je Delfín náročný na pilotáž?
„Lietadlo je veľmi príjemné a jednoduché na riadenie. Je určené na základný výcvik a má veľmi dobré autostabilné vlastnosti. Jedinou nevýhodou je, že má slabý motor, s čím treba počítať pri akrobacii v malých výškach.“

Je fyzicky náročné robiť akrobaciu s týmto strojom?
„Pri akrobacii je možné dosiahnuť aj preťaženie 7G. To už je hodnota, pri ktorej sa vyžaduje značná fyzická i psychická odolnosť pilota, pretože už pri 5G dochádza k čiastočnej strate videnia. Vtedy sa odkrvuje hlava a prekrvujú dolné končatiny. Pri ďalšom zvyšovaní preťaženia človek stráca vizuálnu kontrolu a preto sa od pilota vyžaduje dobrá fyzická odolnosť.

Lietadlo má len štvorbodové pásy a tak človek občas doslova vypadáva zo sedačky. V lietadle pána Moskalinu nie je vystreľovacie sedadlo, takže by malo mať dosť výrazné obmedzenia nielen povoleného preťaženia, ale aj vyššiu minimálnu výšku, asi tisíc metrov na akrobaciu. Z neho sa totiž nekatapultuje, ale pilot musí z lietadla vyskočiť.“

Čo musí človek absolvovať, aby mohol samostatne lietať s L­29?
„Na zvládnutie jednoduchej pilotáže, štartov a pristátí veľa netreba. Najskôr treba byť preškolený a preskúšaný z ovládania systémov lietadla. Potom sa absolvujú lety. Priemerne nadanému človeku stačí 15 až 25 štartov a pristátí, aby lietadlo bezpečne ovládal pri jednoduchej pilotáži.“

Akrobacia si určite vyžaduje viac.
„Áno, je potrebné ďalej precvičovať a dokonale zvládnuť jednoduchú pilotáž a potom vykonať lety s prvkami vyššej pilotáže.“

Koľko hodín treba na licenciu na akrobaciu?
„Na zvládnutie základných akrobatických prvkov stačí päť až desať hodín. Nie je to však dostatočné na predvádzanie lietadla na verejnosti, na leteckých dňoch.“

Čo to stojí?
„Tona paliva stojí okolo 700 eur. O ostatných nákladoch sa musíte porozprávať s majiteľom lietadla.“

Delfín spotrebuje okolo 800 kilogramov za hodinu.
„Pri akrobacii spotrebuje približne 25 litrov za minútu, teda za hodinu aj okolo 1500 litrov. A to je len palivo.“

Ako na tom musí byť človek zdravotne, aby mohol lietať akrobaciu s Delfínom?
„Zdravý človek by to mal zvládnuť. Ale pri preťažení 8G krv váži rovnako ako ortuť. S tým všetkým musia lekári, keď niekomu dávajú posudok, počítať. Pri zápornom preťažení zasa človek nevidí farebne, ale iba červeno. Pri menej odolných jedincoch môže dôjsť k prasknutiu cievky a výronu krvi do očí či do mozgu.“

Človek, ktorý má problémy s tlakom a so srdcom, môže pri akrobacii skolabovať?
„Samozrejme. Preto sa za pilotov vyberali ľudia po veľkom množstve rôznych testov. Teraz je to oveľa benevolentnejšie. Podľa tvrdých noriem sa vyberajú už iba vojenskí piloti. U civilných pilotov sú zdravotné kritériá veľmi slabé.“

Na Slovensku je imatrikulovaný jeden Delfín, v Česku dva. Kto s nimi lieta?
„Sú to väčšinou len bývalí vojenskí piloti, ktorí však lietajú pre tých, ktorí si to môžu dovoliť zaplatiť, pretože oni sami na to nemajú prostriedky. Tých, ktorí na to majú, je veľmi málo.“

knm
Z lietadla do politiky a naopak

BRATISLAVA. Ján Slota sa najprv presadil v politike a potom si mohol dopriať svoju vášeň, lietať na lietadlách. Pilotovanie lietadiel politikmi poznajú aj v Spojených štátoch. Tam je postup často opačný. Z vojakov nasadených v lietadlách do bojových akcií sa stávajú špičkoví politici, ktorí majú vďaka kariére v armáde vysoký kredit.

Leteckou hviezdou politiky je porazený republikánsky kandidát na prezidenta John McCain, ktorého počas vojny vo Vietname pri bombardovaní Hanoja zostrelili a on sa dostal na päť rokov do zajatia, kde ho aj mučili. Arizonský senátor bol pilotom námorných síl, denník Los Angeles Times však vlani upozornil, že často chybujúcim.

b.jpg

George W. Bush v kokpite ako letec gardy. FOTO – ARCHÍV ČTK/AP

Počas leteckej kariéry mal tri nehody, v roku 1961 sa vraj zabával s lietadlom Skyraider nad južným Španielskom a vletel do elektrického vedenia, čím spôsobil výpadok v oblasti. Správa dodáva, že v roku 1965 sa McCain vo Virgínii zrútil s cvičným strojom T-2.

Bývalý prezident George Bush starší (v rokoch 1989 až 1993) je ďalším príkladom pilota úspešného aj v politike. Tento rok oslávil svoje 85. narodeniny zoskokom s padákom.

Oslavy okrúhlych narodenín si takto zopakoval už niekoľkokrát, pripomína si tak aj jeden z najdramatickejších chvíľ života, keď počas druhej svetovej vojny musel v roku 1944 s padákom vyskočiť z horiaceho bombardéra po zásahu japonskej protilietadlovej paľby.

Dvaja členovia posádky zahynuli, Busha zachránila ponorka. Dovedna absolvoval 58 bojových letov. Pilotom vojenských lietadiel F-102 v texaskej Národnej leteckej garde bol aj jeho syn a ďalší prezident George W. Bush. Službou v garde sa vyhol vojne vo Vietname, čo mu pred prezidentskými voľbami v roku 2004 vyčítali.

mch, tasr

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 732
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 040
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 109
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 994
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 724
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 543
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 210
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 963
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 815
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 023

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.

Mihál odchádza z SaS: Sulík ťahá stranu mimo liberálnych vôd (rozhovor)

Poslanecký mandát nevrátim, nechcem sklamať voličov, tvrdí Jozef Mihál.

Minister Richter prijal veľvyslanca Srbska na Slovensku

Dôvodom boli medializované informácie o zamestnávaní srbských pracovníkov bez pracovnej zmluvy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop