Je archeológ a historik, stal sa dočasným ministrom životného prostredia. DUŠAN ČAPLOVIČ (Smer) zistil, že po SNS zostalo veľa nezrovnalostí a nevylučuje trestné oznámenia.
Viete, kto je za firmou Interblue Group?
Rezort rokuje len s pani konateľkou Lütkenovou, ktorá je vo Švajčiarsku, ostatné osoby za touto firmou nepoznám.
Nezaujíma vás, kto je za tým v skutočnosti?
Treba rozlúsknuť celý tento príbeh. Mám na to ľudí z úradu vlády - konkrétne z odboru kontroly a boja proti korupcii. Veci skúma aj generálny prokurátor. Na základe toho, čo zistia, budem konať aj ja.
Existuje niekto, kto pátra, kto je za tým?
O tom vás podrobne informovať nemôžem, dúfam že to chápete. Pre mňa sú dôležité zistenia, aby sme čo najlepšie vyšli z týchto rokovaní a prípad uzavreli.
Odkedy sa tým odbor boja proti korupcii zaoberá?
Od septembra, keď som nastúpil, požiadal som, aby odbor túto problematiku začal riešiť a aby zhromaždili podklady súvisiace s predajom emisií.
Ako sú k tomu kompetenčne vybavení?
Sú osobitným útvarom, ktorý veci analyzuje a sumarizuje. Rozhodnutie budem následne na to musieť urobiť ja.
Kompetencie orgánov činných v trestnom konaní však nemajú.
Tieto orgány však budú konať až vtedy, keď zistíme isté veci, nezrovnalosti.
Takže existuje niekto, kto sa snaží vypátrať, kto sa na predaji obohatil?
Áno. Predovšetkým však chceme zistiť, akým spôsobom sa pristúpilo k riešeniu zmluvy, čo bolo jej príčinou. My poznáme len dôsledky, ale musíme poznať príčiny.
Opozícia tvrdí, že sa na tom nabalili nielen ľudia blízki Slotovi, ale aj Smeru. Viete to vylúčiť?
Vylučujem, že by mal Smer s touto kauzou čokoľvek spoločné. Dnes ešte nemôžem povedať, kto a či sa na tom nabalil. Odmietam totiž povrchné zisťovania a prázdne konštatovania, ktoré používa opozícia.
Kto rokuje s konateľkou pani Lütkenovou? Vy ste sa s ňou už stretli?
Zatiaľ som sa s ňou nestretol, komunikujem písomnou formou. Rokovať s ňou som poveril štátneho tajomníka Šebeka.
Takže ste len v písomnom kontakte?
Zatiaľ treba veci vynegociovať. Na základe toho sa s ňou stretne pán Šebek.
Uvedomujete si, že Interblu Group ešte Slovensku dlhuje 15-miliónov eur?
Áno, a to je otázka, ktorú chceme dotiahnuť do úspešného konca. To sú tie takzvané zelené projekty.
Máte pocit, že je tam vôľa dohodnúť sa?
Myslím, že je.
A cítite ochotu z druhej strany? Pri rušení dohody s Xilandom bolo cítiť, že máte väčší ťah na bránku.
Je tu rozdiel. Zmluva s Xilandom bola na 99 rokov - čo je vlastne skrytá privatizácia. V tomto prípade sme mali materiály, ktoré jasne povedali, že zmluva bola v rozpore s dobrými mravmi.
Vráťme sa ešte k Interblue a pátraniu po tom, kto je za ním.
Nie som vyšetrovací orgán. Som politik a musím si zachovávať istý odstup. Na to tu máme políciu, prokuratúru i súdnictvo.
Vy ako politik môžete urobiť to, že keď sa dozviete, kto je v skutočnosti za tým, zverejníte to. Urobíte to?
Určite áno, ale najprv musíme veci dotiahnuť do podoby, aby informácie boli nespochybniteľné a podložené.
Keď ste zrušili tú opciu, koľko miliónov ton emisných kreditov ste tým uvoľnili a sú k dispozícii na predaj?
Neviem povedať presné čísla. Čísla musíme sumarizovať, pretože boli pridelené jednotlivým podnikom. Keď pôjdeme cestou realizácie zelených projektov - teda cez znižovanie emisií - jednotlivé subjekty budú chcieť uvoľňovať limity a v tomto zmysle hovoríme aj o opcii.
Vychádzali z odhadov, že emisií AAU sme mohli mať na predaj okolo 35 miliónov ton.
Priorita priorít je, aby 35 miliónov tón, ktoré mala zazmluvnené Interblue Group, aby tie sme mohli obchodovať v reálnych cenách budúceho roku. Najideálnejšie by však bolo, aby od toho odstúpili.
Aký zvyšný objem emisií sa vzťahuje na opciu, a teda ich môžete predať? Lebo ten môžete hneď predať.
Pozrite sa. Dal som si niektoré veci rozanalyzovať. A je čoraz menej špičkových ľudí, ktorí sa zaoberajú emisiami. Mali sme špičkovú odborníčku - pani Fischerovú - ktorá odišla pracovať do Českej republiky. Česi boli v tých predajoch úspešní, pretože predovšetkým rokujú s jednotlivými štátmi a nimi poverenými spoločnosťami. Chcel by som ísť touto cestou. Do konca tohto roku už nebudeme schopní nič predať. Máme tam záväzok - Interblue od nás žiada osem miliónov ton. To odmietame a rokujeme o tom, aby sme mohli predávať za trhové ceny.
Takže neviete, koľko je ten zvyšok?
Ten vám neviem presne povedať. Musíme to veľmi zložitým spôsobom sumarizovať, prepočítavať a ak budeme vedieť predať emisie aj v budúcom roku, budeme ich predávať tak, aby sme boli čo najúspešnejší z hľadiska dohodnutých cien.
Vyhýbate sa hodnoteniu, že na tom štát prerobil, alebo že sa na tom niekto nabalil. Povedali ste, že chcete predávať emisie v priemere okolo 10 eur za tonu. Nepriznávate tým, že mali novinári pravdu, keď písali o tom, že štát prerobil?
Hovorím o roku 2009. Neviem, aká bola situácia v roku 2008.
Teraz je kríza, a tak všetko nasleduje tomu, že sú dnešné ceny nižšie než minulý rok.
Aj to prehodnocujeme, aj to je vecou zisťovania úradu vlády. Je tu aj vyšetrovanie Generálnej prokuratúry, a keď tieto informácie dostanem, môžem hovoriť, robiť závery. Zatiaľ som si dal pre túto tému komunikačné embargo. Viem však o tom, že v súčasnosti sa môžeme pohybovať okolo sumy desiatich eur.
Je dobré, že premiér celú transakciu obhajoval a hovoril, že mu máme dať dôkaz? A vy už teraz hovoríte o úplne inej cene, než za akú sa to predalo.
Cena, o ktorej hovorím, má hodnotu roku 2009.
Minulý rok to nebolo nižšie.
Nepredbiehajme. Poslancom i verejnosti predstavím správu, ktorá sa pripravuje, a tam sa povie aj o tom, akým spôsobom bola vláda informovaná, ako sa stalo to, že sme v prvej várke informácií boli ministrom Chrbetom zavedení, že nás otvorene povedané oklamal, a preto sme za jeho riešenie zahlasovali.
Oklamal vtedy vládu?
Počas rokovania vlády boli povedané veci, ktoré neboli pravdivé, dostali sme nepresné informácie.
Vy ste boli na vláde 8. októbra, keď to vláda schvaľovala?
Bol a na základe toho si dávam preveriť údaje, ktoré odzneli na vláde, s tým, aká je realita.
Teraz hovoríte, že nás niekto klamal. Bola dobrá taktika, že ste natvrdo hovorili, že je to v poriadku? Lebo tak to premiér hovoril.
Nechcem sa vracať do doby, keď som za rezort nemal zodpovednosť. Dôležité je, aby poslanci dostali objektívnu a pravdivú správu o obchode s emisiami. A aj novinári by mali pochopiť, že ak chceme uspieť pri odhalení faktov, vyriešení kauzy v prospech spoločnosti, nemôžeme hurá systémom vykričať našu taktiku, zistené fakty.
Máte aspoň náznaky, že tie nitky sa ťahajú smerom na SNS a Slotu?
Nebudem hovoriť o žiadnych náznakoch či nitkách. Hľadám vyslovene racionálne riešenia. Aby sa časť emisií, ktorú máme k dispozícii predala za trhovú cenu.
V článku, ktorý ste poslali do SME, ste boli veľmi prísny a striktný k tomu, čo sa dialo na ministerstve. Napísali ste, že sa tam pracovalo pod tlakom lobistov, rôznych lokálnych záujmov.
A ministerstvo nakoniec stratilo kredit. Za tým si stojím.
Čo ste tam vlastne našli?
Predovšetkým to, že na rôznych pozíciách, ktoré boli obsadené predchádzajúcim vedením, nerobili profesionáli.
Boli tam bývalí vojaci, ľudia zo spravodajských služieb.
Neboli to profesionáli, ale ľudia, ktorí sa na funkciách zabiehali. Nechal som vypracovať audit a na základe poznatkov som zmenil celú štruktúru ministerstva.
Kto robil tie audity?
Renomované organizácie.
Niekto zvonka?
Určite. Sú to špičkové organizácie v tejto oblasti. Zistili sme, že sa na rezorte konalo neodborne, v mnohých oblastiach - najmä v oblasti verejného obstarávania - neprofesionálne. Na základe toho som vyvodil aj personálne zmeny. Odvolal som človeka zodpovedného za obstarávania, pána Adamíka. Ak sa zistia ďalšie nedostatky, nemám problém podať aj trestné oznámenie.
Bol tam klientelizmus alebo podozrenia z korupcie?
Nepredchádzajme všetky zistenia.
Ale klíma tam taká bola.
Áno bola. Klíma, ktorá vznikla, vytlačila profesionálov do úzadia. Viacerých kvalitných ľudí som vytiahol do pozícií, aby mohli kvalitne pracovať. Po týždni som zmenil štruktúru ministerstva.
Nerobíte to teraz tak, že tam dávate ľudí zo Smeru?
Vôbec nie, na stranícke dresy sa nepozerám. Ministerstvo musí byť postavené na odbornosti a kvalite ľudského kapitálu. Nemôže sa stať, aby som povýšil osobné a niekedy aj stranícke záujmy nad verejný záujem, záujem rezortu.
Môžeme usudzovať, že to, čo ste našli na ministerstve životného prostredia, by sme našli aj na ministerstve výstavby.
Ministerstvo výstavby nekomentujem, lebo jeho fungovanie nepoznám.
Môžeme z toho odvodzovať, že mechanizmy sú tam podobné.
To je váš úsudok.
Nemyslíte si, že strata kreditu, ktorú Smer zažíva, nie je priveľkou cenou za to, že máte vo vláde SNS?
Strany neposudzujem podľa toho, že zlyhajú jednotlivci. Je pravdou, že v SNS viacerí jednotlivci zlyhali. Konkrétne aj v rezorte životného prostredia. Preto premiér Robert Fico pristúpil k radikálnemu kroku, ktorý sa, čo sa týka koaličných parterov, na slovenskej politickej scéne ešte neodohral. Myslím, že to bolo správne rozhodnutie.
Keď sa pozeráte na toto ministerstvo, nie je vám ľúto, že ste išli do koalície s SNS? Veď majú škandál za škandálom.
Je mi ľúto, že som bol kedysi mladý a teraz už nie som. Urobil som niekoľko chýb.
Aj osobne Ján Slota má niekoľko vecí, ktoré nevie vyjasniť. Lieta na prúdovom lietadle, využíva majetky.
To je vzťah politika k verejnosti a otázka na parlamentný výbor. Nech si to vyjasní.
Vám osobne ako vicepremiérovi neprekáža, že predseda koaličnej strany si žije nad pomery človeka s poslaneckým platom?
Prekáža mi, ak akýkoľvek verejný činiteľ tápe vo svojich majetkových priznaniach.
Vy ste s ním v koalícii.
Politik, či už je v koalícii, alebo v opozícii, by sa mal správať mravne a mal by mať isté štandardy. Vždy som v týchto otázkach zastával kritický postoj, aj čo sa týka koaličného partnera.
Slota svieti.
Svieti v inej oblasti, inými faktami. Neprislúcha mi súdiť ho, to môžu robiť jeho voliči.
Po skúsenostiach s SNS a ich rezortmi chcete ísť s nimi aj ďalej?
SNS je štandardná strana, nemá stanovy a ani program v rozpore so zákonom. Takéto národné strany fungujú aj v zahraničí. Dokonca v Írsku bola takáto národná strana vedená pánom Ahernom dlhé roky hlavnou vládnucou stranou.
Ahern nezarábal 750 000 korún a zároveň nejazdil na súkromnom Bentley a nevlastnil lietadlo.
V jednotlivostiach sú zlyhania aj v iných politických stranách. Povedal som už, že ich odsudzujem, ale nemôžem za to kolektívne obviňovať stranu a povedať, že SNS je pre jej dnešného predsedu štandardná.
Na jej čele by ste asi videli iného predsedu.
Moje želanie môže byť všelijaké, ale nemá žiadny vplyv na to, koho si na čelo strany zvolí členská základňa SNS.
Ste člen najužšieho vedenia Smeru. Budete v roku 2010 za to, aby Smer išiel opäť do koalície so SNS?
Bol som jeden z tých, ktorí sme presadzovali koalíciu so SNS. Teraz si však počkám na volebný program jednotlivých strán, na to, ako v súťaží rozhodne volič. Strany dostanú mandát a my budem vychádzať z programov a rešpektovania našich priorít.
Ste dočasný minister životného prostredia. Budete ním až do volieb?
Pevne verím, že budem dočasný minister, tak som preberal aj mandát od hlavy štátu.
Takže Smer niekoho na toto miesto hľadá?
Bolo povedané, že vedieme konzultácie s osobami, ktoré sú v tejto oblasti doma, rezort potrebuje na svoje čelo odborníka, nie straníckeho nominanta.
Keď tak kladiete akcent na etickú a mravnú stránku politiky, musíte v politike veľmi trpieť.
Áno. V politike som bol rozčarovaný, aj keď bola pri moci SDKÚ.
Takže trpíte nepretržite.
Keď to beriem ako profesionál, ako človek, ktorý prišiel s akademického prostredia, považujem tieto etické hodnoty za prioritné. Pri niektorých zlyhaniach sa stáva, že je človek rozčarovaný.

Beata
Balogová
