BRATISLAVA. Mediálny analytik Miloš Čermák tvrdí, že sme vo fáze, keď sa akýkoľvek marketing vrátane politického bez Facebooku neobíde. „Prirovnal by som to k polovici deväťdesiatych rokov, keď si všetci zriaďovali webové stránky. Väčšina netušila, na čo je to dobré, ale šla do toho, lebo to už všetci majú. Podobne je to s Facebookom," povedal Čermák.
Čo je Facebook? Systém, ktorý slúži na vytváranie rôznych sociálnych sietí. Každý používateľ si tvorí svoju sieť sám na základe vlastného výberu priateľov. Prostredníctvom Facebooku tak môžu následne skupiny osôb (spolužiaci, kamaráti, fanúšikovia politikov alebo hocikoho a hocičoho iného) komunikovať, diskutovať spolu o svojich komentároch, fotografiách alebo videách. Ešte rýchlejší, ale zatiaľ nie taký rozšírený je Twitter. Je stručnejší a slúži podobne ako Facebook na komunikáciu skupín ľudí.
Dôležití politici na Slovensku tento fenomén ešte nepochopili. Konto na Facebooku nemá ani jeden predseda parlamentnej politickej strany. Vzácne výnimky tvoria jednotliví poslanci.
Svoj potenciál na Facebooku doslova zahodila podpredsedníčka SDKÚ Iveta Radičová. Pred prezidentskými voľbami sa Facebookom mohla pýšiť, od júla naň však nenapísala ani jednu vetu. Mala pri tom na politika rekordných viac ako päťtisíc priateľov. Tí Radičovej dodnes píšu, prečo sa na Facebook nevráti.
Mladých inde nezastihnú „Generáciu Y už nikde inde nezastihnú," hovorí o fenoméne Facebook šéfka reklamnej agentúry Simona Bubánová. Ukazujú to ich najnovšie prieskumy. Ide o generáciu od 12 do 25 rokov. Tvorí ju asi 900tisíc ľudí. Na Facebooku je dokopy asi 800tisíc ľudí, z toho 450tisíc je v tejto vekovej kategórii.
Nepozerajú televízor, nepočúvajú rádio, nečítajú tlačené noviny, sú len na internete. Prieskum ukázal, že jediné, čo pozerajú, je SuperStar, ale aj to s otvoreným notebookom. Sú jedinou diváckou skupinou, ktorá si cez SuperStar nepozrie ani jednu reklamu a cez prestávku odchádzajú k počítaču.
„Nedá sa s nimi inak spojiť, politici si na to budú musieť zvyknúť," hovorí Bubánová.
Najmä staršia generácia politikov môže mať s Facebookom problém, čo súvisí aj s tým, že väčšinu života internet nepoužívali a nie sú počítačovo zruční. „Mali by to prekonať," hovorí Bubánová.
V Česku sú na Facebooku podľa Čermáka najďalej politici opozičnej ľavicovej ČSSD. Facebooku úplne podľahol podpredseda ČSSD Zdeňek Škromach. Na Facebooku žije celý deň, svojim fanúšikom dáva dobré ráno aj dobrú noc.
Na Slovensku je to naopak, najďalej sú poslanci pravicovej SDKÚ. Niektorí z nich majú Facebook na slušnej úrovni. Napríklad Pavol Frešo, Jarmila Tkáčová alebo Martin Fedor.
Píšu naň o svojich politických aktivitách, názoroch, zverejňujú fotografie alebo svoju obľúbenú hudbu.
Ako prví vo všeobecnosti pochopili dôležitosť Facebooku europoslanci. Monika Flašíková-Beňová zo Smeru má Facebook od marca. Hovorí, že nemala na výber. V Bruseli poslanci Facebook používajú bežne. Podľa nej jej socialistická frakcia diskutuje na Facebooku o dôležitých politických otázkach.
Zo Smeru má Facebook aj podpredseda vlády Dušan Čaplovič. Podľa neho je to moderný a dynamický spôsob komunikácie. Spravuje si ho sám, ale vidno, že sa mu veľmi nevenuje. Aj Čaplovič priznáva, že nemá čas a chcel by ho viac.
Ďalší podpredseda Smeru Robert Kaliňák si Facebook založil, ale veľmi mu to nejde. „Potrebujem asistenciu a predsa som skôr človek osobného kontaktu, hovorí Kaliňák.
Chcete sa pripojiť na Facebooku ku skupine fanúšikov SME? Kliknite
Z KDH majú Facebook napríklad Daniel Lipšic, Jana Žitňanská, Pavol Abrhan a nedávno si ho založil aj bývalý predseda KDH Pavol Hrušovský.
Radičová: Nestíham
„Robím to, čo fyzicky stíham," vysvetľuje Iveta Radičová, prečo už od leta nebola na Facebooku.
Počas prezidentskej kampane ju vozili autom a na Facebooku bola prostredníctvom notebooku, keď sa presúvala z mesta do mesta. Teraz podľa jej slov šoféruje sama a nemá už na to čas. Denne jej príde 70 emailov, ktoré sa snaží vybaviť, raz za dva týždne aktualizuje svoju webovú stránku. Keď bude mať viac času, chce sa Facebooku znova venovať.
Dzurinda nestíha, Fico nechce, Figeľ uvažuje
Strany hovoria, že o Facebooku diskutujú a niektorí predsedovia si ho možno založia.
BRATISLAVA. Politici si na Facebook spomínajú hlavne pred voľbami, vidno to aj teraz pred voľbami do vyšších územných celkov. Viac kandidátov na župana je na Facebooku denne.
Americký prezident Barack Obama vyhral voľby aj pomocou Facebooku, slovenskí predsedovia parlamentných strán ho zatiaľ nemajú. Väčšina z nich používa maximálne email. Predseda SMK Pál Csáky ako jediný používa aj program na chatovanie skype.
Premiér Robert Fico podľa jeho okolia nemá na Facebook čas. Je však prvým predsedom strany, ktorý začal nakrúcať videoblog. Odborníci na marketing oceňujú aj to. Aj viacerí svetoví politici majú videoblog.
Na Facebook nemá čas ani predseda SDKÚ Mikuláš Dzurinda, aj keď podľa hovorcu Martina Maťka uznáva, že ide o moderný komunikačný nástroj.
SDKÚ má facebook ako strana a sú zaregistrovaní aj na Twitteri. Predseda KDH Ján Figeľ podľa hovorcu Martina Krajčoviča o založení Facebooku uvažuje. „Ako strana tam chceme pôsobiť aktívnejšie," tvrdí aj Krajčovič.
O Facebooku diskutujú aj v SMK. „Touto otázkou sa budeme zaoberať komplexnejšie až po regionálnych voľbách," povedala hovorkyňa strany Eva Dunajská.
Živo sa o Facebooku diskutuje aj v SNS. „Nie je vylúčené, že niektorí z našich predstaviteľov sa na ňom v blízkej budúcnosti objavia. Predseda o tom zatiaľ neuvažuje," povedala o Jánovi Slotovi hovorkyňa Jana Benková. HZDS sa rovnako Facebooku vyhýba.
Rýchlejší ako Facebook je v komunikácii Twitter. Britský minister zahraničných vecí cez neho nedávno poprel informácie britských médií, že sa má stať ministrom zahraničia Európskej únie.
„O post sa neuchádzam. Som ministrom zahraničia, a teda plne obsadený, ďakujem," napísal na Twitter Miliband.

Beata
Balogová
