SME

Pred 60 rokmi dokončili legendárny komunistický projekt Trať mládeže

V povojnovom období napredovala stavba len veľmi pomaly. Ústredný Zväz slovenskej mládeže v roku 1947 navrhol, že trať dokončia mládežníci, preto táto rozsiahla brigádnická akcia dostala názov Trať mládeže.

Slávnostný vlak na posledných kilometroch.Slávnostný vlak na posledných kilometroch. (Zdroj: vlaky.net)

BRATISLAVA. Stavba Trate mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice bola dokončená 28. októbra 1949. Do prevádzky ju slávnostne uviedli o dva dni neskôr - 30. októbra.

Pri spriemyselňovaní Slovenska a plnení úloh prvej päťročnice mali veľký význam aj stavby mládeže. Prvou bola práve Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice. Železničná trať tu už existovala, pôvodne slúžila pre potreby štiavnických baní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šiesteho októbra 1943 za vojnovej Slovenskej republiky začali budovať novú trať, nahrádzajúcu úzkokoľajku s vozňami ťahanými lokálkou, legendárnou "Ančou". Stavebné práce sa dokončiť nepodarilo - prerušilo ich Slovenské národné povstanie a nemecká okupácia.

SkryťVypnúť reklamu

Čítajte reportáž: Po Trati mládeže uháňala storočná lokomotíva.

V povojnovom období napredovala stavba len veľmi pomaly. Ústredný Zväz slovenskej mládeže v roku 1947 navrhol, že trať dokončia mládežníci, preto táto rozsiahla brigádnická akcia dostala názov Trať mládeže.

Povojnová stavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948. Trať je vlastne typická horská železnica. Stavali ju v zložitých terénnych podmienkach, bolo potrebné vybudovať 49 železničných a 32 cestných objektov. Trať dlhá 20,3 km prekonáva výškový rozdiel 266 metrov. Na uvedenom úseku museli vybudovať 1200 m dlhý tunel, dva mosty, tri viadukty, železničné stanice v Kozelníku, Banskej Belej a v Banskej Štiavnici a zastávku v Banskom Studenci.

Stavba trate bola ukončená 28. októbra 1949 a o dva dni neskôr, 30. októbra, ju slávnostne otvorili.

SkryťVypnúť reklamu

Na výstavbe železničnej trate sa zúčastnilo v rokoch 1948 až 1949 viac než 47.000 brigádnikov z celej republiky, z toho okolo 1600 mladých ľudí zo zahraničia, najmä z Bulharska, Poľska a Francúzska.

Roku 1949 sa začala stavať Trať družby, v roku 1950 Priehrada mládeže pri Púchove. Najväčší rozmach stavieb mládeže bol v rokoch 1950-51, keď na nich pracovalo vyše 50.000 brigádnikov. Nadviazali na pracovné nasadenie z výstavby Trate mládeže v rokoch 1948-49. Komunistický režim po februári 1948 podporoval a propagoval tieto stavby mládeže, lebo mali dokazovať budovateľské nadšenie a oddanosť mladých ľudí veci socializmu a zároveň poslúžiť ako nástroj ovplyvňovania mládeže.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 8 369
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 729
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 870
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 962
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 537
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 699
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 3 558
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu