BRATISLAVA. Ako informovala Tlačová kancelária Konferencie biskupov Slovenska, je to deň radosti, a nie strachu. Pre iných je smrť realitou, ktorú treba prijať. Po vzkriesení Krista sa nachádzame na ceste do večného mesta, kde nás očakáva blaženosť všetkých tých, ktorí boli Pánom oslávení. To má byť zmyslom slávnosti Všetkých svätých.
Začiatky slávenia sviatku Všetkých svätých vedú až do 4. storočia po Kristovi. Svätý Efrém Sýrsky (306 - 373) a sv. Ján Zlatoústy (354 - 407) už poznajú sviatok všetkých svätých mučeníkov, ktorý sa slávil 13. mája, prípadne na prvú nedeľu po Turícach. Ešte aj v dnešnom gréckom kalendári sa táto nedeľa volá Nedeľa svätých.
Slávnosť Všetkých svätých sa prvýkrát slávila v Ríme 13. mája 609, keď pápež Bonifác IV. prebral od cisára Fokasa pohanský chrám všetkých bohov, tzv. Pantheon a zasvätil ho Preblahoslavenej Panne Márii, vždy Panne a všetkým svätým mučeníkov. Pápež Gregor III. (731-741) zmenil slávenie Všetkých svätých z 13. mája na 1. novembra, keď v Bazilike sv. Petra slávnostne posvätil kaplnku k úcte všetkých svätých.
Prvého novembra sa sviatok Všetkých svätých (už nielen mučeníkov) začal sláviť v 8. storočí, najprv v Írsku, potom v Anglicku. Pápež Gregor IV. (827-844) rozšíril sviatok na celú cirkev. Veriaci si v tento deň pripomínajú aj svätých, ktorí nemajú miesto v kalendári alebo nie sú oficiálne vyhlásení za svätých. Na Slovensku je slávnosť Všetkých svätých dňom pracovného pokoja.
Evanjelici si pripomínajú Luthera
Evanjelickí veriaci nemajú v kalendári sviatok všetkých svätých, ale 31. októbra slávia sviatok Pamiatky reformácie. Ako uviedla pre agentúru SITA tajomníčka pre mediálnu komunikáciu na Generálnom biskupskom úrade ECAV na Slovensku Edita Škodová, vtedy si evanjelici pripomínajú deň prvého verejného vystúpenie Martina Luthera 31. októbra 1517 proti predávaniu odpustkov a iným bludom, ktoré sa postupom času nahromadili vo vtedajšej cirkvi.
„Reformačné hnutie okrem iného smerovalo práve aj proti nesprávnym praktikám vtedajšej cirkvi voči svätým a proti ich uctievaniu, ktoré sa nezhoduje s Písmom svätým – jediným prameňom a základom viery evanjelikov,“ zdôraznila.
Evanjelickí kresťania sa nemodlia k svätým, ale k Trojjedinému Pánu Bohu – Otcovi, Synovi a Duchu Svätému. Na svojich zosnulých spomínajú 2. novembra v deň Pamiatky zosnulých, keď prichádzajú k hrobom svojich blízkych. Evanjelici sa na cintorínoch nemodlia za svojich mŕtvych, ale skôr si s vďakou spomínajú na to, čo pre nich v živote urobili.
„Tento deň nás má viesť aj k myšlienkam na večnosť a našu pominuteľnosť, na to, že aj my kráčame v ústrety k nebeskému kráľovstvu, kde máme nádej sa stretnúť so svojimi milovanými, ktorí nás na tejto ceste predišli,“ dodala Škodová.