BRATISLAVA. Na druhej strane, ak aj majú vhodné prostriedky, nie vždy ich na vyučovaní využijú. Pre TASR to konštatovala Viera Blahová zo sekcie informatizácie Ministerstva školstva SR.
"Ministerstvo má rôzne možnosti, ako ovplyvňovať túto situáciu, môže pomôcť národnými projektmi, dopytovo-orientovanými alebo rozvojovými projektmi," dodala.
Učebné pomôcky si školy zabezpečujú zo svojich prevádzkových prostriedkov, resp. z rozpočtu svojho zriaďovateľa.
"Zo všetkých škôl má tretina aspoň jednu interaktívnu tabuľu, na dvoch školách máme po 12 interaktívnych tabúľ. Na základných školách máme v priemere pomer 14 žiakov na jeden počítač, čo si môžeme predstaviť asi tak, že na škole, kde je 280 žiakov, máme 20 počítačov. Ale na stredných školách je to približne dvojnásobok, teda cca 40 počítačov," informovala Blahová.
Počítač na hodinách nevyužívajú
Podľa minuloročných záverov školskej inšpekcie pedagógovia využívajú na hodinách matematiky najmä kalkulačky, pracovné listy, kartičky s číslami, počítadlá, rysovacie pomôcky, číselné osi, škatule s vrecúškami a číslami, škrupiny s matematickými úlohami Lego-Dacta, pexeso, dominové kocky. Menej siahali po notebookoch, dataprojektoroch či meotaroch. Na hodinách cudzích jazykov často do výučby zapájali audiotechniku.
Prácu na hodinách môžu žiakom aj ich učiteľom uľahčovať práve elektronické interaktívne školské tabule, ktoré nahradili klasické. Majú formu veľkej obrazovky, sú spojené s počítačom, možno na ne písať pomocou elektronickej ceruzky. Pedagógovia ich môžu vďaka uloženým programom využívať najmä pri matematike, fyzike, chémii, ale napríklad aj cudzích jazykoch. Učitelia sa vďaka tabuli môžu praktickejšie pripravovať na vyučovanie na počítači a údaje len preniesť z USB kľúča.