BRATISLAVA. Megatender ministerstva kultúry na digitalizáciu je zaujímavý nielen tým, že minister Marek Maďarič nemá odsúhlasený plán, ako digitalizáciu urobiť. Nezvyčajné je, že chce vybrať jediného víťaza a múzeá a knižnice tak nebudú mať možnosť vyhlásiť menšie tendre pre každý zo 16 digitalizačných projektov. Tak to odporúča Európska komisia.
Juraj Dillinger, riaditeľ sekcie štrukturálnych fondov na ministerstve kultúry, tvrdí, že zvolaním veľkých tendrov na digitalizáciu a infraštruktúru chcú šetriť čas a peniaze. „Procesy pri digitalizácii sú navzájom previazané. Stojíme pred otázku – či to rozdeliť, pričom hrozí duplicita činností aj predmetov, alebo sa snažiť o systémovú integráciu.“
Brusel to odporúča inak Digitalizácia kultúrneho dedičstva, na ktorú je vyčlenených 196 miliónov eur, je súčasťou programu EÚ na informatizáciu spoločnosti, známu ako OPIS. Zaplatiť sa má z peňazí Európskej únie. Ministerstvo financií, ktoré manažuje iné a oveľa väčšie časti OPISu, umožnilo rôznym úradom vyhlásiť menšie tendre na projekty, ktoré sa ich priamo týkali. Tak to odporúča aj Európska komisia.
Tá ministerstvu odporúča, aby rozpočtovým inštitúciám umožnili obstarávať prácu, ktorý sa ich týka, a nerobiť to centrálne v jednom či dvoch veľkých tendroch.
Rozhodnutie ministerstva obstarávať centrálne znamená, že veľké počítačové firmy musia osloviť menšie firmy, ktoré majú s digitalizáciou skúsenosti, a dohodnúť sa s nimi. V čom je tento systém efektívnejší než ten, ktorý by umožnil menším firmám sa priamo uchádzať o menšie zákazky, napríklad skenovať vzácne knihy, obrazy, sochy či budovy, Dillinger nevysvetľuje.
Jednou z firiem, ktorá oslovuje menších, je Tempest. V roku 2007 vyhrali na ministerstve kultúry zákazku za 40 miliónov korún na dodávku počítačov a ďalšiu za osem miliónov korún na „informatizáciu knižníc“.
Sú pod tlakom Obstarávanie bez schváleného plánu ministerstvo vysvetľuje tým, že sú pod časovým tlakom. „Všetky ďalšie čiastky (OPISu) sú už roz behnuté, začína sa čerpať a stíhajú termíny. Ale čo sa týka (digitalizácie), plánovaný štart je posunutý. Je potrebné čerpať čo najskôr. V tomto prípade môžeme robiť isté veci paralelne,“ povedal Dillinger.
Na ministerstve si podľa neho dobre uvedomujú, aké dôležité je dodržať pravidlá EÚ. Lebo ak únia neodsúhlasí projekt, celý ho zaplatí Slovensko.
Úrad vlády bude postup obhajovať v Bruseli
O tendroch ministerstva kultúry hovorí DENNIS ABBOTT, hovorca európskeho komisára pre regionálny rozvoj.
Ministerstvo kultúry má 16 národných projektov v programe digitalizácie kultúrneho dedičstva. Neumožňuje však svojim rozpočtovým inštitúciám zvolať tendre ku každému projektu a zvolalo dva veľké tendre za takmer 200 miliónov eur. Robia to správne?
Princíp, podľa ktorého majú úlohy vykonávať čo najmenšie, najnižšie a najmenej centralizované no kompetentné inštitúcie, platí aj pri zavádzaní európskych programov (ako je digitalizácia – pozn. red.). Nie je v kompetencii Európskej komisie odsúhlasovať detaily tendrovej dokumentácie, to je záležitosťou sprostredkovateľského orgánu (ministerstvo kultúry – pozn. red.) a riadiaceho (Úrad vlády – pozn. red.). Ale kompetentní na Slovensku vedia, že komisia môže skontrolovať, či dodržali pravidlá. Ak nie, môžu prísť o európske fondy.
Ministerstvo tendre vyhlásilo napriek tomu, že nemá odsúhlasený plán digitalizácie, teda štúdiu uskutočniteľnosti. Nemali radšej počkať?
Komisia odporučila riadiacemu orgánu, aby zapracovali odkaz na štúdiu uskutočniteľnosti vo výberových kritériách pre program informatizácie spoločnosti. Tento odkaz sa stal súčasťou kritérií na potenciálne projekty. Je na Úrade vlády, aby zabezpečil, že projekty sa vyberajú v súlade s výberovými kritériami. Nakoniec to bude Úrad vlády, kto musí obhájiť, že ich prístup bol v súlade s kritériami programu digitalizácie. Tom Nicholson

Beata
Balogová
