BRATISLAVA. Kampaň pred župnými voľbami, ktoré budú o týždeň, si mnoho ľudí zrejme ani nevšimlo. Jej jadro sa odohráva na stránkach lokálnej tlače, plagátoch, bilbordoch a internete. Na rozdiel od predchádzajúcich volieb sa však objavilo aj množstvo antikampaní.
Hitom posledných dní sa v Bratislavskom kraji stala internetová stránka trud.sk. Neznámy autor na nej animovanou formou vtipne predstavuje pracovnú náplň lenivého trúda Vlada. Z náznakov je jasné, že trúdom má byť súčasný bratislavský župan Vladimír Bajan (kandiduje s podporou Smeru, HZDS, HZD a SZS).
Záležať si dali aj odporcovia súčasného trenčianskeho župana Pavla Sedláčka (HZDS). Tí vytvorili stránku sedlackovci.sk, ktorú prezentujú ako rodinný blog Sedláčka a jeho manželky, ktorá tiež pracuje na úrade vo vrcholnej funkcii. Autori v ich mene ironicky píšu o úspechoch manželov pri riadení kraja. Sedláčkovi sa venuje aj stránka hrobarkraja.sk, kde hrá ako podmaz český hit Hrobař.
Antikampaň zúri aj v uliciach Prešova, kde visia veľkoplošné bilbordy s otázkami ako: Starý župan do koša? Nový župan lepší ako starý? Ide o narážky na opätovnú kandidatúru Petra Chudíka zo Smeru. Na bilborodoch je odkaz na stránku podporujúcu primátora Prešova a kandidáta na župana Pavla Hagyariho (SF, ND, SZ, Liga).
Útok na primátora Prešova Hagyariho. FOTO PRE SME – ANNA KOŠTUTHOVÁ
Bežte domov k deťom!
Iné bilbordy, ku ktorým sa nikto nehlási, zasa napádajú Hagyariho: „Pán primátor. Vy a novým županom? V žiadnom prípade! Bežte domov k deťom!“, píše sa na nich. Denník Korzár prišiel s domnienkou, že slogan naráža na prešovské klebety o Hagyariho údajných frajerkách a množstve detí.
Na prešovského župana útočia bilbordom s odkazom
na internetové diskusné fórum. FOTO PRE SME – TOMÁŠ JESENSKÝ
Objavilo sa aj niekoľko jednoduchších snáh o znemožnenie protivníka. Obyvatelia bratislavských bytoviek si v schránkach našli letáky varujúce pred „červenou Bratislavou“. Fico + Mečiar = Bajan, píše sa na nich.
Bajanovi má uškodiť aj jeho politické pozadie. REPROFOTO – SME
Brutálnejšie boli útoky v Trenčianskom kraji. Na najväčšom považskobystrickom sídlisku sa pred pár dňami objavili plagáty s pornografickými fotografiami jedného z nezávislých kandidátov na poslanca a bývalého viceprimátora Bystrice. Ten plagáty označil za fotomontáž a podal trestné oznámenie. Ďalší kandidát na poslanca trenčianskej župy zo strany Úsvit zas musel susedom vysvetľovať, že nebol udavač. Niekto totiž po okolí roznášal sfalšované správy ŠtB.
Na antikampaň sa pripravuje aj kandidát na župana Branislav Záhradník (Občianski kandidáti), ktorý Bratislavčanov presviedča sloganom Dobrý záhradník, krásny kraj. „Z kuloárov sa ku mne dostali informácie, že pár dní pred voľbami zaplavia ulice bilbordy so sloganmi: Nespravme z capa záhradníka!, prípadne Dobrý záhradník pohnojí všetko,“ píše na blogu.
Bezradní súperi
Odborníci však o vplyve antikampaní na rozhodovanie voličov pochybujú. „Voľbám chýbajú témy a kandidáti, ktorí ťahajú za kratší koniec, sa takto snažia niečoho chytiť, nájsť náhradné témy,“ vraví sociológ Pavel Haulík. Antikampane podľa neho kartami nezamiešajú. „Fungovať by to mohlo, keby boli súperi vyrovnaní. V týchto voľbách sa však ľudia rozhodujú stranícky a vládna koalícia má podľa prieskumov jasne navrch.“
Antikampane na slovenský spôsob sú prejavom bezradnosti tých, ktorým chýba posolstvo, myslí si aj riaditeľ reklamnej agentúry Michal Ruttkay. „Účinnosť by mohli mať len vtedy, keby pracovali s faktami, mali príbeh, logiku a autora. Takto hovoria len to, že ten druhý je zlý, ale už nie, prečo by mal byť niekto iný lepší,“ myslí si.
Umelci o tom, že propagujú Smer, nevedeli
V propagačných materiáloch kandidátov Smeru sú aj ľudia, ktorí o tom nevedia. Výrobcu môžu žalovať.
BRATISLAVA. Kandidáti koalície Smer, HZDS, SZS a HZD v bratislavskej časti Dúbravka vkladajú občanom do schránok kalendár, na ktorom sú odfotení aj ľudia, ktorí s tým nesúhlasia.
Napríklad spevák Janko Kuric alebo herec Ady Hajdu. Podobné materiály rozdávajú kandidáti na poslancov aj v iných mestských častiach. Kuric ani Hajdu o tom, že ich koaliční kandidáti takto použili, nevedeli a nesúhlasia s tým.
Do kalendára sa nechtiac dostali aj Kuric a Hajdu. REPROFOTO – SME
„Je to smiešne, všetci vedia, že som pravicovo orientovaný volič,“ povedal Kuric. V kalendári sú predstavení traja kandidáti na poslancov Peter Hanulík, Matilda Križanová a Boris Hradecký. Je tam aj príhovor premiéra Roberta Fica. Právnik Tomáš Kamenec hovorí, že takýto postup je v rozpore so zákonom. Ide podľa neho o politickú reklamu a ten, kto kalendár vytvoril, potrebuje súhlas tých, čo sú v ňom zobrazení. Dotyční by podľa neho mohli tvorcu kalendára žalovať a vysúdiť peniaze.
Týka sa to nielen umelcov, ale všetkých ľudí, ktorí sa nechtiac objavia na rôznych fotografiách, alebo bilbordov kandidátov bez toho, že by o tom vedeli.
Kamenec hovorí, že je to o to citlivejšie, že ide o vyjadrenie politického názoru, ktorý je súkromnou vecou každého.
Hradecký, ktorý je poslancom Smeru v parlamente, hovorí, že on nie je autorom propagačného materiálu.
„Ja som sa ako kandidát zúčastnil na určitom fotografovaní, ale to je mimo mňa, nechcite, aby som sa k tomu vyjadroval.“
Na otázku, či by nemal požiadať agentúru, ktorá ich takto propaguje, aby materiál stiahla z obehu, povedal, že on s tým nič nemá a nevie ani, kto to robil. „Keď tak, nech sa tí dotyční obrátia na tú agentúru,“ dodal poslanec.
Monika Tódová
Televízie sú tabu
Hoci kampaň pred krajskými voľbami je už v druhej polovici, šoty kandidátov by ste na obrazovkách televízií či v éteri rádií hľadali ťažko.
BRATISLAVA. Kandidáti na županov a župných poslancov si musia vystačiť s tlačou. Do elektronických médií totiž na rozdiel od ostatných volieb s reklamou nesmú.
Rada pre vysielanie a retransmisiu pred začiatkom kampane vydala stanovisko, že odvysielaním politickej reklamy televízie a rádiá porušia zákon, za čo im hrozí pokuta až do 166-tisíc eur.
„Zákon o vysielaní zakazuje vysielanie politickej reklamy, pokiaľ osobitný predpis neustanovuje inak. Zákon o voľbách do orgánov samosprávnych krajov však vysielanie politickej reklamy nespomína,“ hovorí riaditeľ kancelárie rady Luboš Kukliš.
Takýto výklad sa médiám nepáči. Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc zaslala rade list, v ktorom zákaz označila za „akt spoločenskej zodpovednosti vo svetle katastrofálnej volebnej účasti“.
Kandidát na trnavského župana Miroslav Jureňa z HZDS upozorňuje aj na ďalší problém. „Kým mne odmietli odvysielať dvojminútový šot, tí, ktorí sedia na stoličkách dnes, majú v regionálnych televíziách zaplatené relácie a stačí im zasadiť hrušku a už sú na obrazovke.“
Podľa ďalšieho kandidáta na bratislavského župana a poslanca parlamentu Pavla Freša (SDKÚ) by bolo treba zákony zosúladiť, aby platili pre všetky voľby rovnaké podmienky. Tie sa totiž líšia aj dĺžkou kampaní, moratóriom alebo podmienkami financovania kampane.
mp

Beata
Balogová
