Najsledovanejšia hudobná stanica na svete bude mať už aj dlhoočakávanú „československú“ podobu.
BRATISLAVA. Onedlho, 29. novembra, začne vysielať nová „lokalizovaná“ verzia hudobnej stanice MTV pre Českú a Slovenskú republiku. Má ambíciu stať sa najsledovanejšou stanicou pre mladých.
Vysielať bude z Prahy pod patronátom televízie Nova, 24 hodín denne, „v českom a slovenskom jazyku s výnimkou hudobných klipov v pôvodnom znení,“ píše sa v nedávnom rozhodnutí českej licenčnej rady.
O príchode MTV sa hovorilo už niekoľko rokov, na Slovensku sa dokonca mala vysielať jej chorvátska verzia. Napokon nástup miestnej mutácie známeho kanálu umožnili nadštandardné vzťahy medzi spoločnosťami MTV Network International a CME, ktorá stojí za Markízou a Novou. Vysielateľ Novy získal licenciu na 12 rokov s územným dosahom aj na Slovensko.
Slovenského pramálo Dostupné hudobné stanice MUSIC BOX/NAŠA MUSIQ 1 -slovensky MTV - česky a slovensky (nahradí súčasnú MTV Europe) VH 1 Classic European - anglicky VH 1 European- anglicky Óčko - najmä česky MTV2 - anglicky MTV Dance - anglicky C Music TV - anglicky VIVA - anglicky Deluxe Music - nemecky, anglicky MTV Hits - anglicky GoTV - nemecky, anglicky
Na otázku, čo slovenské bude na spoločnej stanici, hovorkyňa Novy a novej MTV Michaela Fričová povedala neurčito: „V rámci castingu na moderátorov sme oslovovali aj slovenských zástupcov. Radi by sme vo vysielaní českej verzie venovali priestor aj slovenčine.“
Ani promo nového kanálu sa zatiaľ u nás nezačalo. V Česku beží kampaň na televíziu aj jej relácie od októbra. Spoty sa majú objaviť na Markíze a jej TV Doma od polovice novembra.
Prestížne reklamné udalosti, na ktorých sa podieľa MTV, ako premiéra filmovej novinky tínedžerského hororu Súmrak – Nov, či koncert skupiny Prodigy, budú v Prahe. Slovenskí fanúšikovia sú na ne pozvaní, povedala Fričová.
Sesterská Markíza bude podľa informácií SME vypomáhať len marketingovo, pri predaji rekamy.
Kto MTV naladí Známa hudobná a lifestylová stanica má byť dostupná cez kábel, satelit a IPTV, kde má v ponuke má nahradiť doterajšiu MTV Europe.
Operátori zatiaľ zmenu nepotvrdili, rokovania buď prebiehajú, alebo sa ešte nezačali. „O tomto televíznom projekte nemáme zatiaľ k dispozícii relevantné poznatky,“ povedal hovorca UPC Jaroslav Kolár.
Fričová čaká, že sa im podarí získať pokrytie okolo 34 percent domácností. „Našou snahou je umiestniť MTV v základnej ponuke všetkých hlavných operátorov,“ povedala.
Iných hudobných staníc, ktoré patria pod MTV Netwok ako VH1, Viva, Game One, či MTV Dance, sa nástup novej stanice nijako nedotkne. Program MTV budú z polovice tvoriť videoklipy a hitparády a z polovice lifestylové relácie, napríklad známy program The Cribs, ktorý odhaľuje súkromie celebrít, alebo Pimp My Ride, v ktorom zruční mechanici vyrábajú z vrakov limuzíny.
Pre dievčatá je určená reality šou „Kalich lásky s Tilou Tequilou“ kde si dievča vyberá nastávajúceho, či relácia The City s mladou hviezdou Whitney Port.
Slogan? Ja som štýl!
MTV určuje trend, MTV je in, jednoducho: Ja som MTV!“ Slogan televízie je príťažlivý aj pre iné značky. BRATISLAVA. „Ja som hudba. Ja som štýl. Ja som adrenalín. Ja som multimédiá. Ja som zábava. Ja som realita,“ hovoria postupne dlhovlasý basgitarista, tri ležiace módne vyfintené dámy, motorkár či mladík sediaci za počítačom.
Stanica MTV už dávno nie je len hudobná. Je to dlhodobo budovaná značka, ktorá dnes znamená trend, štýl, módu – značka, s ktorou sa stotožňuje značná časť mladej generácie na celom svete.
Vysielateľ sa pomocou marketingu snaží vytvoriť puto medzi značkou a spotrebiteľom. Že sa to darí, dokazujú aj výsledky prieskumu BusinessWeek, podľa ktorého je MTV už osem rokov za sebou najhodnotnejšou mediálnou značkou na svete.
Egoistické slogany „ja som štýl“, „ja som trendy“, nakazili či inšpirovali aj ďalšie televízne, a rozhlasové stanice, módne domy, aj iné firmy. Využívajú základnú túžbu tínedžerov – byť v kurze, byť in.
Podobne „štýlovo“ a adresne chce zasiahnuť napríklad slogan Ja som Fun Radio, či hudobná stanica Musiq1, ktorá chce byť značkou voľného štýlu cieľovej skupiny a buduje svoj „štýl musiq1“ Miroslava Kernová
Čo na to lokálna konkurencia?
Na malom slovenskom televíznom trhu si v súčasnosti možno naladiť viac ako desiatku hudobných televíznych staníc.
Najsledovanejšia je podľa odhadov oslovených operátorov a prieskumu MML interaktívna televízia Music Box. Nasledujú Musiq1, MTV Europe a česká hudobná stanica Óčko. Práve ich pozíciami môže nástup novej MTV otriasť.
Menej pravdepodobné je to pri slabšie sledovaných VH1 a VH1 Classic, či MTV Hits, ktoré vysielajú zväčša hudbu z 80. a 90 rokov.
Music Box Interaktívna televízia, ktorej playlist si diváci zostavujú sami - hrá vždy to, čo si práve želá väčšina hlasujúcich. Prevláda populárna hudba.
„Cez deň je to väčšinou mládež, v noci potom účastníci rôznych party a 'nespáči'“, hovorí o svojich divákoch šéf televízie Marcel Dekanovský.
Televízia začala vysielať v roku 2002 a jeho očakávania sa naplnili: „Prakticky od prvého dňa sme mali cca 5000 telefonátov denne.“
„Dnes sme nútení hľadať aj iné formáty ako čisto hudobné a s príchodom MTV to bude nevyhnutnosť,“ hovorí Dekanovský, podľa ktorého MTV ohrozí všetky podobné televízie. „Každý dobrý nápad, ako zatraktívniť program, bude mať cenu života.“
Musiq1 Začala vysielať len pred rokom, ale patrí k viditeľnejším televíznym staniciam. Je určená pre mladú a strednú generáciu mestských ľudí vo veku 15 až 25 rokov.
Okrem hudby vysiela aj vlastné relácie – napríklad aktuálne denné spravodajstvo zo sveta hudby a šoubiznisu, hitparádu Tvoje veci, reláciu EPK o novinkách zo zákulisia hudobných skupín, či reláciu Liter za minútu.
Podobne ako MTV sa snaží, aby sa jej značka stala súčasťou životného štýlu mladých ako „štýl musiq1“. Veľkú časť jej aktivít preto tvoria rôzne spoločenské udalosti, koncerty či odovzdávania hudobných cien.
Dôležitú úlohu v budúcnosti vidí riaditeľ Musiq1 Marko Řehůřek aj v budovaní pozície na českom trhu. Nová MTV podľa neho postavenie Musiq1 neohrozí.
„Musiq1 sa silno zameriava na českú a slovenskú hudobnú scénu. Čo sa týka šou, preferujeme pôvodné krátke formáty zamerané na spravodajstvo a reportáže. Na rozdiel od MTV, ktorá sa zameriava najmä na rôzne reality šou.
Mirka Kernová

Beata
Balogová
