BRATISLAVA. Šiestimi sťažnosťami na štyri reklamné kampane sa z hľadiska etiky najnovšie zaoberala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR).
Len u jednej z posudzovaných reklám konštatovala komisia koncom minulého týždňa (5. 11) rozpor s etickým kódexom, ďalšie tri kampane boli podľa komisie v poriadku. TASR o tom dnes informovala výkonná riaditeľka RPR Monika Korkošová.
Rozpor s kódexom reklamnej etiky komisia našla v prípade reklamy na doplnok výživy na kĺby GS Condro Forte Comfort, produkt spoločnosti Green-Swan Pharmaceuticals. Na reklamnú kampaň sa sťažovala konkurencia, namietala zavádzajúce tvrdenie, že ide o "jediný prípravok na kĺby v SR s mimoriadnou, klinicky preukázanou účinnosťou".
AK RPR uznala, že toto tvrdenie nie je pravdivé, pretože nejde o jediný produkt, ktorý je na trhu dostupný - v ponuke sú totiž aj iné produkty, ktorých účinky boli klinicky testované s úspešným výsledkom.
11. september na TA3 bol v poriadku
Naopak printová, billboardová a internetová kampaň spravodajskej televízie TA3 so sloganom "11. septembra ste boli medzi prvými" podľa komisie etický kódex neporušila, hoci sťažovateľ tvrdil, že ju televízia neeticky stavia na ľudskom nešťastí. AK RPR vyhodnotila sťažnosť ako neopodstatnenú, pretože 11. september ako jeden z motívov na komunikovanie pohotovosti a aktuálnosti informácií nie je využitý bulvárnym spôsobom, ale pripomína začiatok vysielania televízie.
Ani sťažnosť na televíznu reklamu automobilky Renault, kde sa vraj propaguje jej model Grand Scénic spôsobom ponižujúcim model tradičnej rodiny, nebola podľa AK RPR opodstatnená. Tá konštatovala, že televízny spot využíva prípustnú reklamnú nadsádzku a línia reklamného príbehu sa nevyjadruje k modelu rodiny, ale ilustruje vlastností propagovaného modelu auta, pričom humorným spôsobom vykresľuje situáciu, ku ktorej by mohlo dôjsť pri tomto type vzťahov.
Predmetom diskusie bola aj internetová a printová kampaň spoločnosti Telefónica O2 Slovakia "Po 3. minúte voláte v sieti 02 zadarmo". Sťažovateľ bol presvedčený o tom, že reklama zavádza tvrdením, ktoré je podmienené aktivovaním balíka umožňujúceho túto ponuku. Komisia však konštatovala, že z obsahu kampane jednoznačne vyplýva spôsob využitia predmetnej výhody.
RPR je orgán etickej samoregulácie reklamy. Jej hlavným cieľom je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na území SR šírila čestná, slušná, decentná, legálna a pravdivá reklama. Arbitrážna komisia, ktorú RPR zriadila za účelom posudzovania súladu reklám s etickým kódexom, je nezávislý externý 11-členný orgán zložený z odborníkov v oblasti marketingovej komunikácie. Komisia posudzuje sťažnosti verejnosti, fyzických aj právnických osôb, asociácií či štátnych orgánov.