KAMPAŇOVÝ KRITIK - FINÁLE 1. KOLO

Koľko presvedčí kandidát Zahradník žien?

Kampaňový kritik hodnotí päť najzaujímavejśích momentov župných volieb a ním predchádzajúcej kampane.

Ružová kampaň Branislava Zahradníka: v posledných dňoch kampane v Bratislave to nebol ani Vladimír Bajan, ani pravicový kandidát Pavol Frešo, ktoré mu patril outdoor, schránky a možno aj srdcia niektorých žien. Zahradník a jeho klub Občianski kandidáti sa rozhodli pre trochu neortodoxnú kampaň: v uliciach Bratislavy a veľkých nákupných centrách rozdávali ženám ruže s visačkou novej strany. Ktovie koľko žien sa záhradnou kvetinou Zahradníkovi podarí zmobilizovať. Nemusí to byť veľa, veď účasť sa odhaduje rekordne nízka. Efektívna sa môže ukázať aj taktika na poslednú chvíľu rozvešať bilbordy s novými a jasnými posolstvami: napríklad, že Bratislava už nemôže viac doplácať nato, že je úspešná. Dobrá voľba sloganu a verím tomu, že Zahradníkova kampaň by mohla znamenať aj postup do druhého kola. Pri veľmi nízkej účasti je všetko otvorené.

VIDEO: Zahradník a Rytmus

Špina, špina, špina dominovala krajským voľbám. Zdá sa, že slovenskí politickí stratégovia už rozpoznali zjavné výhody negatívnej kampane a zbavili sa škrupúľ. Veď si to dobře odskúšali už v prezidentských voľbách.V niektorých krajoch sa vytiahla maďarská karta, v inom zas počet detí. Jeden kandidát chcel starého župana vyhodiť do bielizňového koša, ďalšieho kandidáta zas zobrazili ako lenivého a nepotrebného trúda. V niektorých poslaneckých subojoch sa to zvrhlo na zvrhlé sexuálne chúťky, v iných na zvrhlosti úplne iného druhu. Zdá sa, že rok 2009 je pre vývoj negatívnej kampane kľúčový. Keď sa pozrieme k západným susedom, od istého okamihu sa stala kontinuálnym trendom. Veď je jedno, či je takáto antikampaň pravidová. Podstatné je, či sa politikovi podarí nakydať toľko špiny, že sa z nej niečo dostane aj na voliča, keďže ten posolstvu uverí.

Bajan3.jpg

Nízka účasť nie je v krajských voľbách ničím výnimočná, ale zdá sa, že tento rok sa mohol zlomiť ďalší rekord. Dúfať ale môžeme aspoň v to, že číslo nebude jednociferné. Slabá útecha.

Účet na státisíce. Transparentnosť financovania volebných súbojov sa ukázala byť problémom aj tieto voľby. Ako pozitívum sa síce dá hodnotiť, že v týchto voľbách už nie je nezmyselný strop na celkové finančné prostriedky minuté na propagáciu kandidátov, na druhej strane v kampani lietajú státisíce eur a málokto vie, odkiaľ vlastne sú. V rozhovoroch pre SME mnohí kandidáti priznali vysoké čiastky, napríklad stotisícový účet vystavili bratislavskí kandidáti Pavol Frešo a Robo Beňo. Branislav Zahradník priznal 65-tisíc eur, hoci jeho kampaň tiež bola jednou z najviditeľnejších: aj čo sa týka bilbordov, cityboardov či citylightov, aj čo sa týka ľudskej sily a letákov.

Ďaleko od voliča: Na jar boli prezidentskí kandidáti blízko k voličovi ako málokedy predtým. Iveta Radičová a jej súper Ivan Gašparovič prebrázdili regióny: od dedín po krajské metropoly. No pri voľbách krajských, kde kandidáti až tak ďaleko od svojho domu cestovať nemusia, sa im veľmi medzi ľudí nechcelo. Sú to pritom práve regionálne a komunálne voľby, v ktorých môže a mal by kandidát čo najbližšie byť k svojmu voličovi. Česť výnimkám, v každom kraji sa našli tí, ktorí si chodníky vyšľapali. No fakt, že sa kandidáti na županov obmedzili iba na dva typy nosičov sprostredkovaných posolstiev: plagáty a letáky, sa dá hodnotiť nie len ako negatívum pre efektívnosť kampane, ale aj pre celý demokratický proces.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 052
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 007
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 122
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 620
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 279
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 212
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 686

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.

Domov

Nukleárna vojna svetu nehrozí, myslí si František Šebej

Richard Sulík si myslí, že aj keby Severokórejčania Guam napadli, vojna nebude.

Domov

Chrípková sezóna sa blíži, chrániť sa možno očkovaním

Vakcína proti chrípke poskytne spoľahlivú ochranu.