BRATISLAVA. Mikulášsky program, ktorý si už tradične objednávajú firmy na začiatok decembra, bude tento rok chudobnejší; z rozpočtov ukrojila kríza. Rodičia si zas vystačia s kostýmami z požičovní a mikulášsky program urobia deťom sami. Vyplynulo to z ankety ČTK medzi zástupcami agentúr, ktoré ponúkajú mikulášsky večierok na kľúč či kompletný kostým s parochňou a fúzmi.
Výročie údajnej smrti katolíckeho biskupa - sv. Mikuláša z Myry, známeho z prelomu tretieho a štvrtého storočia svojou štedrosťou, si ľudia pripomínajú večer z 5. na 6. decembra.
"Mikulášsky program chcú najmä podniky, záujem je o klasického Mikuláša v kostýme biskupa s čertom a anjelom i amerického Santu so Snehulienkou," povedala ČTK Mária Behílová z trnavskej Agentúry MMP. Hoci klientov z radov firiem údajne oproti vlaňajšku neubudlo, uprednostňujú jednoduchšie programy za menej peňazí. "Záujem o komplexné kvalitné umelecké programy v porovnaní s minulým rokom klesol, spoločnosti sa odvolávajú na krízu," doplnila Katarína Kosánová z bratislavskej agentúry Bluebear.
Jedno a viachodinový program so súťažami, divadlom či maľovaním na tvár, počas ktorého Mikuláš s pomocníkmi rozdáva balíčky, vyjde aj na niekoľko stovák eur. Návšteva mikulášskeho sprievodu bez programu stojí zhruba okolo 100 eur (3013 Sk). Namiesto dvoj i trojhodinových blokov súťaží, hudby či kúzelníckych predstavení tak bude tohtoročný Mikuláš v mnohých podnikoch údajne rozdávať najmä sladké darčeky; väčšie programy podľa oslovených pripravili skôr nákupné centrá či veľké mestá.
Darčeky v rodinách rozdajú aj tento rok najmä príbuzní či známi v prestrojení, mikulášske večierky sa na Slovensku udomácňujú pre ich vyššiu cenu pomalšie ako narodeninové párty. O služby požičovní je veľký záujem najmä medzi mladými rodinami; výpožička jednoduchého kostýmu na hodinu začína na hranici 10 eur (301 Sk).
"Kostýmy sa objednávajú aj dva-tri týždne vopred, stále žiadanejšia je maska Santa Clausa s brmbolcom v nohaviciach a kabátiku," uviedla Alžbeta Šikulová z bratislavskej požičovne Saba. Najmä rodičia malých detí volia namiesto čerta s anjelom Snehulienku. "Ak čert, tak potom v drakulovskom plášti s červeno-čiernym golierom," dodala.
Zatiaľ čo mikulášsky program väčšina klientov organizuje napriek šetreniu aj tento rok, objednávok na vianočné večierky podľa oslovených organizátorov ubúda. "Kríza postihla najmä rozpočty vianočných firemných večierkov," zhodnotila Katarína Gavalcová z bratislavskej Agentúry Prima.